Permalänk
Medlem

Core i5 750 90 grader Idle

Hej, jag har ett stort problem. Köpte precis en ny dator i delar från Inet och har installerat allt. Nu när jag ska köra igång datorn och installera OS stängs den av efter cirka en minut. Jag gick då in i BIOS och kollade och såg att temperaturen för processorn låg på 88 grader, utan att den överhuvudtaget arbetar.

Jag använder den medföljande kylaren.

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att du inte satt fast kylaren ordentligt....

Visa signatur

Intel i7 920 | Corsair 12GB 1666MHz XMS3 ati hd 6990*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacke164:

Skulle tippa på att du inte satt fast kylaren ordentligt....

Förstod inte riktigt hur detta skulle göras. Det var bara fyra plastskruvar som skulle vridas ett kvarts varv. Ska det göras något mer?

EDIT: Jag hade självklart gjort helt fel, man skulle först trycka ner skruvarna och sen vrida om. Nu fungerar det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbri:

Förstod inte riktigt hur detta skulle göras. Det var bara fyra plastskruvar som skulle vridas ett kvarts varv. Ska det göras något mer?

EDIT: Jag hade självklart gjort helt fel, man skulle först trycka ner skruvarna och sen vrida om. Nu fungerar det fint!

Du ska inte vrida alls. Du ska bara trycka NER den. Ända du behöver göra är att kontrollera den så klart men den kommer redo för montage från intel.
Står i manualen. Vrider gör man vid demontering för att få loss dom sedan vrider man direkt tillbaks så att den är redo för nytt montage. Hoppas du bytt pasta med för det är One Shoot som gäller med pasta alltså en montering sedan redngörning av CPu och kylare och ny pasta. Allt står i manualerna.

Permalänk
Medlem

Innan man trycker ned den så ska man kontrollera så att den är vreden åt motsatt håll som pilarna på pinsen visar. Man ska enbart vrida dom åpt det hållet pilen pekar när man ska plocka bort den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro