Ljud till TV från dator, förvirrad.

Permalänk
Medlem

Ljud till TV från dator, förvirrad.

Hej,

Försöker förgäves att koppla in ljudet till TV'n från datorn men jag har läst för mycket text att jag bara blir snurrig.
Jag sitter just nu på ett HD4890, har kopplat bilden via en kabel som har DVI och HDMI, alltså rök väl min chans att ljud där. Bilden funkar alltså utmärkt.
TV'n i fråga är en Samsung LE46B535, info om kontakter finns här:
Egenskaper för Samsung LE46B535

Ska jag koppla ljudet från min 3,5mm utgång på datorn till 2x RCA analoga stereoingångar?

Liggandes har jag även SPDIF kabel som ser ut som en RCA kabel (analog?), det finns ett uttag i datorn som passar (Gul historia), däremot finns det ingen ingång i TV'n till denna kabel, antar att den används vid förstärkare.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har samma problem som TS. Jag har kopplat min dator till TVn med HDmi kabel och kan ej få ljud genom den utan har en separat ljudkabel som är kopplad från ljudutgången på moderkortet till ljudingången på TVn som hör ihop med HDmi porten. Men får inget ljud då. Jag får istället ljudet att fungera när jag kopplar ljudet till ljudingången för PC o väljet PC isälltet för HDmi på TVn. Så blir att välja ljud eller bild vilket jag inte vill. Så skulle uppskatta alla hjälp jag kan få med att lösa detta problem

Permalänk
Medlem

Jag funderar eventuellt på om man behöver köpa en optiskkabel?
Har en 2x RCA + 3,5mm, har testat att köra in den i mobilen och mp3-spelaren och få ut ljudet till TV-högtalarna, de gick förgäves utan var tvungen att använda video och sätta tv'n på AV för att de skulle fungera.

Permalänk
Medlem

ATI har inbyggd ljudkrets.

Man ska använda en speciell dvi-hdmi adapter (brukar oftast följa med grafikkortet) och sen en vanlig HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

ATI har inbyggd ljudkrets.

Man ska använda en speciell dvi-hdmi adapter (brukar oftast följa med grafikkortet). och sen en vanlig HDMI-kabel.

Alright, då måste jag köpa en annan kabel med andra ord och använda den adaptern som jag fick med grafikkortet?

Edit: Annan kabel som i en, HDMI - HDMI.

Permalänk
Medlem

Japp, du får inget ljud med en dvi-hdmi kabel. Har du en HDMI-utgång direkt på kortet kan du skippa adaptern.

Permalänk
Medlem

Du har väll en 3.5mm stereo ingång till vänster om HDMI 1 ingången som du har anlutet datorn till? Testa koppla in Datorn där.
Så här står det i Manualen:
"Använd uttaget HDMI IN 1 för en DVI-anslutning till en extern enhet. Använd en DVI till HDMI-kabel eller DVI-HDMIadapter
(DVI till HDMI) för videoanslutning och uttagen PC/DVI(HDMI 1)[AUDIO] för ljud."

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk

...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Avstängd

@ elecan
Det var svårt att förstå hur du menar.
Dessutom finns en annan hake din TV kanske inte kan kombinera HDMI bild in med analogt ljud in.
Gul RCA= Komposit video.

Dock om TV:n inte ställer några hinder i vägen så, JA men du kanske måste säga till att bilden ska vara digital men ljudet analogt ut i datorn.
Hur man gör det beror på din dator om du kör med grafik och ljudkort eller har allt integrerat på moderkortet

Kör själv HDMI till TV och ljud analogt till en stereo. med gammalt ASUS mobo med allt integrerat. I BIOS fick jag ändra att det (onboard devices).

@ kolle33
PC in på din TV är för VGA och då skulle du få ljud genom 3,5mm kontakten samtidigt med bilden. Det är TV:n som begränsar, på det villkoret att din TV har VGA kontakt.

