Drivisar till Dell xps m1530, hur svårt ska det vara?

Permalänk
Medlem

Drivisar till Dell xps m1530, hur svårt ska det vara?

jag vänder mig till er för att jag helt enkelt VET att ni kan hjälpa mig. och ja, ta det som en pik!

jag har en jättevacker dell xps m1530 med vista 32-bitars. igår bestämde sig det för att inte boota windows längre, så jag fick installera om skiten. jag har haft denna dator i snart tre år, så några skivor har jag inte kvar, förutom återställningsskivan då.. (min räddare)

nu är ju alla drivrutiner borta, såklart. förutom för grafikkortet samt ljudet (?) märkligt nog.

jag har letat som en tooooook efter drivrutin till nätverket samt för mitt trådlösa nätverkskort men ingenting tycks funka.
via dells hemsida kan man bara ladda ner drivisar om man har deras dell download manager, vilket jag inte kan installera pga att jag inte.. ja.. har något nätverk!

har laddat ner R151519, kört över på usb, och installerat, ingen skillnad. hittar inget annat som är kompatibelt med annat än XP.

dells support är värdelös när ens garanti är slut så nu lägger jag mitt öde i era händer.

HJÄLP?! vad gör jag för fel? var kan jag hitta korrekta drivisar?

PUSS på er.

/mikaela

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

den sidan jag varit inne på med.. alla drivrutiner till nätverk där är ERROR ERROR 404 NOT FOUND BLABLA, förutom R151519 som jag redan laddat ner och försökt installera. den installerar men ingenting händer därefter..

Permalänk
Medlem

eller vänta.. det var ju en annan. vad behöver jag göra mer än köra installationsfilen till R167854?

Permalänk
Medlem

Herregud vilket icke problem.

Gå in på DELL.se och "Drivrutiner & nedladdningar". Välj sedan M1530 och Vista 32bit så finns allt där.

Eller kör in ubuntu på den. Där funkar allt på M1330 och M1530 direkt out-of-the-box så att säga.

Permalänk
Medlem

Eik, herregud vad du inte är observant

"via dells hemsida kan man bara ladda ner drivisar om man har deras dell download manager, vilket jag inte kan installera pga att jag inte.. ja.. har något nätverk!"

där har du svaret på ditt "svar."

problemet är dock löst nu.

Permalänk
Medlem

Så bra att det löst sig i slutändan.

Men nej man behöver inte installera Dell download manager för att få ner alla drivrutiner. Det är bara att på vilken dator som helst ladda ner allt man behöver, med eller utan download manager.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklol:

Eik, herregud vad du inte är observant

"via dells hemsida kan man bara ladda ner drivisar om man har deras dell download manager, vilket jag inte kan installera pga att jag inte.. ja.. har något nätverk!"

där har du svaret på ditt "svar."

problemet är dock löst nu.

Går alldeles utmärkt att ladda ner utan någon dell download manager vilket jag gjort både för M1330 och M1530 då jag ägt en M1330 själv och en polare en M1530.

EDIT: Bra att det löste sig ändå.

EDIT2: Visst redan en som skrivit samma sak.