ATI på väg att försvinna som varumärke

Permalänk
Inaktiv

En anledning är förmodligen att det blir tydligare att AMD levererar en helt plattform (som intel gör med centrino snacket). Visst är det samma komponenter och vi som följer det hela vet det men mängder av folk följer inte branschen och har ingen aning om vad som händer. Och då ser Intel bättre ut då de förser allt i en laptop medan AMD måst ha "hjälp" från ATI

Permalänk
Medlem

Inte bra..

AMD klingar inte bra i mina öron, sedan jag haft mycket problem med dom datorer jag haft med AMD-processor.

Det är en ren smaksak och kanske otur, dock så kommer det påverka min syn på ATI negativt. Har kört ATI sedan jag bytte upp mig från mitt GeForce2 MX200 32mb PCI

Är ju snarare en fördel att ha kvar ATI, då om något går sämre så påverkar det inte synen på det andra. Även om det är samma produkt.

Har AMD storhetsvansinne?

Permalänk
Medlem

Själv säger jag alltid ATI fortfarande, det har liksom fastnat. Bara de ser till att marknadsföra sig själva ordentligt så är det nog okay, men ATI har mycket publicitet som potentiellt försvinner hos de som är mitt emellan medel-svensson och oss riktiga nördar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

The end of an era

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Radeon är förmodligen mer känt än ATi. Folk i butik tittar efter "GeForce" och "Radeon", så om ATi försvinner kommer förmodligen inte göra mycket. Personligen ser jag det bara som en fördel, ATi är överflödigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Känns lite om det försvinner.. visst samma företag om man säger så men hoppas loggan blir kvar iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Så länge AMD fortsätter köra med Radeon så bör det kvitta. Grafikkorten borde ha döpts om till AMD Radeon redan när HD2000-serien lanserades i mitt tycke, för att tydligt visa att det är AMD's produkter, att ATI inte längre finns kvar.

Det känns idag som att AMD's köp av ATI var riktigt bra med tanke på hur marknaden utvecklats sedan 2006. Idag är de ensamma om att kunna erbjuda produkter i samtliga segment vilket de troligen inte klarat utan ATI.

Vad jag dock undrar är vart AMD hade varit idag utan ATI, pengarna som gick åt till uppköpet samt att få fart på hela verksamheten hade kanske kunnat läggas på processorutveckling och kanske hade gett AMD möjligheter att lättare kämpa med Intel på detta område.

Permalänk
Medlem

Synd, gillade ATi som varumärke :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i vad det heter. kör med Nvidia nu, men tänkte byta, men det spelar ingen roll vad det heter?

Permalänk
Avstängd

Alla ni som säger att de redan heter AMD? Eh vart då?
AMD har inte tillverkat ett enda grafikkort själva.
Dom tillverkar chippen under namnet Ati Radeon

Quote "ATI Eyefinity Technology. ATI Stream teknologin" Nya teknologier som förmodligen gjorts av AMD men marknadsförts som ATI.
På gpuchippet som sitter på gfxkortet står de ATI och inte AMD.
Ni kan ju visa vart på grafikkortet det står AMD.
"ATI's RV870" inte ens på namnet på kärnan finns AMD med i närheten.
Så förklara för mig vad ni menar?

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. AMD och ATI är ett medan Intel och Nvidia är två andra som borde gå ihop.

Det vore bra för nvidia, intel har inte mycket att tjäna på det dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Couldnt care less. Så länge det presterar bra, har rätt pris och inte kräver ett kärnkraftverk att driva så skiter jag i om det står ATI AMD nVidia eller Trident på det

Se bara på hur det ser ut i taglines.

PowerColor HD5850 1GB
HD5850
Connect3D Radeon X1900XT
9800GT
Radeon HD3200
Sapphire Radeon HD5850
Geforce 460GTX 1Gb
ATI Radeon HD 4870x2
Sapphire HD 5970
XFX 5870
Radeon HD4850 512MB
ASUS 5870
XFX Radeon HD 5770

Ja ni ser själva, en har skrivit ATi men han har en xfire setup och kanske två olika tillverkares kort? så det blev enklare att skirva ATI då. Men i övrigt i den här tråden ingen har skrivit ATi förutom han, en del utelämnar Radeon oxå och ingen har skrivit nVidia och bara en har skrivit GeForce. Visst ovetenskapligt att bara kolla i den här tråden men ni fattar. ATi är ointressant som namn, Radeon så där och likadant är det för de med nVidia-kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Couldnt care less. Så länge det presterar bra, har rätt pris och inte kräver ett kärnkraftverk att driva så skiter jag i om det står ATI AMD nVidia eller Trident på det
Se bara på hur det ser ut i taglines.
...klipp...

Det enda som spelar roll är varumärket och marknaden, vi teknikfans på forum har en begränsad betydelse. Om AMD anser att de har infört sitt eget namn så mycket att det nu går att ta bort ATI utan att det minskar marknadens igenkännande så kommer de göra det. Personligen tror jag precis som flera andra i tråden att det är "Radeon" som är mest igenkänt idag.

