Permalänk

Tips för att ta körkort?

Tjena! Ska ta körkort nu dom närmsta månaderna! och undrar lite över vad ni har för tips?
Bra program för teori eller bara lite av era egna små knep osv!;)
Ska köra 10körlektioner och ska göra teori på körkskola men även träna själv!
Vad är era tips? Börjar på körskolan nu och fyller år i september (29)

Mvh Pontus

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Om du är helt nybörjare så bör du köra hemma först. Det är inte kul att slösa flera hundra per lektion för att lära sig koppla och gasa. Bättre spara de 10 lektionerna tills när det närmar sig uppkörning då denna svider en del i plånboken att kugga.

Jag använde bonniers trafikskola till datorn och efter några omgångar i det programmet klarade jag teoriprovet med typ 90% rätt på första försöket.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Lär dig att orka köra länge. Ta någon timme i början men försök ha som mål att du är ute i 2-3 timmar med föräldrarna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

tips är att köra allt vad man kommer över där hemma. små resor på stan och längre sträckor.

sen så kan man alltid hitta en avsides parkering som man kan få lära sig skutta runt lite på.
Bara att lära sig dragläge på bilen och veta var man har den är det verkligen inte många personer som kan ändå har de körkort. löjligt enkelt att ta det med andra ord.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

10 körlektioner låter kanske lite mycket, själv tog jag 5 och det var mer än nog. Det gäller bara att göra som Soulnut skrev, att ta dom i rätt läge. Jag bokade in min 5:e och sista lektion dagen innan uppkörningen och gjorde en såkallad "provuppkörning" där körskolan bedömer dig. Sen körde jag upp här hemma i Göteborg och det gick galant

Det gäller att köra så mycket man kan hemma, det är mycket billigare än att betala 550:- per körlektion!

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Vart att papeka, att ska du kora via korskola, sa har de en del att saga om for nar du ar redo for uppkorning.
Du kan kora upp privat ocksa, men generellt sett i Trollhattan sa ar de svarare, da de tar och vill se ALLT!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Glöm inte att titta över axeln...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

mitt tips är att sitta på körskolan å köra deras tester på datorerna, om och om igen. - det gjorde jag, å klarade det på första försöket.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

Om du är helt nybörjare så bör du köra hemma först. Det är inte kul att slösa flera hundra per lektion för att lära sig koppla och gasa. Bättre spara de 10 lektionerna tills när det närmar sig uppkörning då denna svider en del i plånboken att kugga.

Jag använde bonniers trafikskola till datorn och efter några omgångar i det programmet klarade jag teoriprovet med typ 90% rätt på första försöket.

Jag har kört hemma i typ 1½ år!
Men funderar på att ta en körlektion nu snart så jag lär mig rätt och så jag vet vad jag ska träna på!
har bonniers trafikskola 2009 men tycker du det är värt att skaffa 2010?

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Skrivet av flukke:

10 körlektioner låter kanske lite mycket, själv tog jag 5 och det var mer än nog. Det gäller bara att göra som Soulnut skrev, att ta dom i rätt läge. Jag bokade in min 5:e och sista lektion dagen innan uppkörningen och gjorde en såkallad "provuppkörning" där körskolan bedömer dig. Sen körde jag upp här hemma i Göteborg och det gick galant

Det gäller att köra så mycket man kan hemma, det är mycket billigare än att betala 550:- per körlektion!

Lycka till!

Körskolan här har ett paket med 10körlektioner och teori som jag ska köpa det kostar 9500kr eller ngt.
Är galet nervös för körkortet så tänkte att jag behöver all hjälp jag kan få!;)
Tycker själv att jag är guds gåva till trafiken men är teorin och trafikreglerna jag inte är säker på!

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Avstängd

Jag körde upp enbart på skola, men jag fick det pröjsat så inget jag skadades av rent ekonomiskt.

Men något som du ska tänka på är att hela tiden kolla i backspegeln hellre för mycket än för lite och även i sidospeglarna. Huvudet ska röra sig lite då och då i dom men mest som sagt i backspegeln. Kolla ALLTID i döda vinkeln när du ska byta fil eller svänga. Glöm inte att om du åker på gator att kolla upp på trottoaren så det inte kommer cyklar eller människor springandes. Innan du svänger.

Detta är dom mest grundläggande tipsen jag kan ge dig. Folk kuggar lätt på dessa saker och det är detta som påpekas hela tiden.

Finns säker mer saker men det var drygt 6år sen jag tog körkortet.

Mvh.

Permalänk

om du tycker det är dyrt med körkort, mc är hur jävla dyrt som helst, för mig kostar det 1000/lektion

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligen:

Tycker själv att jag är guds gåva till trafiken!

Det var det första farsan lärde mig, att INTE tänka så! För det är du inte, inte jag heller eller någon annan. Alla andra är idioter ute i trafiken. Sen så kör på Bonnier 2009, jag tog körkort i december och övade endast med detta programmet. Sen ett annat tips är att skriva ut alla skyltar från transportstyrelsens hemsida, väldigt bra vid övningskörning att kunna titta på skyltar då du eller din förälder inte förstår. Gå igenom alla steg som boken man fick vid kursen säger att man ska göra. Gör du detta och tar några lektioner så kommer det gå bra.

Att tänka lite extra på vid uppkörning:
Vrid på huvudet när du ska byta fil eller svänga.
Kolla i speglarna titt som tätt, när du kört ut på en väg så tittar du backspegeln.
Planera din körning(avstånd, motorbromsa, ligga i rätt fil, m.m.)

notis: 9500 för 10 lektioner? ugh, jag betalade drygt 6000 för allt(risk ettan, halkan, uppkörning, bilhyra, lektioner m.m.)

Permalänk
Medlem

Träna på att köra efter mål med föräldrarna, följ skyltar till X och sånt. Du måste även träna in att vara överdrivet noggrann med att kolla backspeglar samt döda vinkeln. Sen så måste du bestämma själv över dina körlektioner och träna det som du inte är bra på. Det är ju ganska meningslöst att lägga 3-4 lektioner på att köra landsväg om man har övningskört i ett år..

Skrivet av turbi:

Alla andra är idioter ute i trafiken.

En mycket bra regel att gå efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligen:

Jag har kört hemma i typ 1½ år!
Men funderar på att ta en körlektion nu snart så jag lär mig rätt och så jag vet vad jag ska träna på!
har bonniers trafikskola 2009 men tycker du det är värt att skaffa 2010? !

Jaha Då kan du förhoppningsvis koppla och gasa. Då tycker jag det låter som en bra idé att ta några lektioner så att du kan få de där sista viktiga tipsen som föräldrarna kanske inte tänker på.

Njae, jag körde Bonniers 2004, och förutom att det såg föråldrat ut så var frågorna aktuella. Jag tror inte det hunnit komma så pass många nya regler från 2009, men jag är inte helt hundra.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Mitt tips är, boka körskolan för 2 månader sen och börja då
Jag fyller år i oktober och jag var aldelles för sent ute, så här i efterhand

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kör ett gäng lektioner sista månaden innan uppkörningen så att du känner dig säker på att klara det. Att veta att man kommer att klara det är det bästa sättet att slippa göra det fler än en gång:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Mitt tips är, boka körskolan för 2 månader sen och börja då
Jag fyller år i oktober och jag var aldelles för sent ute, så här i efterhand

Jo tänkte det nu jag med
Men har bara gått och skjutit på det!

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Skit i sånt paket kör hemma så mycket du kan även om ni vara ska åka och handla. Teorin i paketet är skit du får gå på kurser och de pratar bara jag gick en sån lektion sen skippade jag slöseri med tid! Sen gör provet på datorn på körskolan så du vet vilka frågor som kan tänkas komma! Kör typ 1 lektion för att se vad körskoleläraren tycker om din körning. Sen kör någon om du tycker det känns att det behövs mer! Sen när du känner dig trygg vid ratten och känner att du kan klara uppkörningen ta det då även om körskoleläraren säger att du inte ska göra! Som de andra säger kolla i backspegel vid varje manöver. Så gjorde jag 3 lektioner teori och uppkörning på första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Skit i sånt paket kör hemma så mycket du kan även om ni vara ska åka och handla. Teorin i paketet är skit du får gå på kurser och de pratar bara jag gick en sån lektion sen skippade jag slöseri med tid!

Blev du överraskad när det stod en lärare och pratade på en teorilektion?!

Permalänk
Medlem

Skit i lektioner, körskolelärare är bara personer som misslyckats med allt annat och nu suger ut ungdomar. Bara be dina föräldrar se till att du alltid kollar speglarna och gör allt annat korrekt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Skit i lektioner, körskolelärare är bara personer som misslyckats med allt annat och nu suger ut ungdomar. Bara be dina föräldrar se till att du alltid kollar speglarna och gör allt annat korrekt.

Problemet är väll att alla föräldrar inte kör så som man ska göra, och då lära ut korrekt blir lite svårt tror jag jag personligen hade nog kunnat skippa nästan alla(6st) så här i efterhand men jag visste inte att farsan var en så bra lärare.

