"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av berger2010:

Jag är helt ny på denna sida. Har en liten önskan att sätta ihop en skaplig speldator, och förhoppningsvis även kunna använda den som multimediacenter också. Nån som skulle kunna hjälpa en riktig nybörjare vad gäller sånt här

Tack på förhand

Du bör specificera budget om du vill ha hjälp snabbare, finns inga tankeläsare här på Sweclockers.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pelle|N:

Du bör specificera budget om du vill ha hjälp snabbare, finns inga tankeläsare här på Sweclockers.

Missade det, runt 7000 hade jag tänkt mig! Tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@ CatchMe.

Mycket fin tråd:) Länkade till den i min guide här: #10215122
Länklistan finns längre ner, den ligger under Sweclockers > Användares egna trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berger2010:

Missade det, runt 7000 hade jag tänkt mig! Tack

Det bästa du kan få för 7000:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Redo att beställa!

En sista koll innan beställning!
Är det värt att ta Gigabyte grafikkorten istället för Sparkle?

Eller ska jag köpa EVGA från komplett istället?
Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Har läst om en del problem med detta moderkortet jag valt också, ska jag byta ut det och till vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle|N:

http://imgur.com/yTVbl.png

Det bästa du kan få för 7000:-

Går det att lägga till ett extra sånt grafikkort och köra två stycken? Vilken sida är det delarna finns på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av REET:

Går det att lägga till ett extra sånt grafikkort och köra två stycken? Vilken sida är det delarna finns på?

Ser ju listan till vänster sen går du bara in på det du vill ha och väljer "lägg i kundvagn" eller vad det står.

Permalänk

Är det någon mer som kan rekommendera Pelle|Ns förslag? Då jag funderar på att köpa. Men skulle vilja ha lite för och nackdelar osv innan. Ska ha den till att spela nyare spel.

Edit: Tillägg

Permalänk
Medlem

Dator för ca 4000 kr

Hej!

Tänkte försöka mig på att bygga en dator. Har aldrig gjort det innan så jag har inte så bra koll på vad som är bra. Har satt en budget på runt 4000 kr och den ska palla starcraft 2. Operativsystem har jag så det behöver inte ingå i priset. Vore jättebra om jag kunde få ett alternativ på ett paket.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Dags och updatera första sidan? Har trots allt gått 2 månader

Permalänk

Skall köpa en Dator till grabbarna och undrar om nedanstående är ett bra alternativ till lite gameing och övrig skolarbete?

Komplett.se

Eller kan man plocka ihop en bättre själv för de pengarna?

Tack för Er hjälp = )

Permalänk
Medlem

Är det här paketet jag ska köra på? Kommer använda det till spel och redigera bilder/film.

Bör jag ha ett 460 istället för ett 470, mer prisvärt? Behöver jag någon mer fläkt?

Permalänk
Medlem

Behöver åsikter angående datorköp

Skall nu köpa en stationär dator, och behöver lite hjälp i valen av hårdvara. Min budget ligger runt 6000-8000 kr för datorn och 1500-2000 för en TFT-skärm. Skulle helst inte lägga mer än 8000 för både dator+skärm.

Kommer mest spela CS och vill ha en dator och skärm som kan ge mig det där "flytet", men även spel som Battlefield 2, Mass Effect 2 etc. Fråga nummer 1 vilken skärm som lämpar sig bäst, är det ett måste att ha en med 2ms och 100+hz eller går det att få bra flyt på grejerna utan sån skärm? Har förstått att de flesta rekommenderar en Samsung 2233rz, men 2900~ för det är ju lite väl ballt imo. Är väl oftast CS som kräver en skärm med 100hz för att ge rätt feeling?

Fråga nummer 2 är om det är direkt nödvändigt eller bara att föredra att ha en dator som är förberedd för SLI/Crossfire, då detta drar upp priset relativt mycket. Kan jag få en dator för ~6500 som kommer klara sig i 2-3 år utan att vara vara förberedd på SLI osv? Eller är det bara korkat att inte ha denna möjlighet? Om inte annat kanske man kan köpa ett lite sämre moderkort och i sådana fall köpa ett nytt moderkort med 2x PCI-E x16 när man behöver uppgradera grafikkorten? Har knåpat ihop följande burk enligt detta tankesätt, går detta att köra på är min fråga?

http://www.imagehost.se/images/yn0326ub.jpg

Tack på förhand

Permalänk

Börjar bli dags att uppdatera paketen kanske??

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blacknblue:

Skall köpa en Dator till grabbarna och undrar om nedanstående är ett bra alternativ till lite gameing och övrig skolarbete?

Komplett.se

Eller kan man plocka ihop en bättre själv för de pengarna?

Tack för Er hjälp = )

Vad säger grabbarna? Misstänker att de kommer att ha åsikter i frågan, det hade åtminstone jag när farsan köpte min första dator P75 med Win 95 och Microsoft Works.
Lika bra att involvera dem i avvägandets konst.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Hej
Jag ska köpa en ny stationär, men har en studentbudget. Min tanke är att jag köpa en billig som sedan uppgraderas över tid. Det jag undrar är vilka delar som är värda att satsa extra på nu i början, och vilka som är lätta att byta ut. Moderkort är en sån sak jag funderar över, där kan det kanske vara lättare att köpa lite mer framtidssäkert på en gång? Jag har också ett grafikkort liggande hemma som räcker för nu.

