Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anders.149:

Under belastning? Och hur belastas systemet?
Hur kyler du av PWM?

Nej, det var under idle, eller ja, surf och sådär. Jag belastade systemet med lite bench, Starcraft II och lite sånt. Inte gjort någon form av bränning än så det är inte under absolut load.

Har ingen kylning av PWM än.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Nu kanske jag låter som en totalt noob. Men förklara gärna vad PWM begreppet innebär. Har aldrig hört talas om det förut.

Fläktarna regleras efter temp.

Skrivet av sack:

Varför intel SSD?

Är inte den bäst då? Fast Corsair SSD är ju snyggare x)

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av LightBlizz:

Är inte den bäst då? Fast Corsair SSD är ju snyggare x)

Fast han menar mosfets'en på moderkortet.

Det kanske den är. Ska kolla lite på sånt.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

PWM är sätt att kontrollera hastighet med stor precision och utan PWM du kan styra fläktar efter temperaturer men då bara med spänning. Med PWM har man alltid 12V på fläkten och den styrs med impulser, typ att slå på och slå av ström hela tiden och på detta sätt få den hastighet man vill
kolla här Pulsbreddsmodulering - Wikipedia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sack:

Fast han menar mosfets'en på moderkortet.

Det kanske den är. Ska kolla lite på sånt.

Precis, programmet listar dock dessa som PWM så på så vis jag klantade till det.

Jag får 80 grader under LinX-belastning med mitt system så jag är lite nyfiken på vad du får med ditt system i och med andra kylningsförutsättningar i chassit (storlek samt att du kör vatten och inte luft): http://i529.photobucket.com/albums/dd332/DirtyAnders/SFF%20v2...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anders.149:

Precis, programmet listar dock dessa som PWM så på så vis jag klantade till det.

Jag får 80 grader under LinX-belastning med mitt system så jag är lite nyfiken på vad du får med ditt system i och med andra kylningsförutsättningar i chassit (storlek samt att du kör vatten och inte luft): http://i529.photobucket.com/albums/dd332/DirtyAnders/SFF%20v2...

Jag får kolla upp det. Är inte hemma längre så det kommer att ta några dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sack, kör du fläktarna in eller ut på radiatorn? Tänkte först om man ska dra in och få övertryck. Men då följer ju värmen med in i chassit.. Kanske får leva med lite damm?

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Proffsmoddare

Jag blåser ut luften jag. Om man skapar övertryck genom att dra in luften så kommer väl dam med ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hannes, hur svårt är det att bli sponsrad av tex Coolingstuff och EKWB, samt hur mycket var de villiga att sponsra med? (Man behöver en hyfsat unik idé, men sen då?)
Och blev bygget helsponsrat?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Hannes, hur svårt är det att bli sponsrad av tex Coolingstuff och EKWB, samt hur mycket var de villiga att sponsra med? (Man behöver en hyfsat unik idé, men sen då?)

Kan nog svara på den.

För det första måste du förmodligen ha nån sorts "portfölj". Alltså något unikt och visa upp för sponsorer. "- Har du gjort detta? wow. Då måste vi sponsra dig" lite i den andan. Och ofta är det inte hel sponsrat. Du kanske får rabatt på ca 75% eller 50%. De som oftast ger "gratis" är oftast tillverkarna själva. Men dom vill nog se först att det kommer leda till nått vettigt. Och oftast kan det ta en stund innan man får saker.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av smacked:

Precis som Rizzt säger så är det bra att ha en portfolio med saker man tidigare gjort. Sen också ha klart för sig själv vad det är man klarar av och vad det är man vill göra i bygget. Som du säger så är en unik idé någonting väldigt bra att börja med.

EKWB sponsrade mig med 50%, dvs ca 2000kr i det här bygget. Coolingstuff sponsrade med produkter ur deras sortiment, detta gratis. Priset blev väl runt 1400kr tror jag. Enermax sponsrade med sina fläktar utan ersättning och Misco med ett nätagg utan ersättning. Fractal-Design skickade ju också sitt Fractal-Design Array R2 med 300w nätagg utan krav på ersättning.

Nä, bygget är inte helsponsrat. Det är egentligen kylningen som är sponsrad, sen nätagg och chassi då. Alla andra komponenter har jag själv stått för.

Man ska inte tänka sponsring som gratisgrejer, för det är det inte. Du får ett krav på dig att prestera och timmarna vi lägger ner på datorn skulle man med något annat arbete kunna försörja både sin hobby och sin familj med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Kan nog svara på den.

För det första måste du förmodligen ha nån sorts "portfölj". Alltså något unikt och visa upp för sponsorer. "- Har du gjort detta? wow. Då måste vi sponsra dig" lite i den andan. Och ofta är det inte hel sponsrat. Du kanske får rabatt på ca 75% eller 50%. De som oftast ger "gratis" är oftast tillverkarna själva. Men dom vill nog se först att det kommer leda till nått vettigt. Och oftast kan det ta en stund innan man får saker.

Skrivet av sack:

Precis som Rizzt säger så är det bra att ha en portfolio med saker man tidigare gjort. Sen också ha klart för sig själv vad det är man klarar av och vad det är man vill göra i bygget. Som du säger så är en unik idé någonting väldigt bra att börja med.

EKWB sponsrade mig med 50%, dvs ca 2000kr i det här bygget. Coolingstuff sponsrade med produkter ur deras sortiment, detta gratis. Priset blev väl runt 1400kr tror jag. Enermax sponsrade med sina fläktar utan ersättning och Misco med ett nätagg utan ersättning. Fractal-Design skickade ju också sitt Fractal-Design Array R2 med 300w nätagg utan krav på ersättning.

Nä, bygget är inte helsponsrat. Det är egentligen kylningen som är sponsrad, sen nätagg och chassi då. Alla andra komponenter har jag själv stått för.

Man ska inte tänka sponsring som gratisgrejer, för det är det inte. Du får ett krav på dig att prestera och timmarna vi lägger ner på datorn skulle man med något annat arbete kunna försörja både sin hobby och sin familj med.

Heh, jo dock är det lite väl tidigt för mig att tänka på att försörja min familj. Sen är det ju roligare att hålla på med datorer, modda och testa sig fram än att köra postbil eller jobba som kassör tex (dåliga exempel).
Och jo, det är klart, om jag skulle bygga med/utan sponsorer så skulle det ju vara en skillnad på hur ambitiöst bygget skulle vara, mer tid lagd till foto, och kanske köp av systemkamera.

Okej, tack för svaren

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av smacked:

Heh, jo dock är det lite väl tidigt för mig att tänka på att försörja min familj. Sen är det ju roligare att hålla på med datorer, modda och testa sig fram än att köra postbil eller jobba som kassör tex (dåliga exempel).
Och jo, det är klart, om jag skulle bygga med/utan sponsorer så skulle det ju vara en skillnad på hur ambitiöst bygget skulle vara, mer tid lagd till foto, och kanske köp av systemkamera.

Okej, tack för svaren

Bara köpet av systemkamera gör ju att du inte "tjänar" någonting på att bli sponsrad. Men lycka till mannen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Bara köpet av systemkamera gör ju att du inte "tjänar" någonting på att bli sponsrad. Men lycka till mannen!

Nej, men sen har man ju en kamera också
Jag kommer inte söka några sponsorer till de närmsta byggena iaf.
Tackar

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av smacked:

Nej, men sen har man ju en kamera också
Jag kommer inte söka några sponsorer till de närmsta byggena iaf.
Tackar

Varsågod.

Visa signatur

Permalänk

Sjukt snyggt. Dock är jag ingen fan av dom flätade kablarna :/ Ser bara tjockt och klumpigt ut.

Det bästa med byggbloggen är nog dina bilder. Dina bilder är så bra tagna att du kan få vad som helst att se bra ut!
10p på bilderna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av omEn||LabZ:

Sjukt snyggt. Dock är jag ingen fan av dom flätade kablarna :/ Ser bara tjockt och klumpigt ut.

Det bästa med byggbloggen är nog dina bilder. Dina bilder är så bra tagna att du kan få vad som helst att se bra ut!
10p på bilderna

Jadu.. Vet inte om jag ska bli glad eller upprörd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jadu.. Vet inte om jag ska bli glad eller upprörd.

hahahaha och hahahaa
det var jag tänkte precis
och fortfarande hahaahahaa

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tatus_se:

hahahaha och hahahaa
det var jag tänkte precis
och fortfarande hahaahahaa

Ja, men jag menar.. Vad ska man känna för en sån klockren kommentar egentligen? Han gör ju ingenting annat än att ge mig komplimanger, men ändock så känns det som att han inte gör det. I'm speechless

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Ja, men jag menar.. Vad ska man känna för en sån klockren kommentar egentligen? Han gör ju ingenting annat än att ge mig komplimanger, men ändock så känns det som att han inte gör det. I'm speechless

Han har dock en poäng.

Är du duktig på att ta kort är det du fotograferar mindre viktigt (därmed INTE sagt att kameran "gör" ditt bygge!).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hirsch:

Han har dock en poäng.

Är du duktig på att ta kort är det du fotograferar mindre viktigt (därmed INTE sagt att kameran "gör" ditt bygge!).

Att vara duktig med kameran gör förstås mycket, helt klart. Så ett tips för er som tar kort på era datorer, lär er kameran. Det man gör när hanterar kameran väl, det är att visa hur bygget verkligen ser ut, och med hjälp av kreativa vinklar så ger man också bilden en fjärde dimension. Det blir inte bara en bild på en dator, utan också lite konst.

..Hehe

Här är lite snabb-titt på min utveckling som fotograf och byggare.

http://www.sweclockers.com/galleri/3252-mitt-system-i-standig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Att vara duktig med kameran gör förstås mycket, helt klart. Så ett tips för er som tar kort på era datorer, lär er kameran. Det man gör när hanterar kameran väl, det är att visa hur bygget verkligen ser ut, och med hjälp av kreativa vinklar så ger man också bilden en fjärde dimension. Det blir inte bara en bild på en dator, utan också lite konst.

..Hehe

HOLY ****! Då måste det bara vara en tidsfråga för mig

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skarhed:

HOLY ****! Då måste det bara vara en tidsfråga för mig

Precis. ^^,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nice sack, de första bilder ser ut precis som jag tar nu hehe, jag vet att man ska ha bra ljus osv men verkligen just nu man vill bygga vidare så med färdig bygge ska ta lite bättre bilder och fixa till i paint.net

Permalänk
Medlem

Just det! Glömde berömma dig för kabeldragningen! Vad använder du till det? Det ser så jäkla snyggt ut när det är draget längs kanten

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tatus_se:

nice sack, de första bilder ser ut precis som jag tar nu hehe, jag vet att man ska ha bra ljus osv men verkligen just nu man vill bygga vidare så med färdig bygge ska ta lite bättre bilder och fixa till i paint.net

Tack man. Man har ju blivit lite bättre än vad man var tidigare.

Skrivet av Skarhed:

Just det! Glömde berömma dig för kabeldragningen! Vad använder du till det? Det ser så jäkla snyggt ut när det är draget längs kanten

Tack så mycket. De går till pump, fläktar, HDD och snart leds.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Tack så mycket. De går till pump, fläktar, HDD och snart leds.

Kanske inte var tydlig nog: Vad använder du för något till kabeldragningen? (Vad fäster du kablarna med)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

..Hehe

Menar du allvar att du har samma kamera i första och sista bilden? O.o

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skarhed:

Kanske inte var tydlig nog: Vad använder du för något till kabeldragningen? (Vad fäster du kablarna med)

MDPC Cable-Assemblies | MDPC-X International

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Konichiwa:

Menar du allvar att du har samma kamera i första och sista bilden? O.o

Nej, men från den här bilden och ner. Och så är det samma kamera som är jag tagit bilderna i den här tråden också.

Visa signatur