Däremot beroende på vad har för grejer i datorn skulle HDMI bild och ljud funka samtidigt om du i BIOS ändrar så att ljudet skickas genom HDMI sladden till TV:n

Fast jag är inte säker på att det är så bara så jag fick göra.

Lycka till båda två

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosika:

Du har väll en 3.5mm stereo ingång till vänster om HDMI 1 ingången som du har anlutet datorn till? Testa koppla in Datorn där.
Så här står det i Manualen:
"Använd uttaget HDMI IN 1 för en DVI-anslutning till en extern enhet. Använd en DVI till HDMI-kabel eller DVI-HDMIadapter
(DVI till HDMI) för videoanslutning och uttagen PC/DVI(HDMI 1)[AUDIO] för ljud."

Nä, det verkar vara någon optisk historia, har testat att stoppa i en 3,5mm men det saknas flera mm så den går inte riktigt in.

Så det ska fungera utan min adapter? För catalyst kände inte igen att jag hade något ljud att skicka ut, även att grafikkortet stödjer det.

Permalänk
Skrivet av Pontuz1972:

jävligt onödig kommentar har du inget annat för dig skit i att kommentera'

till TS

som andra sagt går inte med dvi hdmi, har du HDMI ut på kortet så dra en vanlig HDMI kabel rak i kortet och sen i tv sätt sen att du ska ta ljudet från ATI HDMI eller vad den nu heter står iaf något sådant i ljudkontrollern. sitter själv med mitt 5870 Kort med HDMI kabel från kortet till min 37" tums full HD och spelar på och skiftar mellan mitt ASUS DX och atis ljud ut till tvn när jag drar på hemma bio paketet för lite mer tryck i musiken

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

jävligt onödig kommentar har du inget annat för dig skit i att kommentera'

till TS

som andra sagt går inte med dvi hdmi, har du HDMI ut på kortet så dra en vanlig HDMI kabel rak i kortet och sen i tv sätt sen att du ska ta ljudet från ATI HDMI eller vad den nu heter står iaf något sådant i ljudkontrollern. sitter själv med mitt 5870 Kort med HDMI kabel från kortet till min 37" tums full HD och spelar på och skiftar mellan mitt ASUS DX och atis ljud ut till tvn när jag drar på hemma bio paketet för lite mer tryck i musiken

Har ju inte HDMI direkt på kortet utan endast 2x DVI, men men, står ju på Sapphires hemsida att det skall funka. Får åka och köpa en ren HDMI kabel och använda den medskickade adaptern så får vi se om jag får liv i lägenheten

Edit: Jag kan inte ändra mycket val alls när det gäller ljud på tvn, finns endast ett val om jag ska använda externa högtalare eller tvns integrerade.

Permalänk

aha ok, har ju ett HD5870 E6E kort så har ju 6st mini DP portar på de så har ju en mini dp till HDMI converter så får ju det den vägen men ok då får man köra som dom andra sa då att köra det analogt från datorn istället

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

yes, hittade en 1m kabel så slängde upp tv'n på skrivbordet och testade, funkar kalas

Nu är mina filmkvällar räddade tillsvidare, tack och bock!

Permalänk
Medlem

okej! jag lånar tråden lite..vet inte alls nu vad som är fel haha Jag köpte en till kabel på elgiganten jut. Det är en 3,5mm RCA kabel med en sida med stereo anslutning, då Röd och grå. Sen andra sidan är det en enkel hane som ska kopplas till den gröna utgången på ljudkortet. Men när jag drar igång lite musik så händer det inget :S några tips?

Permalänk
SpelClockers

I vissa tv-apparater så kan du ställa in digital eller analog ingång.
Om man har digitalt valt så spelar det ingen roll hur du kopplar in de analoga, det kommer inte funka ändå.

Permalänk
Medlem

Alla med ati kort! Köp denna: ATI DVI till HDMI-adapter - Inet.se och en vanlig hdmi kabel så fixar det sig.