Permalänk
Medlem

Hjälp med datorn!

Hej, har lite problem med min dator som jag köpte för ett tag sedan.

det är så att den verkar bli ovanligt seg när man installerar spel samtidigt som man gör något annat, har även jämfört en i stort sett likvärdig dator på hur lång tid det tar att installera spelen, med stora skillnader, den andra datorn var drygt två gånger snabbare på samtliga installationer.

Den kan även stanna upp/hacka i någon sekund till när man är ute i windows eller håller på att starta något program som till exempel Maya, steam eller till och med bara trycker på startmeny-knappen.

Men den flyter på helt felfritt när man väl är inne i spelet och spelar, inga långa laddningstider eller hackande.

Den har varit så här sedan jag köpte den. Jag köpte den ny.

SPECS:
Windows 7 64-bit
AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB
PowerColor Radeon HD 5770 1GB
Samsung SpinPoint F3 1TB

Permalänk

Har du disken indelad i en enda stor C-partition eller i mindre C- och D- partitioner ?
Optimalt är att ha en liten <80GB systempartition ytterst på disken och resten till datadisk.

Kontrollera även minneshanteringen via Aktivitetshanteraren. Utnyttjas maximal del av ditt minne ?

EDIT: En liten partition som skapas först på en stor disk blir snabbare än resten av disken.
Anledningarna är att ett varv innehåller mer data ytterst och med ett begränsat arbetsområde så flyttas huvudena mindre.
Min 2TB disk är indelad i 312GB (D: ) och 1510GB (M: ). 312GB partitionen skapades först !
D: > Seq läs: 124MB/s |> 512k skriv: 110MB/s
M: > Seq läs: 90MB/s |> 512k skriv: 82MB/s

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har du bara en HDD så är det inte så hemskt konstigt att datorn blir mycket långsam när du gör något HDDintensivt. Partitioner gör ingen skillnad, läshuvudet kan inte vara på flera ställen samtidigt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Har du disken indelad i en enda stor C-partition eller i mindre C- och D- partitioner ?
Optimalt är att ha en liten <80GB systempartition ytterst på disken och resten till datadisk.

Kontrollera även minneshanteringen via Aktivitetshanteraren. Utnyttjas maximal del av ditt minne ?

EDIT: En liten partition som skapas först på en stor disk blir snabbare än resten av disken.
Anledningarna är att ett varv innehåller mer data ytterst och med ett begränsat arbetsområde så flyttas huvudena mindre.

Nej, jag har inte partionerat hårddisken, jag har bara en stor.
Vad menar du med minneshanteringen?

Skrivet av Ovard:

Har du bara en HDD så är det inte så hemskt konstigt att datorn blir mycket långsam när du gör något HDDintensivt. Partitioner gör ingen skillnad, läshuvudet kan inte vara på flera ställen samtidigt.

Saken är att jag har jämfört med en ungefär likadan dator som jag har men den datorn gjorde samma saker dubbelt så snabbt. Min dator hackar upp sig och "låser" sig i någon sekund lite ibland i Windows:et när jag håller på med diverse saker, men allt flyter på bra och sådant när jag spelar.

Permalänk
Skrivet av LeTumme:

Nej, jag har inte partionerat hårddisken, jag har bara en stor.
Vad menar du med minneshanteringen?

Som du ser i förra inlägget så gör bra partitionering stor skillnad i både läsning och skrivning.
Windows är bra på att skapa en massa filer och det är dumt att sprida dessa över hela ytan.
Diskdefragmentering plockar samman bitarna men diskoptimering placerar dessa på bästa plats.
T.ex. gratis "IObit Smart defrag")

När det gäller minnet så se efter att du har den mängd minne (Totalt) som förväntat och
med så lite outnyttjat (Ledigt) minne som möjligt. Disk cachen (Cachelagrat) får gärna vara stor.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA