Vilken Mac-webbläsare är bäst enligt er?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Firefox med Flashblock och tema från GrApple - Aronnaxs?s Firefox Themes

I Windows föredrar jag Chrome men tycker inte den i dagsläget passar in i OS X, har svårt att sätta fingret på vad det är, gillar funktionen att synka bokmärken. Tycker inte heller Opera passar bra i OS X.

Safari har så begränsade möjligheter att möblera om verktygsfälten dessutom buggar ClickToFlash för mig ofta, ogillar även sökrutan (föredrar att söka direkt i adressfältet med keywords i Firefox/Chrome) och så gillar jag att ha bokmärkesfältet på samma rad som adressfältet för att spara vertikal yta vilket inte verkar gå få till i Safari.

Tycker verkligen ni som använder Firefox ska titta in de teman som finns på GrApple - Aronnaxs?s Firefox Themes

Edit: Bara en sån sak att Safari sparar flera gb med screenshots av sidor man besökt som standard, och som inte enkelt går att avaktivera utan att använda terminalen tycker jag är rätt illa.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Safari, inte helt nöjd dock. T.ex. saknas "Awesome bar"-linkande funktionalitet som i Firefox och Chrome samt att plugins inte finns i samma utsträckning. Det som får mig att köra den är däremot att den är väldigt integrerad, snabb och smidig.

Firefox har blivit för stor och långsam tycker jag. Jag är inte så nöjd med det som det ser ut idag. Har funderat på att byta till Chrome men det är dåligt integrerat och plugins som jag vill ha är inte så bra än (1password t.ex.)

Dock så ser ryktade Safari 5 riktigt trevlig ut, framförallt "Smart Address field" som jag saknat.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox, då det är den enda webbläsare (kräver ett tillägg dock) jag funnit som kan hantera länkar och flikar som jag vill. Alla länkar jag klickar på, ALLA, skall öppnas i den flik jag klickar på den i, inte i ny flik.

Aldrig funnit ett tillägg som ger samma beteende till Safari Ger bara att länkar som vill öppnas i nytt fönster öppnas i ny flik, men jag vill ha det i nuvarande flik.

Jag använder såsom Proxim Arronax firefox-teman, ger perfekt Mac-utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag använder Firefox, då det är den enda webbläsare (kräver ett tillägg dock) jag funnit som kan hantera länkar och flikar som jag vill. Alla länkar jag klickar på, ALLA, skall öppnas i den flik jag klickar på den i, inte i ny flik.

Aldrig funnit ett tillägg som ger samma beteende till Safari Ger bara att länkar som vill öppnas i nytt fönster öppnas i ny flik, men jag vill ha det i nuvarande flik.

Jag använder såsom Proxim Arronax firefox-teman, ger perfekt Mac-utseende.

Safari 5 ryktas få bättre stöd för flikhantering. Ska bli intressant!

Tycker inte ni att Firefox är långsamt jämfört med Chrome/Safari? Både ladda-sidor-hastighet och interface-mässigt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Safari 5 ryktas få bättre stöd för flikhantering. Ska bli intressant!

Tycker inte ni att Firefox är långsamt jämfört med Chrome/Safari? Både ladda-sidor-hastighet och interface-mässigt.

Nu är jag iofs inte personen du citerade men jag upplever inte Firefox segt. Jag föredrar nog Safari helst för jag tycker Firefox är för bloatat jämfört med Windows versionen. Jag tycker själv att sajter som Youtube fungerar bättre med eldräven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Tycker inte ni att Firefox är långsamt jämfört med Chrome/Safari? Både ladda-sidor-hastighet och interface-mässigt.

Firefox är lite långsammre men det är inga extrema skillnader tycker jag. Att jag kan få webbläsaren att se ut som jag vill väger tyngre imho.

Permalänk
Medlem

Så här efter ett tags användande så blev trögheten i Firefox jämfört med alla andra webbläsare för påtaglig.
Jag har nu ägnat en hel del tid på att undersöka och fixa Safari så det numera fungerar någolunda så som jag vill.

ClickToFlash fungerar bättre nu och klarar även att ta youtubeklipp i fullskärmsläge.
SafariStand fixar "quick search" i adressfältet så att jag slipper använda sökrutan, precis som i Firefox, Chrome osv. (Det går till och med välja vilken textavkodning det ska vara på input!)
Genom en modifierad ToolbarItems.nib till Safari.app slipper jag nu även se sökrutan.
Genom att aktivera Develop mode och extensionen "Invisible Status Bar" fick jag till status bar som jag vill ha den.

Edit: Istället för SafariStand så använder jag numera Glims (rekomenderas) för att hantera sökmotorer i adressfältet och ändra utseendet och beteendet på tabs.

Permalänk
Avstängd

Jag använder Safari.:) Skulle aldrig falla mig in att använda något som inte är gjort för Mac och utvecklat av Apple i deras datorer.:):D

Liten avstickare: Visst kan erkänna att jag använder Office 2008 för Mac men det är för att jag måste. Hade iWork funkat lika bra som Office (kompabilitetsläget syfter jag på nu:)) när det gäller att föra över, öppna och läsa filer från "Win-Office" dito då hade jag inte haft Office för Mac utan iWork istället.:) Således gör jag undantag bara när jag absolut måååste....:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome i OS X och skiftar mellan Chrome och Firefox i Windows. Jag använder det väldigt populära tillägget Xmarks för att synkronisera mina bokmärken mellan alla webbläsare då det fungerar till alla webbläsare oberoende av operativsystem
Den kan även synka lösenord om man vill!

Permalänk

S A F A R I

Firefox är för rörigt samt långsamt
Chrome befinner sig i betastadie och känns lite väl avskalat

Gillar verkligen Safari skarpt! Det enda jag stör mig på är att bilder ibland tenderar att först öppna en ny flik och därefter ladda hem till hämtade filer istället för att visa den i webbläsaren.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Ja, Safari tog ytterligare ett kliv då de fixade till adressfältet så att det blev lite mer intelligent samt införde vettigt stöd för extensions. Det enda jag saknar i Safari är möjligheten att skapa "nyckelord för sökfält" som finns i Firefox. Dock så löser Quix det ganska snyggt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Chrome för min del

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Safari för jag orkar inte krångla.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan spela upp exempelvis YouTube klipp i helskärm med Safari mot den externa skärmen? Just nu visar den klippet på den primära skärmen (när webbläsaren är på den externa skärmen). Firefox visar ju i helskärmsläge på den yta den ligger på.

Vet att man kan välja den externa som primär och flytta över menyn men jag vill inte det. Någon som vet om detta går att fixa?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

*lyckades bli en dubbelpost*

Visa signatur

Jag har en dator.