Den ska idag användas till idag är mest gamla spel och skolarbete på två skärmar, men det kommer bli tyngre spel och applikationer i framtiden.

Vad ska jag tänka på och hur skulle ett sånt här paket kunna se ut? Riktbudget 5000 kr.

Permalänk

Hejsan,

jag ska köpa en dator för helst 5000kr, men skiljer det väldigt mycket i kvalité kan jag tänka mig 6000kr. Ska använda datorn till spelande, i nu läget blir det väl BFBC2 och Starcraft II men i framtiden även BF3 och Dragon age 2 (Så har ni lite koll på presationkraven)

Såklart exklusive skärm, den har jag redan.

Finns det någon som skulle kunna slänga ihop ett paket?

Med vänliga hälsningar,
Hampus

Lade till info om skärm
Permalänk
Skrivet av wereaz:

Vad säger grabbarna? Misstänker att de kommer att ha åsikter i frågan, det hade åtminstone jag när farsan köpte min första dator P75 med Win 95 och Microsoft Works.
Lika bra att involvera dem i avvägandets konst.

Gamla goda tider = )

Försöker vara lyhörd för deras behov, men känner att en 5-6k dator är ganska lagom för stunden, som sedan kan uppgraderas!
Verkar finnas mycket rutin och erfarenhet här på forumet, och då känns det lite som man försöker uppfinna hjulet en gång till med sina tafatta försök att sätta ihop en väl fungerande dator.

Permalänk

Tjenare
Jag funderar på att beställa hem en dator och ville bara få lite tankar om hur denna verkar. Kommer den funka som den är, kommer den gå att uppgradera om jag skulle vilja det osv...

http://forumbilder.se/images/be201090628PM9820.jpg

Permalänk
Medlem

Åsikter & förslag tack

Vill främst kunna lira wow(cataclysm), Diablo 3, sc2 på maxade inställningar och även ha möjlighet att lira Crysis och lite nyare spel. Kommer också bli en del fraps:ande och videoredigering.
Kommer jag klara av det med denna burk?

Ser paketet okej ut eller ska jag byta ut vissa delar? Priset får gärna bli lägre
Kommer nog ge mig på ett OC-försök på CPU:n till 4ghz~ i framtiden.

Permalänk

Vad tror ni om detta paket?

Har inga höga krav på högsta grafik när jag spelar. Är van att sänka grafiken till den lägsta med min gamla dator så känner inget behov av ett monster grafikkort. Men finns det mer prisvärda paket att plocka ihop?

Permalänk

Bästa dator för under 4k?

Permalänk
Skrivet av Toffelskater:

Okej, varför inte köra Corsair-minnen? Plockade ihop ett AMD och ett Intel-paket med de enda olikheterna processorer och moderkort. Vilket skulle prestera bäst? De skiljer ungefär 100 kr i pris.

AMD: Produktlista - Dator 5
Intel: Produktlista - Dator4

Edit: Hur stor skulle skillnaden vara på att CF 2x HD5770 jämfört med SLi 2x GTX 460? Det skiljer trots allt 1000 kr.

Edit: Kom på att Intel-moderkortet inte stödjer SLi.. säg att skillnaden blir 3-400 kr istället.. Presterar AMD bättre, om inte: är Intel mer värt pengarna?

Bump bump! Vill gärna beställa ikväll så AMD eller Intel?

Edit: Ställ det även gärna mot detta paket: Produktlista - Ny Dator 2

Vilket är mest prisvärt? Framtidssäkert? Vilket är klyftigast att ta nu, med tanken i bakhuvudet att jag nog köper ett nytt grafikkort att SLia med nästa höst ungefär?

Finns det några bättre komponenter som är billigare eller samma pris att byta ut de nuvarande mot?

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har inte gjort något!

Permalänk

Hej på er! Hade tänkt att köpa mig en ny stationär med en budget på 12.000, inkl skärm och tangentbord. Datorn kommer mest vara till för gaming och film.

Så ser detta bra ut? Kom gärna med kritik, kan inte mycket alls om sånt här!

Edit: SSD känns ganska onödigt ändå, borde jag ta bort det för att skära ner på min budget, ligger redan ganska smårisigt till..?

Permalänk
Medlem

Det är nu dax för en ny dator, vad tkr ni om denna?
datorbutiken.com
Kom med förbättringar o tips, jag vill gärna ha det så billigt som möjligt
billigare moderkort kanske? Vill ha ett moderkort som är hyfsat lätt att klocka med och SLI.
/mvh

Permalänk
Medlem

Hej, ska köpa ny dator nu, den ska vara till för att spela på och budgeten ligger på 7000kr.

Satte ihop ett packet men vet inte om det är speciellt bra, om nån skulle ha några råd eller liknande om vilka delar jag ska ha så är jag tacksam.

MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wlox:

Hej, ska köpa ny dator nu, den ska vara till för att spela på och budgeten ligger på 7000kr.

http://img259.imageshack.us/img259/4136/namnlshgd.jpg

Satte ihop ett packet men vet inte om det är speciellt bra, om nån skulle ha några råd eller liknande om vilka delar jag ska ha så är jag tacksam.

MvH

Hårddisk ska du byta ut till en snabbare typ någon från "samsung F3"
grafikkort så ska du helt klart välja gtx 460 768mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Hårddisk ska du byta ut till en snabbare typ någon från "samsung F3"
grafikkort så ska du helt klart välja gtx 460 768mb.

Okej, om du skulle kunna länka de från inet.se så hade det varit riktigt nice

Permalänk
Medlem

Computzki

Satt ihop detta paket beställt från inet och webhallen idag!

Allt verkar funka OK, sitter här o skriver på datorn as we speak. Har några frågor dock..

En bekant hjälpte mig att sätta ihop datorn. Han har erfarenhet av detta sen innan men det var lite som var nytt för honom.

1. Nätagget är placerat i botten på chassit, med fläkten riktad nedåt mot golvet. Jag antar att det är rätt?

2. Där var tydligen inte så bra plats mellan PCI-E platserna på mitt moderkort, då man vid SLI skulle köra i de PCI-E som var närmast varandra, där är ca 2-3 millimeter mellan korten. Hur bra är det...?

3. Där är 2 fläktar på toppen och en fläkt på baksidan i höjd med CPUn. Vi trodde att fläkten på baksidan sög in, och de på toppen sög ut, vilket borde ge bra flöde. Nu är det så att den bakre fläkten också blåser ut, precis som fläktarna på toppen. Är det rätt kopplat? :S

4. Det känns som att grafikkorten sitter helt avsides utan någon kylning, borde jag köpa en extra fläkt o placera i chassit, isåfall vart?? (när jag inte pressar korten så ligger de på 32 grader... men de ändras väl snabbt när de börjar pressas då det är Nvidia vi talar om).

5. Kommer inte på mer just nu, men ska ta en bild på datorn imorgon så ni kan se min fina kabeldragning etc *HOST HOST*..

Tacksam för svar.. ni får gärna komma med några goda råd etc som jag kanske inte tänkt på..

MVH / Marcus

_________________________________________________________________________________________

Ok... kom på lite grejer här.

Ljög nog lite om att grafikkorten låg på 32 grader då jag ej kan hitta vart jag såg det. Tror jag blandar ihop de med CPUn då den ligger på ca 32 grader (verkar dock inte vara särkilt stadigt då PC Probe II som följde med dvdn till moderkortet säger att den är uppe på ibland 40 grader, för att sen hoppa ner till 33 grader..)

CPU-fläkten som jag köpte var lite krånglig att få rätt på... vi applicera kylpastan som följde med fläkten på CPUn.. sen tog vi även en del på själva flänsen så de skulle komma ner i alla skårorna som fanns där etc. Det tog dock oss lite tid att få den på plats så ja börjar nojja att pastan hann torka innan vi fick på fläkten. Hur lång tid tar det innan de är kört?

Kan slänga upp lite bilder på temp och rpm och lite inställningar.

Wetsdfsdfsdf

det flyter inte på riktigt som ni ser. När jag rör PC Probe så smetar det ut sig. Samma gäller när man öppnar/minimera fönster, det känns som det går hackigt när fönstret "dyker upp".

Settingssli

ingen aning om mina 2 kort kör på som de ska. Såhär ser de ut iaf... inte mycket o ställa in här.

Settings3d

såhär ser det ut i denna fliken. Vet ej vad man ska ställa in här.

Angående fläktarna så ser ni att den fläkt är inkopplad på "Power"... sen är de andra i Chassi 1 och 2. Är den fläkten som står under Power felkopplad? Vad är det för volt som står under 3.3 5 och 12 vad är de kopplat till?

Råkade även stänga ner Vcore och har ingen aning om hur man får upp den igen...

Som ni ser så är jag helt jävla lost och vet inte om hälften fungerar som det ska. Jag har installerat alla viktiga drivrutiner som hänger med moderkortet och grafikkorten (tror jag).

Hur är det enklaste sättet att finna de rätta, nyaste drivrutinera för just mina grafikkort och moderkortet? Är det lätt att installera dom eller måste man ta bort de gamla innan man installerar de nya (var ett jävla tjaffs om de innan iaf..)

Ah hjälp!

Permalänk
Medlem

Ny dator

Tänkte slänga ihop en dator och det var ett tag sedan man var på hårdvarumarknaden. Hade tänkt mig en dator som det går att jobba med. Det vill säga inget spelande. Mer en dator som det går att surfa på och använda till lättare uppgifter. Kravet är bara att det inte ska lagga ihop bara man går in på en hemsida eller dylikt.

Priset borde inte bli dyrare än 4000-5000

Är det någon som har lite kunskap och tips på vad jag borde tänka på?