Permalänk
Medlem

CrossFire fungerar inte.

Jag köpte nyss till ett extra 5870 och ett lämpligt nätaggregat på 850 watt. Med tanken att köra Metro 2033 med fina inställningar så startade jag upp spelet, men möttes av samma FPS som förut. Konstigt, tänkte jag, och började kolla igenom olika anledningar till varför.

*Catalyst AI är på
*Har testat att byta plats på korten
*Har testat flera olika CrossFire-bryggor
*CrossFire X är enabled
*GPU-Z håller med CCC och säger att allting är fint
*Har bytt drivrutiner med Driver Sweeper
*Har till och med installerat om Windows

Men jag har fortfarande samma problem. Ett test i Furmark visar att båda korten ligger på 100% men jag får ändå EXAKT samma FPS som om jag bara hade ett kort. Samma problem oavsett vilket prestandatest jag kör.

Hjälp uppskattas stort!

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

Hey.
Är inte jättekunnig, men om du kan byta bios i korten (uppdatera) så kanske du kan testa det?

Permalänk
Medlem

Har faktiskt också tänkt på det, men då jag kan råka förvandla mina kort till dyra tegelstenar så vill jag testa alla andra alternativ först.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

Har du bara testat Metro 2033? Vad säger tex 3DMark Vantage? Har du lagt in en profil i CCC för spelet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har testat SC2, Metro 2033, 3DMark 06 och Furmark. Alla visar samma resultat. Kan testa och lägga dit en CCC-profil.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Jag kan givetvis ha helt fel nu, men har du bytt till drivrutiner som stödjer Crossfire i just Metro? för det kom ju en Crossfire patch för ett tag sedan ^^? men det har du kanske redan kollat?

Permalänk
Hedersmedlem

I vissa spel finns det inställning för flerGPu tex COD4-MW, har du kollat med Metro 2033 om så är fallet även där? Ominstallerat spelet efter ditt nya kort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Profilen hjälpte tyvärr inget. Både GPU-z och CCC säger dock att korten har olika BIOS. Kollade upp ett av versionsnumren, och det skulle visst vara ett BIOS till PCS++, även om jag har PCS+. Jag börjar mer och mer misstänka att jag behöver flasha ett kort.

Metro 2033 har ingen inställning för det ska fungera direkt. Och det är inte bara Metro, utan i allting som jag har testat hittils.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter väldigt underligt, speciellt som du har ett kraftigt nätagg. Fullt uppdaterat Windows? Dito DX?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Windows 7 med alla uppgraderingar, DX ska vara uppgraderat också. Mycket underligt indeed.

Uppskattar i alla fall verkligen hjälpen.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

Bytt plats på korten inbördes?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen konstigt, just att GPU-Z och CCC säger att crossfire är enabled men det funkar inte i någon applikation.......varken 3dmark, furmark eller spel......... :/

Testa vända crossfirebryggan det var jag tvungen att göra på mina 5770, dock minns jag inte om GPU-Z och CCC sa att det funkade :/

Permalänk
Medlem

Är det säkert att du har ett moderkort som stöder crossfire då?
Låter väldigt konstigt det här :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bytt plats på korten inbördes?

Yep. Ingen förändring.

Skrivet av krrjon:

Det låter verkligen konstigt, just att GPU-Z och CCC säger att crossfire är enabled men det funkar inte i någon applikation.......varken 3dmark, furmark eller spel......... :/

Testa vända crossfirebryggan det var jag tvungen att göra på mina 5770, dock minns jag inte om GPU-Z och CCC sa att det funkade :/

Har testat med tre olika bryggor på alla möjliga håll.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det säkert att du har ett moderkort som stöder crossfire då?
Låter väldigt konstigt det här :S

Har Maximus III Formula, och det ska allt stödja CF.

