Hur stor effektförbrukning har min dator?

Permalänk
Medlem

Hur stor effektförbrukning har min dator?

Tjena, jag undrar om det min morsa säger är sant. Under maj och juni när jag var hos morsan så var konsumptionen 330 kW. Under juli var jag hos min fader och då sänktes elkonsumptionen till 270 kW? Är det möjligt att min dator drar så mycket?

i5 750 org
4890 cf
corsair 1600mhz dominator
corsair 750w tx
asus p7p55d pro
ssd 80gb intel
500gb wd black

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Är det kWh du menar och hur länge var i så fall datorn igång?

Permalänk
Medlem

Ja precis, hmm, ungefär 8-14 timmar om dagen.

Skrivet av Elgot:

Är det kWh du menar och hur länge var i så fall datorn igång?

Permalänk
Avstängd

du kör ju CF så ja det är möjligt. multipla och strömkrävande kort drar jävla massa ström så är det. dags att inte stirra sig på FPS bara när man köper nytt kort utan börja tänka på strömförbrukning.
dom flesta "spelare" börjar tänka på det först efter att dom har flyttat hemifrån och mamma/pappa slutar stå för strömräkningen

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

60000Wh under en månad, 2000Wh om dagen. 10h per dag = 200W drar din dator i genomsnitt. Kan väl stämma med tanke på att HD4-serien drar mycket ström i IDLE, något överdrivet kanske. EDIT: såg inte att det var 4890CF så jo det stämmer antagligen.

Stäng av datorn när du inte använder den så blir hon säkert glad.

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara att du har lamperna tända kollar tv mycket din mamma tvättar och laggar mat mer när du är där sånna saker som drar ström
Inte bara din dator.
blir ju lite 60 * 100 = 600 om du betalar 1 kr kw/h :S så 600 extra i månade

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Så när du inte var hemma sparade din mamma alltså 60kWh. En kWh brukar kosta strax över en krona, så din mamma gnäller alltså om <100kr/månad! LOL

Permalänk
Hedersmedlem

Om du menar att förbrukningen var 60kWh mindre per månad under den tid du var borta så ger det en genomsnittlig minskad förbrukning med 83W/tim. Om vi istället säger att din dator står på 10tim/dygn så skulle det motsvara 83*2,4=199W/tim vilket inte är särskilt mycket med tanke på att ditt nätagg teoretiskt kan pumpa ut 750W. Om man sen tänker ekonomi så blir 60kWh inte så där värst många kronor på fel sida hundralappen, om ens det.
Jag ligger själv på ca 350kWh/mån och då bor jag solo utan diskmaskin eller andra energibovar, fruntimmer inräknade :).

Tillägg:
nfskillen, kolla din uträkning lite bättre! 60*100 skulle bli 6000, var du nu fick de ifrån? 60*1 blir 60 spänn, men sen får man lägga på nätavgift å skatt så kWh-priset blir något mer än 1kr/kwh, snarare 1,50 eller mer.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Kan ju även vara att du har lamperna tända kollar tv mycket din mamma tvättar och laggar mat mer när du är där sånna saker som drar ström
Inte bara din dator.
blir ju lite 60 * 100 = 600 om du betalar 1 kr kw/h :S så 600 extra i månade

Fel, ska ej ggr med 100 (60*100=6000).. Utan det blir 60kr i månaden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videfix:

Om man sen tänker ekonomi så blir 60kWh inte så där värst många kronor på fel sida hundralappen, om ens det.

Man måste ju också väga det mot kostnaden för den skada man annars hade orsakat; på tio timmar om dagen i en månad hinner man mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lefanz:

Fel, ska ej ggr med 100 (60*100=6000).. Utan det blir 60kr i månaden

my bad ska så klart vara 1 kr tänkte 100 öre som kr ist för öre eftersom sidan jag kollade elpriset stod i öre

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Drar säkert 250W med skärm igång, vid idle.

Blir en del

Permalänk
Medlem

Har ni räknat med förlusten i agget oxå?

jag ligger på 312 Watt ur väggen när datorn foldar med Stock klock på grejerna (kolla sign).

Och då är de mätt mellan grendosan och väggen så skärm och högtalare är inräknat

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]