Intel demonstrerar Light Peak

Permalänk
Melding Plague

Intel demonstrerar Light Peak

På IDF passar Intel med partnertillverkare på att visa upp prototyper av optiska gränssnittet Light Peak. Målet är att konkurrera med bland annat USB 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så kommer detta göra USB förlegat?

Permalänk

Och detta kalas kommer kosta ?.....

Permalänk

Låter lovande

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk

Det ser ju bra ut på papperet men osäker på om det kommer slå igenom då USB är ett så pass integrerat gränssnitt idag inom IT-världen. I allt från skrivare, hårddiskar, telefoner till TV-apparater hittar man USB i dag och man hör personer som knappt vet vad en dator är men samtidigt pratar om USB.

Permalänk

Kablarna ser härligt mjuka ut.

Permalänk

Oerhört fräckt! Äntligen ser jag ljuset i tunneln! När man nu börjar få fram kommersiella produkter så kommer säkert utveckling av andra gränssnitt att rassla igång lite mer.

Tänk vilken säkerhet det innebär att överföra ljus, hellre än elektriska signaler. Stor räckvidd och fantastiska potentiella hastigheter.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Så länge de stora tillverkarna kommer överens om en gemensam standard är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Det ser ju bra ut på papperet men osäker på om det kommer slå igenom då USB är ett så pass integrerat gränssnitt idag inom IT-världen. I allt från skrivare, hårddiskar, telefoner till TV-apparater hittar man USB i dag och man hör personer som knappt vet vad en dator är men samtidigt pratar om USB.

Skrivet av gonkypete:

Oerhört fräckt! Äntligen ser jag ljuset i tunneln! När man nu börjar få fram kommersiella produkter så kommer säkert utveckling av andra gränssnitt att rassla igång lite mer.

Tänk vilken säkerhet det innebär att överföra ljus, hellre än elektriska signaler. Stor räckvidd och fantastiska potentiella hastigheter.

Kan inte säga att jag håller usb nämnvärt varmt om hjärtat, kanske till viss del för att det varit så segt med att få till usb3 på dagens moderkort. När aktörer blir för giriga kan det vara dags att vända kappan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Kanske därför Intel nobbade USB 3.0 på sina kommande moderkort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bra att teknologin går framåt.. även om det inte slår igenom så kan det visa andra tillverkare att det finns något som är mycket bättre

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Det ser ju bra ut på papperet men osäker på om det kommer slå igenom då USB är ett så pass integrerat gränssnitt idag inom IT-världen. I allt från skrivare, hårddiskar, telefoner till TV-apparater hittar man USB i dag och man hör personer som knappt vet vad en dator är men samtidigt pratar om USB.

VGA/PS2/USB/COM-portar osv osv kommer försvinna helt inom ett par år, men USB håller sig nog längst utav nämda portar. Säkerligen 10 år till. För 10 år sedan så kom USB.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Kablarna ser härligt mjuka ut.

Tror det är en synvilla. Eller rättare sagt, dom är säkert det men samtidigt känsliga. Dom optiska kablarna vi har på jobbet får man inte böjja hur snävt som helst.

Permalänk

Skoj att fiberkablar är känsliga för att knäckas och böjas.. sen så finns det väl ett par personer som kommer ta och rycka loss kabeln och kolla in i ljus strålen

Hehe
Dock känns överföringshastigheten väldigt bra och kablarna blir ju mindre dock så kommer detta nog kosta mer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

VGA/PS2/USB/COM-portar osv osv kommer försvinna helt inom ett par år, men USB håller sig nog längst utav nämda portar. Säkerligen 10 år till. För 10 år sedan så kom USB.

Håller med. Och tycker USB funkar finfint. Speciellt att man kan strömföra extern hårdvara som man kopplat via USB är ju kanon. Att tex dom stora mobiltillverkarna äntligen enats om en gemensam laddningskontakt(USB) för mobiltelefonerna kom ju inte en dag för tidigt.

Med intels lösning blir det ju till att ha 2 sladdar till tex optiska externa hårddiskar igen om mn skulle använda lösningen där. En för data och en för ström. Det gör att jag anser att USB är ett klart bättre alternativ trots en lägre hastighet. Men är det bara hastigheten som har betydelse så är det ju en annan femma. Men om några år dyker nog USB4 upp och vi får ha samma funderingar igen.

Permalänk
Medlem

Samma nackdel som usb/esata har mot firewire med externa hårddiskar.. för lite/ingen ström genom kabeln.
Tycker det är synd att firewire inte blev/är större än det är för t.ex externa hårddiskar, 25W genom kabeln enligt spec klarar av att driva vilken extern hårddisk som helst utan extra kablar/nätadaptar !

Light peak lär ju inte ens kunna driva ett flashminne

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag läste artikeln vart jag riktigt glad att äntligen kommer något vettigt med grym hastighet.
Men så såg jag dubbelt upp från USB 3.
Det kan de behålla för sig själva då, trodde de skulle lansera något som skulle kunna bli standard och räcka kanske 7 år framåt så den kan integreras i allt utan att det ska koma i olika versioner som 1.4 etc.

Då kan USB 3 stanna som antagligen är billigare och kommer få bred stöd inom allt.

Borde ha blivit 4-5x mot USB3
Sedan har du ingen ström igenom.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Skrivet av skooglund:

VGA/PS2/USB/COM-portar osv osv kommer försvinna helt inom ett par år, men USB håller sig nog längst utav nämda portar. Säkerligen 10 år till. För 10 år sedan så kom USB.