Permalänk
Medlem

jo det handlar om rutin, köra mycket hjälper. läs teorin noggrant flera gånger. ( böckerna suger, de är skriva för vilken retard som helst så motivationen är låg)

efter du kan reglerna är det

hänsyn, avstånd, hastighet, lär dig se allt, bakom framför , människor, bilar m.m , framförhållande, planering. accelerera ordentligt på motorväg. börja tuta innan du bromsar om du ser ett djur (inte min favorit, men de menar att om man bromsar direkt så har man inte koll bakåt och det är bättre att köra på djuret än bli påkörd bakifrån)

bli inte förbannad på folk som kör i röven eller stressad ( förbannad kan du bli efter du gått kortet)

största problemet är oförutsedda händelser där du blir stressad. träna därför mycket i stan, lär dig andas och fatta snabba beslut och återigen ha koll på hela din omgivning.

ser du en traktor så släpp gasen direkt istället för tvärnita senare.

ja det finns mkt mer. men du ska lära dig farliga situationer.

KÖR inte om för att andra gör det, att det händer så lite olyckor som det gör är för mig obegripligt. folk kör om utan att ha den blekaste aning om vad som väntar dem.

Avstånd, Hastighet, Planering.

ser du blådårar framför sig, sänk hastigheten och håll till höger.

och chansa aldrig, många övningskörare kör ut så jag får bromsa ( gäller även alla andra)

och snälla bli inte en idiot i trafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Blev du överraskad när det stod en lärare och pratade på en teorilektion?!

Nej men de säger samma saker som står i boken? Kan man lika väl läsa själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Nej men de säger samma saker som står i boken? Kan man lika väl läsa själv?

Vi människor är olika. Vissa lär sig bäst genom att läsa själv, andra lär sig genom att lyssna. Någon tredje lär sig genom att leka fram kunskapen, typ bonniers trafikskola (spelet).

Jag tog inga lektioner, men nog sjutton finns det olika människotyper för det

Permalänk
Medlem

Jag körde Trafikskolan TEO som jag tycker var mycket bättre än Bonniers (som jag inte lade ner mycket tid på, kan därför inte uttala mig hur det är om man pinar sig igenom hela programmet).

Med hjälp av detta programmet och en dag (dagen innan teoriprovet) på skolan så klarade jag provet.

Kom ihåg att försöka att köra så mycket som möjligt (gärna hemma), det är med timmar bakom ratten man kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag körde Trafikskolan TEO som jag tycker var mycket bättre än Bonniers (som jag inte lade ner mycket tid på, kan därför inte uttala mig hur det är om man pinar sig igenom hela programmet).

Med hjälp av detta programmet och en dag (dagen innan teoriprovet) på skolan så klarade jag provet.

Kom ihåg att försöka att köra så mycket som möjligt (gärna hemma), det är med timmar bakom ratten man kan köra.

bonniers är segt, särskilt körsimulatorn, den var fett onödig. dock roligare än läsa boken. jag finner nästan all kurslitteratur intressant men trafikteori är alltså bland de sämsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag körde Trafikskolan TEO som jag tycker var mycket bättre än Bonniers (som jag inte lade ner mycket tid på, kan därför inte uttala mig hur det är om man pinar sig igenom hela programmet).

Med hjälp av detta programmet och en dag (dagen innan teoriprovet) på skolan så klarade jag provet.

Kom ihåg att försöka att köra så mycket som möjligt (gärna hemma), det är med timmar bakom ratten man kan köra.

Bonnier har ett väldigt bra teori prov också förutom simulatorn. Kör man både Teo och Bonnier så borde man klara provet ganska lätt. Teo är mycket bra på skyltar men har ingen teori hur man borde uppföra sig i olika situationer som bonnier har, dock e det väldigt segt o köra igenom hela simulatorn som sagt.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var bäst att lära sig hantera fordonet rätt först, sen plugga teorin mycket så man kunde den skitbra för då var det skitenkelt att sätta sig bakomratten och bara köra. Sen på själva uppkörningen så kan jag inte ge tips mer än att vara trevlig mot kontrollanten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Vart att papeka, att ska du kora via korskola, sa har de en del att saga om for nar du ar redo for uppkorning.
Du kan kora upp privat ocksa, men generellt sett i Trollhattan sa ar de svarare, da de tar och vill se ALLT!

Vafan leker du? Ska jag behöva skicka ett tangbord med svensk layout till dig? Fan alltså...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90