Oljud via headset insatt i frontpanel. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Oljud via headset insatt i frontpanel. Vad göra?

Jag brukade använda en y-split för att koppla både högtalare och headset i bakpanelen.
För en tid sen ville jag använda frontpanelen för mitt headset ( för större mobilitet etc)
Men de jag talar med på Vent och skype har klagat på att jag bidrar med ljud/buzzz/statiskt oljud då.

Så jag beslutade mig för att skaffa en separat ljudkort med egen frontpanel ( Creative Soundblaster X-fi Titanium Fatal1ty ).
Jag lämnade in datorn till min vanliga butik/datorverkstad och bad dem sätta in kortet samt påpekade att det verkade vara problem med attt sätta in via fronten - Så dom skulle kolla extra på det när dom satte in kortet.

Och nu när jag fåttt hem datorn med nytt ljudkort är oljudet värre än nånsin. Detta trots att jag har ett sprillans nytt ljudkort med egen frontpanel.
De på skype tyckte det var så illa att de bad mig muta mig själv . Det visade sig dock att oljudet från mig fortsatte även då min mikrofon var i avstängt läge.

Vad sjutton gör jag ?
Det står inga el-grejer nära datorn som kan störa eller så.

Permalänk
Medlem

testa spela in dig själv när du pratar med nått inspelningsprogram, eller kör test i vent / ring echo service i skype och se om det låter illa då med.

En kompis hade liknande problem, visade sig att det var nått med hans uppkoppling som gjorde att det lät som darthvader på syra..

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Hej!
Låter som jordfel, har du tv inkopplad till datorn? Prova att dra ur den i så fall och se om det blir bättre.

Permalänk

Vad jag vet så brukar det alltid bli lite missljud när man kopplar in hörlurar/högtalare i frontpanelen (aldrig testat med mick), men så mycket som du beskriver det verkar inte vara normalt. Gör som noggerr sa och testa att spela in dig med något annat program, för att utesluta problem med Skype/uppkopplingen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

*suck*

Testade skype--testcall . Inga problem .

Testade vent bara - och folk på vent säger att det är
en väldig massa statiskt oljud och "tickande buzz" i bakgrunden när jag talar . ganska högt och illa tydligen .

Dom är vana vid att höra mig på vent och det har aldrig varit så förut .
Jag tror inte det är min uppkoppling .- Jag har fiber in i mitt hus med 100mb/100mb lina.

Allt startade när jag skaffade nytt ljudkort.

Nu använder jag högtalare i bakjacken . Och det låter helatiden en oljud från högtalarna . Somom när något med stark statisk electricitet står för nära. Jag har flyttat bort allt från datorn så det kan inte vara nåt som faktiskt står för nära.
Det som är mest märkligt är attt varje gång jag rör musen så skapar det oljud som kommer ur högtalarna.

Om det är ett jordfel - Hur tar jag reda på det ? Och vad kan det komma av ?
Det verkar alltså som oljudet kommer både via frontpanel och bakpanelen av detta X-fi titanium ljudkort.

Jag har inga konstigheter i min dator annars tror jag :
Antec NINE HUNDRED Two Ultimate Gamer Case
Gigabyte GA-EX58-UDS Intel x58 Express Chipset + Intel ICH 10R
Intel Core i7-950 BOX, 3,05GHz, 8mb
6 GB Kiit Corsair Intel Core i7, TR3X6G1600C9
150 GB Wester Digital Velociraptor 3,5" SATA 3GB/s 16mb 10 000RPM
1 TB Samsung Spinpoint SATA IIm 32MB NCQ
2 x Palit GTX 260, 896 mb PCI-e
Sony NEC Optiarc AD-5200S-0B 20 x SATA
CoolerMaster UCP , 900W Nätagg
Vista Home Premium 64-bit

Är det nåt jag har som inte står ut med mitt nya X-fi kort ?

Jag håller på att bli helt galen på oljudet

p.s. Om/När jag tar ut headsetkontakterna ur fronten - så slutar oljudet från högtalarna. Trots aatt högtalarna är inkopplade i bakpanelen och headsetet i frontpanelen.
Headsetet har ju två kontakter och det verkar vara den ena ( mic-kontakten) som orsakar oredan .

Permalänk
Medlem

vad är det för hörlurar? om det är hög OHM i lurarna, dvs dom behöver mycket spänning för att funka, kanske kan orsaka nå liknande fenomen...

Men samtidigt, om du lyssnar på dig självt utan att skicka signalerna online så verkar det funka? och bara för att det är fiber betyder det inte att det har just med linan att göra, det kanske kan va nått med nätverkskortet, kabeln.... drivrutin som blivit korrupt eller liknande.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

vad är det för hörlurar? om det är hög OHM i lurarna, dvs dom behöver mycket spänning för att funka, kanske kan orsaka nå liknande fenomen...

Men samtidigt, om du lyssnar på dig självt utan att skicka signalerna online så verkar det funka? och bara för att det är fiber betyder det inte att det har just med linan att göra, det kanske kan va nått med nätverkskortet, kabeln.... drivrutin som blivit korrupt eller liknande.

Jag köper headset och möss ssom andra kvinnor köper skor . Jag har testat nu med flera headset av olika märken . Sennheiser, Razer, Creative, Logitech, steelseries, skullcandy m.fl.

Oljudet tycks inte ha med internet att göra eftersom det pågår oavsett om jag är online elller inte.

Jag har lyckats identifiera oljudskällan till mic-pluggen i frontpanelen. Headset har ju 2 pluggar. Hörlurspluggen är okay - det är när jag pluggar i mic-uttaget som oljud i högtalare och headset startar.

Men jag gör jag åt mic-pluggens oljud ? :S

Permalänk
Medlem

Kanske är nått fel på ditt nya ljudkort? lämna tillbaka skiten

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Böhöver också hjälp

Jag har typ samma problem fast det är bara jag som hör att jobbigt ljud i mitt eget headset D; fattar inte varför???!