Antec Sonata III + Geforce 460 = sant?

Permalänk
Medlem

Antec Sonata III + Geforce 460 = sant?

Hej!

Nu har min bildskärm hemma lagt av så jag blir tvungen köpa en ny.
Det kommer bli en
Dell UltraSharp U2711 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Vilket betyder att mitt gamla grafikkort inte kommer orka med den nya högre upplösningen.
Så då måste jag köpa mig ett nytt grafikkort.
Och då lutar det mot ett:

Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Alternativt ett 5770 kanske? (ATI alltså)

Har detta nätagg just nu i mitt Sonata-chassie: (500W)
http://www.sweclockers.com/recension/5938-antec-sonata-iii/6#...

Kommer dessa tre komponenter lira bra ihop? Vet inte om nätagget orkar med grafikkortet och om alla kontakter m.m. finns som man behöver.

Mycket tacksam för tips och råd!

Mvh Fredrik

Permalänk
Antielefant

Visst, det är inga problem att köra ett 460 i ett Sonata. Dock hade jag inte rekommenderat just ett Gigabyte, med tanke på att du har ungefär noll ventilation i det.

Titta snarare på EVGA's kort, de är gjorda för tysta (och lufttäta) chassin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tackar för feedbacken!

Så ett Gigabyte är inte att rekommendera? Däremot så har det fått väldigt många rekommendationer, plus att det finns att beställa på butikerna där jag kan köpa skärmen.

Kikade lite på de kort som du nämnde, men vet inte hur pass ljudlösa dem är, hur dem står sig i övrigt mot Gigabyte-kortet m.m.?
Väldigt få på prisjakt t.ex. som skrivit något om dem..

Permalänk
Antielefant

Inte lika tyst i load, men låter i praktiken ingenting i idle.

Dock vore ett Gigabytekort inte särskilt tyst i en Sonata heller, eftersom det aldrig blir av med varmluften. Gigabytes (och många andra som har okapslade kort) dumpar varmluften i chassit, och utan bra ventilation blir det rätt varmt rätt fort.

Det är normalt sett inget jätteproblem, men Sonata är just ett litet och tätt chassi vilket leder till vissa bekymmer där. Det fungerar antagligen ändå, men det är inte optimalt.

Man kan även titta på halvkapslade kort, typ KFA2 på Inet, vilket är kompromissen mellan ett EVGA och ett Gigabyte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

En dum fråga, men man kanske kan få bättre luftflöde i Sonata-chassit?

Ska kika på halvkapslade kort nu få se om jag hittar nåt spännande. Eftersom man är rätt grön på modeller och liknande så blir det lätt man följer recensioner och omdömen som andra givit

Permalänk
Antielefant
Skrivet av fiend:

En dum fråga, men man kanske kan få bättre luftflöde i Sonata-chassit?

Inte utan hålsåg.

Citat:

Ska kika på halvkapslade kort nu få se om jag hittar nåt spännande. Eftersom man är rätt grön på modeller och liknande så blir det lätt man följer recensioner och omdömen som andra givit

EVGA och Zotac är de enda som kör helkapslade kort, men Zotacs låter fruktansvärt illa.

Halvkaspade korten ser ut så här, vilket är referenskylaren. Alla som ser ut så här är i praktiken identiska.

Okapslade kort finns förstås i fler varianter, och alla som inte ser ut som dem ovan är okapslade.

Helkapslade kort skickar ut all exhaust (uppvärmd luft) ur ventilationshålen i bakkanten på grafikkorten - dvs rätt ut ur datorn.

Halvkapslade kort skickar ut en del av sin exhaust, ofta runt hälften, medan andra halvan skickas ut i framkant kort där det leds upp från grafikkortet.

Okapslade kort skickar sin exhaust rakt ut ur fläkten, dvs allt kommer ut i en 360 graders vinkel runt fläkten på undersidan av grafikkortet, vilket också är var det gör mest skada om man inte kan ventilera bort det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

I dagsläget så kör jag med ett fläktlöst passivt kylt kort Ett 6600 nåt sånt. Dålig koll på vad som sitter i burken då den inte var köpt för spel eller prestandan, utan för arbetet.

Gainward GeForce GTX 460 GLH HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Sparkle GeForce GTX 460 Mini-HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Två stycken kort som jag hittade som verkade OK
Gainward-kortet var ju lite snyggt också.. vilket iofs inte syns i mitt stängda chassi.

Ska till Stockholm nästa helg så alla butiker som man kan köpa korten i där i Stockholm funkar också kom jag på.

Permalänk
Antielefant

Inte värt det när det finns Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Kompletts butik i Stockholm ligger på Jakobsbergsgatan 34, vilket är på andra sidan Malmskillnadsgatan från Hötorget sett.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte värt det när det finns Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Kompletts butik i Stockholm ligger på Jakobsbergsgatan 34, vilket är på andra sidan Malmskillnadsgatan från Hötorget sett.

Dock så är det ett helkapslat kort = låter mer?
Är det inte bättre då med ett halvkapslat kort kanske?

Permalänk
Antielefant

Tvivlar fortfarande på att du märker någon skillnad eftersom det halvkapslade får jobba hårdare - och värmer resten av datorn. Dock är EVGA utan tvekan det bästa märket för Geforce, och speciellt deras garantier.

Sitter iofs med två identiska men högre klockade 460'or själv, och inte låter de mycket i ett Antec P183. Helt tysta i idle och bara ett svagt surrande i load.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har suttit nu och sökt och läst och tjoat på.

Gjorde en jämförelse på prisjakt:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Verkar luta åt ett
Sparkle GeForce GTX 460 OC Mini-HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Som jag kommer köpa här:
WEBHALLEN.com - Sparkle Geforce GTX 460 1GB (SXX4601024D5SNM) - PCI-E / 2xDVI / HDMI

Bra pris, verkar tyst, stabilt och är ett halvinbyggt kort