Permalänk

Datorn hänger sig

har en burk som har ett par år på nacken nu, typ 5 snart.

Nu har den helt plötsligt börjat hänga/frysa sig. Dvs allt slutar svara men jag får fortfarande bild dock rör inget på sig. Datorn verkar fortsätta jobba i bakgrunden dock fast jag är inte säker, "cpu lampan" på chassit blinkar.

Det sker helt slumpmässigt dock verkar det ske lite oftare när jag kollar på film. Har kört en memtest och där verkar det inte vara något fel. har även kört med lådan öppen nu och har märk en väldigt väldigt liten skillnad med färre låsningar. Jag misstänker dock att jag bara har haft ren tur på sistone.

Finns det något sätt att kolla cpu'n tex? För verkar ju antingen vara den eller gpu'n som är kass. Och vilket låter troligast?

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att logga temperaturen, med hjälp av ett passande program (t ex. Core Temp, Speedfan...).
Info om din hårdvara kan du få via t ex. Everest.
Ladda ner och bränn ut Memtest och låt det stå på över natten.

Hur är det med damm i datorn, framförallt i fläktarna?
Fungerar alla fläktar?
Kan du känna på t ex. GPU- och CPU-flänsarna om de är varma?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Du kan ju börja med att logga temperaturen, med hjälp av ett passande program (t ex. Core Temp, Speedfan...).
Info om din hårdvara kan du få via t ex. Everest.
Ladda ner och bränn ut Memtest och låt det stå på över natten.

Hur är det med damm i datorn, framförallt i fläktarna?
Fungerar alla fläktar?
Kan du känna på t ex. GPU- och CPU-flänsarna om de är varma?

//Gorian

har kollat temp redan och verkar inte vara för hög. cpufläkten är iofs rätt så dammig men har kollat tempen som sagt och verkar inte vara nån fara där.

Permalänk

Nu hängde den sig igen.. efter en vecka utan att hänga sig alls.. sker oftast när jag kollar på film/serie. Bilden hänger sig och sen så fortsätter ljudet.. musen funkar fortfarande att röra på en liten stund sen hänger sig även ljudet och musen.