Permalänk
Medlem

CPU Kylare till I7 på UD7 kort

Hej skulle behöva lite råd gällande köp av en ny cpu kylare efter som jag just nu kör med är retail fläkten som följde med processorn. Dock så räcker den tyvär inte till när man kör med turbo boost aktiverat. Är desutom orolig för att inte all kylare passar utan att det tar i. Sitter med ett gigabyte ud7 moderkort och minnerna (Corsair Dominator) sticker up en bra bit rätt nära cpu'n.

Viktigast är att hitta en tyst fläkt sen skadar dert inte om det finns lite marginal över till överclockning.

Är taksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Risken är väl att dom bra stora luftkylarna tar i just minnena.....eller ja fläkten på kylaren i allafall.......men kanske corsair H50/H70 eller CoolIt ECO A.L.C......då är väl risken ganska liten att nåt ska ta i sen ett stort plus är väl att du slipper en stor tung klump som "bryter" i moderkortet

Kollade lite på bilden på gigabytes hemsida och det ser ut som om avståndet till minnena är ungefär som på mitt Asrock kanske lite mindre........

Luftkylare är självklart inte uteslutet, om du kör med P/P(Push/Pull) så tar ena fläkten i minnena och du lär nog vara tvungen ta bort flänsen på minnet närmast cpun.......inte för att flänsarna gör så mycket mer än att "tuffa till" minnena lite

Kan ju tillägga att jag inte är 100% nöjd med min CoolIt ECO A.L.C.......den kyler lite dåligt när jag klockar där är väl typ noctua D14 bättre fast jag ville inte ha en 1kilos klump hängandes i mitt moderkort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Investerade i en corsair h70 är grymt nöjd med resultatet ligger runt 33*c när jag surfar och lyssnar på musik mot tidigare 55*c med orginal kylaren. Har även liknande sänkningar när jag belastar, har dock inte mätt upp ordentligt.

Det tråkiga verkar dock vara att min prolle verkar vara extremt ovilig till klockning började först labba lite i bios men fick inget och bota. Testa sen easy tune som följde med moderkortet även så verkar de "automatiska" trim stegen där oviliga och bota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henr1k:

Investerade i en corsair h70 är grymt nöjd med resultatet ligger runt 33*c när jag surfar och lyssnar på musik mot tidigare 55*c med orginal kylaren. Har även liknande sänkningar när jag belastar, har dock inte mätt upp ordentligt.

Det tråkiga verkar dock vara att min prolle verkar vara extremt ovilig till klockning började först labba lite i bios men fick inget och bota. Testa sen easy tune som följde med moderkortet även så verkar de "automatiska" trim stegen där oviliga och bota.

Kan inte mycket om UD7 å jag ska vara ärlig jag orka inte ens googla men är det 1156 eller 1366?

Kolla denna guide tycker denna funka väldigt bra som grund när jag klockade min.......
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är 1366 ska ta och läsa guiden tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala om att H70 låter som ett reaplan med orginalfläktarna och även om man kör med det varvtals sänkande motståndet så låter fläktarna mycket. Fläktbyte är ett måste på denna kylare.