Ska testa att flasha ett av korten nu, då CCC och GPU-z sa att korten hade olika BIOS, förhoppningsvis hjälper det.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Du har inte v-sync i spelen? Belastas VRM i GPU-Z på båda korten? sist kanska testa och avaktivera CF i CCC och sedan aktivera igen...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

uppdatera senaste bios på moderkortet!
är säker på att de kommer fungera då.
annars finns de väll bara ett alternativ
how to setup crossfire,just got 2 HD4850 - techPowerUp! Forums
läss där,

ALLT SKA VARA AV SENASTE VARA ,senaste bios!,senaste Grafik bios!
senaste drivrutiner
ingen överklockning.
och har du 64 bit system förresten?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Flashade om båda korten till samma BIOS, ingen skillnad alls...

Skrivet av andyboy88:

Du har inte v-sync i spelen? Belastas VRM i GPU-Z på båda korten? sist kanska testa och avaktivera CF i CCC och sedan aktivera igen...

Ingen V-Sync. Just VRM:en vet jag inte, men GPU-z säger att båda korten ligger på ~100% under FurMark. Har testat att aktivera/avaktivera flertals gånger, samma problem.

Skrivet av klotim:

uppdatera senaste bios på moderkortet!
är säker på att de kommer fungera då.
annars finns de väll bara ett alternativ
how to setup crossfire,just got 2 HD4850 - techPowerUp! Forums
läss där,

ALLT SKA VARA AV SENASTE VARA ,senaste bios!,senaste Grafik bios!
senaste drivrutiner
ingen överklockning.
och har du 64 bit system förresten?

BIOS:et är det senaste både för moderkortet och grafikkorten, inte en MHz över standard och Windows 7 x64.

Börjar få slut på alternativ nu, ska testa och flasha om moderkortet med nyaste BIOS:et igen.

-------
Och som förväntat fungerade inte det heller ._.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

gå in på ditt moderkorts hemsida ladda hem alla senaste drivrutiner, De kan ju även vara något med kontrollerkortet?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

gå in på ditt moderkorts hemsida ladda hem alla senaste drivrutiner, De kan ju även vara något med kontrollerkortet?

Första jag gjorde med nyinstallerat Windows. Börjar bli redigt trött på det här problemet nu.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

I CCC har du satt v-sync av och allt på performance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

I CCC har du satt v-sync av och allt på performance?

borde väll inte hjälpa? :S

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Jag köpte nyss till ett extra 5870 och ett lämpligt nätaggregat på 850 watt. Med tanken att köra Metro 2033 med fina inställningar så startade jag upp spelet, men möttes av samma FPS som förut. Konstigt, tänkte jag, och började kolla igenom olika anledningar till varför.

*Catalyst AI är på
*Har testat att byta plats på korten
*Har testat flera olika CrossFire-bryggor
*CrossFire X är enabled
*GPU-Z håller med CCC och säger att allting är fint
*Har bytt drivrutiner med Driver Sweeper
*Har till och med installerat om Windows

Men jag har fortfarande samma problem. Ett test i Furmark visar att båda korten ligger på 100% men jag får ändå EXAKT samma FPS som om jag bara hade ett kort. Samma problem oavsett vilket prestandatest jag kör.

Hjälp uppskattas stort!

När du kör Furmark, har du kört multi gpu versionen och har du kört den i "Fullscreen" ? För jag måste köra allt i Fullscreen-mode för att min crossfire ska fungera.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket kort kopplar du din skärm till? Det skall väl vara det översta har jag för mig?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

När du kör Furmark, har du kört multi gpu versionen och har du kört den i "Fullscreen" ? För jag måste köra allt i Fullscreen-mode för att min crossfire ska fungera.

Kör multiGPU-versionen (etqw). Inte i fullscreen, men 3DMark06, SC2 och Metro 2033 kör jag ju i fullscreen.

Skrivet av Jalle64:

Vilket kort kopplar du din skärm till? Det skall väl vara det översta har jag för mig?!

Har testat att koppla till både där nere och uppe.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850