Permalänk
Medlem

Lasern på lasermusen lyser ej

Tjena!

Har precis köpt en Ace of Sweden MLUC100. Kollade runt efter billiga datormöss efter att scrollen på min nuvarande åker upp och ner som den vill, hittade Sweclockers Lyx vs. Budget test och slog till då jag snabbt behövde en bra och billig mus!

Fick den idag och kopplade in den som vanligt, d.v.s. drog ut den gamla ur USB och in med den nya, det sedvanliga "Installerar drivrutiner..."->"Enheten är nu klar att användas" kom upp men musen funkar inte!!
Vänder på den för att kolla om den lös men det gjorde den inte, alla knappar inkl. scroll fungerar dock som dem ska.

Har testat diverse saker för att fixa det, bl.a. en simpel omstart, tagit bort musen ur Enhetshanteraren, startat om och in med den igen.

Vad beror detta på? :/

Mvh
Skez

Permalänk
Keeper of the Bamse

Lasermöss lyser faktiskt inte, bara de äldre optiska som lyser. Men annars har jag dålig med idéer. Många trådar om AOS nu dock.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

kolla att köra den på lite olika underlag. vissa lasermöss är ganska kinkiga på underlaget

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla att köra den på lite olika underlag. vissa lasermöss är ganska kinkiga på underlaget

Laser ska väl kunna köra på dem flesta ytor? Möjligtvis inte glas och CRT-skärmar

Skrivet av Ace of Sweden Produktbeskrivning:

Laser tracking (optimized and smooth control on almost every thinkable surface)

Testade dessutom på en bra musmatta.

Men det är väl klart att det ska lysa undertill? Det var inte så mycket som en smal stråle, helt mörkt.

Har hur som helst skickat tillbaka den nu, hoppas jag får en ny, fungerande mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Men det är väl klart att det ska lysa undertill? Det var inte så mycket som en smal stråle, helt mörkt.

Har hur som helst skickat tillbaka den nu, hoppas jag får en ny, fungerande mus.

Nej, laser lyser ingenting. Min StS Ikari Laser lyser ingenting heller.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Men det är väl klart att det ska lysa undertill?

Nej, laser syns inte på samma sätt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Skrivet av Skez:

Laser ska väl kunna köra på dem flesta ytor? Möjligtvis inte glas och CRT-skärmar

Testade dessutom på en bra musmatta.

Men det är väl klart att det ska lysa undertill? Det var inte så mycket som en smal stråle, helt mörkt.

Har hur som helst skickat tillbaka den nu, hoppas jag får en ny, fungerande mus.

du ska ta Ace med en nypa salt... en polare har en och den är iaf rätt kinky på för blanka underlag tygmatta funkar bäst för honom

och nej lasermöss lyser inte. optiska möss gör det men inte laser

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Där ser man, då är detta min första lasermus! Fast, det står i manualen att man inte bör rikta lasern mot någons öga, jag kollade rakt in i den utan att se något, kollar man rakt in ser man väl åtminstone en liten prick?

Permalänk
Skrivet av Skez:

Där ser man, då är detta min första lasermus! Fast, det står i manualen att man inte bör rikta lasern mot någons öga, jag kollade rakt in i den utan att se något, kollar man rakt in ser man väl åtminstone en liten prick?

Jag har försökt på min Logitech MX Revolution men kunde inte hitta den ^^

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skez:

Där ser man, då är detta min första lasermus! Fast, det står i manualen att man inte bör rikta lasern mot någons öga, jag kollade rakt in i den utan att se något, kollar man rakt in ser man väl åtminstone en liten prick?

Nej, du ser ingenting. Minns jag rätt dock så ligger lasern i lasermöss på en våglängd ögat inte kan "sända vidare"(så att vi ser den), men den kan fortfarande orsaka skada på ögat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Okej då, då har jag lärt mig något nytt!