Com är inte ens nästan död. Mängder med utrustning med USB-port har en usb-comports brygga inbyggd och ytterligare en mängd industriprodukter kommunicerar men com-portar. Att det sen inte märks för privatanvändare är en annan sak ;).

Permalänk
Medlem

Har svårt att se någon given plats för Intels teknik. Vore bättre om dom satsade på trådlös teknik som ultra wide band och gjorde den billigare. För nätverk så finns ju redan 10Gb ethernet.

Permalänk
Medlem

Det är väl en smal sak att ha separata trådar för strömförsörjning integrerade i kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Håller med. Och tycker USB funkar finfint. Speciellt att man kan strömföra extern hårdvara som man kopplat via USB är ju kanon. Att tex dom stora mobiltillverkarna äntligen enats om en gemensam laddningskontakt(USB) för mobiltelefonerna kom ju inte en dag för tidigt.

Med intels lösning blir det ju till att ha 2 sladdar till tex optiska externa hårddiskar igen om mn skulle använda lösningen där. En för data och en för ström. Det gör att jag anser att USB är ett klart bättre alternativ trots en lägre hastighet. Men är det bara hastigheten som har betydelse så är det ju en annan femma. Men om några år dyker nog USB4 upp och vi får ha samma funderingar igen.

De jobbar på att lägga till koppartråd i kablarna för strömmatning, så två kablar ska inte behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Håller med. Och tycker USB funkar finfint. Speciellt att man kan strömföra extern hårdvara som man kopplat via USB är ju kanon. Att tex dom stora mobiltillverkarna äntligen enats om en gemensam laddningskontakt(USB) för mobiltelefonerna kom ju inte en dag för tidigt.

Med intels lösning blir det ju till att ha 2 sladdar till tex optiska externa hårddiskar igen om mn skulle använda lösningen där. En för data och en för ström. Det gör att jag anser att USB är ett klart bättre alternativ trots en lägre hastighet. Men är det bara hastigheten som har betydelse så är det ju en annan femma. Men om några år dyker nog USB4 upp och vi får ha samma funderingar igen.

Ja och jämför det med t.ex. nya POE där man både kunde visa högupplöst video på din tv samt strömförsörja den I dagsläget så strömförsörjs t.ex. externa 3,5" usbdiskar med en strömdosa...
Det behövs nya standarder, sådan som är väl genomtänkta och praktiskt användbara.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Snabbare än USB3 kommer väl knappast att behövas inom ett par år, lagringsmedier idag kan ju inte skriva i närheten av 4800 Mbit/s

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Man kunde ju hoppas på att dom tog sig tid att utveckla smida kontakter också. Dagens USB-kontakt är ju ett under av idiotisk konstruktion med ursprung i Nintendos Gameboy. Varje gång man ska trycka i en USB-sladd i mörkret bakom datorn så riskerar man att kortsluta datorn, allt för att kontakten måste vara på rätt håll men har inget på utsidan som visar vad som är rätt håll.

Ett annat exempel är SATA-kontakterna. Numera är ju sladdarna betydligt smidigare, men kontakterna är ju urkorkade. Tillsammans med strömmatningen så är kontakterna nästan lika stora som tidigare, för att inte tala om hur lätt det är att bryta av kontakterna om man har trångt i datorn.

Permalänk
Medlem

Öppen standard och välspridd. Se bara på firewire. Tekniskt bättre än USB men USB är det som säljer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ja och jämför det med t.ex. nya POE där man både kunde visa högupplöst video på din tv samt strömförsörja den I dagsläget så strömförsörjs t.ex. externa 3,5" usbdiskar med en strömdosa...
Det behövs nya standarder, sådan som är väl genomtänkta och praktiskt användbara.

Problemet med det är att bärbara säljer bättre än stationära. Nått som drar en massa kräm från den bärbara... nope, ingen hit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Com är inte ens nästan död. Mängder med utrustning med USB-port har en usb-comports brygga inbyggd och ytterligare en mängd industriprodukter kommunicerar men com-portar. Att det sen inte märks för privatanvändare är en annan sak ;).

Du har helt rätt! Kopplade in en ny skrivare (Imaje skrivare) precis innan lunch med ethernet/com kabel
Jag vill att de kan slopa det nu, men det kommer ta tid. För det skulle göra min vardag lättare.
Slippa bootdisketter och sådant modernt också

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tangentbord:

Samma nackdel som usb/esata har mot firewire med externa hårddiskar.. för lite/ingen ström genom kabeln.
Tycker det är synd att firewire inte blev/är större än det är för t.ex externa hårddiskar, 25W genom kabeln enligt spec klarar av att driva vilken extern hårddisk som helst utan extra kablar/nätadaptar !

Light peak lär ju inte ens kunna driva ett flashminne

Det kommer ström senare och det snackas om mer kräm än FireWire.
Jag gillar konceptet att tanken är att man ska använda samma buss till allt. Nu har vi ju för bövfelen 4! olika standarder för skärmar (VGA, DVI, HDMI, DisplayPort). Vore ju helt underbart att kunna dra en enda sladd till skärmen för ljud, bild, ström och data.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag hoppas mer på de trådlösa teknikerna.. Inte ännu en ny kabel och nya modeller som klarar av den senaste kabeln. Intels nya bildöverföring till valfri display ser ju riktigt nice ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteljungh:

Jag hoppas mer på de trådlösa teknikerna.. Inte ännu en ny kabel och nya modeller som klarar av den senaste kabeln. Intels nya bildöverföring till valfri display ser ju riktigt nice ut!

Vissa behöver hastigheten en kabel ger, det är långt, långt kvar innan någon trådlös teknik ens kommer i närheten av dagens kablar.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?