Simpel utrustning för assembly-experimentering

Permalänk
Medlem

Simpel utrustning för assembly-experimentering

Hej,

Jag arbetar som utvecklare och har hittills endast arbetat med high-level languages, men har på senaste tid blivit intresserad av assembly. Experimenterade lite med det nu under sommaren. Pratade däremot med en bekant som arbetat mycket med assembly tidigare och han rekommenderade att leka med simpel utrustning till en start; endast det grundläggande för en dator & en minimal LCD skärm. Tanken om att bygga en simpel dator som man sedan kunde utveckla assembly mot för att endast visa tiden på LCD skärmen lät rätt intressant.

Tänkte bara höra om det är någon som har lekt med något såhär enkelt och få lite tips & råd. Tanken är att utan chassi börja med något enkelt och därefter bygga vidare i samma takt som ens assembly kunskaper ökar och man vill utöva mer avancerade saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är programmering med mikrokontroller (och i synnerhet atmels sådana) du är ute efter kan man väl simulera både processorer och lcd:er i avr studio?

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av AVR Studio dessvärre i och med att jag använt Mac datorer sedan 6 år tillbaka. Finns det något motsvarande för OS X? Mikrokontroller var ordet ja, vore kul att köpa komponenterna och bygga en egen som man sedan kan lägga till en LCD till och annnan utrustning efter hand. Har du några tillverkare att rekommendera (kollar Atmel nu)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b1rk:

Har du några tillverkare att rekommendera (kollar Atmel nu)?

I princip är det väl Atmel (avr) eller Microchip (pic) man kan välja mellan. Jag har dock inte testat pic, så jag kan inte riktigt jämföra.

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Beställde följande från USA igår.
USBtinyISP AVR Programmer Kit (USB SpokePOV Dongle) [v2.0] ID: 46 - $22.00 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits
Barebones AVR dev. board ID: 174 - $10.00 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits

Bör vara tillräckligt för att komma igång och leka lite med avrdude.
Har däremot svårt att hitta någon vettig svensk försäljare av elektroteknik. Är lite intresserad av att köpa ett kretskort utan några komponenter där man får lägga till dem man behöver själv.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

p.jönns: grymt, tackar.