Ett starkt varumärke byter man inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tror att det kan bli svår att marknadsföra färdiga datorer till allmänheten då väldigt många som inte vet bättre tror att AMD är mycket sämre i sig än Intel är. Så hur ska man marknadsföra en färdig dator med Intel prolle och AMD graffekort?
AMD riskerar att det hela blir som ett skott i den egna foten.
Mig personligen spelar det ingen roll hur det heter men mina föräldrar som har noll kunskaper om datorer är väldigt envis om att en dator med AMD inte kan fungerar. ""Intel Inside"" har blivit ett slags garanti för dom att datorn verkligen fungerar som den ska. Allt annat är bara billig skit till överpris tycker dom. Och dom är långt ifrån ensamma om denna åsikt. Tillverkarna av datorer såsom Dell, HP, Acer, Asus och dylika har nog fattat det ochså. Kanske dom väljer bort ATI pga det heter AMD i framtiden.
Vem vet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

AMD Radeon 6870 kommer gå utan att folk ens tänker på det.
Däremot är det en stor fördel att ha kunna visa highend grafik och processor under samma flagg. Ser bra ut i en laptop och kommer stärka AMDs situation långt mycket mer än om AMD och ATi varit separata märken.

Sedan är det mer eller mindre enda logiska alternativet när Fusion kommer. AMD har mycket nytt runt hörnet och det skulle vara bra för dem om de kunde återlansera sitt märke med en ordenklig bred lineup. ett starkt varumärke är nyckeln.

Permalänk
Skrivet av lang999:

Alla ni som säger att de redan heter AMD? Eh vart då?
AMD har inte tillverkat ett enda grafikkort själva.
Dom tillverkar chippen under namnet Ati Radeon

Quote "ATI Eyefinity Technology. ATI Stream teknologin" Nya teknologier som förmodligen gjorts av AMD men marknadsförts som ATI.
På gpuchippet som sitter på gfxkortet står de ATI och inte AMD.
Ni kan ju visa vart på grafikkortet det står AMD.
"ATI's RV870" inte ens på namnet på kärnan finns AMD med i närheten.
Så förklara för mig vad ni menar?

På alla grafikkort som använder referens PCB står AMD loggan precis över PCI-E kontakten men det står Ati på Gpu'n som du säger.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

hms jag undrar just om de verkligen är så sugna på att göra om ATI Radeon loggan, tippar på att den stannar ett tag till på grafikkorten då detta redan är ett så starkt varumärke. Fusion är nytt och det finns egentligen ingen anledning att att skriva AMD fusion och sedan klämma i med ATI också.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

kommer ju kännas lite knas att sitta med intel processor och amd grafkort imo.
but well, bara de inte för framtiden kommer begränsa så att bara amd system kan ha amd kort.
jag älskar ju ati, och intel.. .-.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Vad tråkigt , det står ju hela tiden ATI men nu ska dom börja med AMD , varför ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

kommer ju kännas lite knas att sitta med intel processor och amd grafkort imo.

Knappast, man kör med det som är bäst i varje del. Själv har jag AMD CPU, Nvidia moderkort och ATI grafikkort. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

AMD har väl ändå en grön-svart logo

För mig spelar det ingen roll, och AMD lär väl ha bra kontroll på varumärke och marknadsundersökningar angående detta. AMD Radeon HD 6870 kanske vore något.

Det har du rätt i, vetifan vad jag fick det från. Måste ha drömt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

undrar vad svensson tror i framtiden när det står : "Intel Core xx CPU, AMD GPU" på lapparna på datorer..

teoretiskt sett: "öh? Intel och AMD processor i samma dator? varför då?" eftersom de inte ser "Gpu"
men vi som vet, ja, vi vet

edit: någon annan hann före..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

På alla grafikkort som använder referens PCB står AMD loggan precis över PCI-E kontakten men det står Ati på Gpu'n som du säger.
http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5850/images/front.j...

/S

Aha har missat de

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Tycker detta e bra. Men de får byta AMD-loggan!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

När det sitter i samma chip blir det väll bara konstigt att prata om AMD och ATI? Alltså självklart att man pratar om bara AMD.
När det gäller de lite mer kraftfulla Radeon undrar jag om man vågar? Jag tror det smartaste vore att designa om ATIs logotype och använda AMD "flaggan" i anslutning. När folk vant sig vid AMDs flagga på grafikkorten kan man slänga ut varumärket helt.

+1. Inofficiell tävling oss medlemmar emellan?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Tråkigt, jag som gillar ATI.
Men produkterna försämras inte iaf.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TofZ:

undrar vad svensson tror i framtiden när det står : "Intel Core xx CPU, AMD GPU" på lapparna på datorer..

teoretiskt sett: "öh? Intel och AMD processor i samma dator? varför då?" eftersom de inte ser "Gpu"
men vi som vet, ja, vi vet

edit: någon annan hann före..

Så plötsligt står det AMD på 50% av maskinerna som säljs, tror du det är dåligt?

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. AMD och ATI är ett medan Intel och Nvidia är två andra som borde gå ihop.

Intel och Nvidia borde inte gå ihop. Däremot borde Nvidia börja tillverka processorer.

Permalänk
Medlem

Ati: dött. Länge leve Radeon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Intel och Nvidia borde inte gå ihop. Däremot borde Nvidia börja tillverka processorer.

Nvidia eyes entry into CPU market | TG Daily

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"