Permalänk
Medlem

ta ljud från inbyggda tvhögtalare

Denna kanske passar bättre under någon annan forumdel? mod får gärna flytta isf.

Mitt problem är detta; jag har en 42" tv med inbyggd digitalmottagare och högtalare.
som jag kör nu så tar jag ljudet från scarten och vidare in i förstärkaren och därifrån till högtalarna.
högtalarna i tv är används inte och är avstängda.
detta betyder att jag får använda fjärren till förstärkaren om jag ska ändra ljudet.
ljudet från tv'ns uttag påverkas inte av ljudkontrollen på tv fjärren, den ändrar bara ljudet till dom inbyggda.
det vill jag inte, jag vill använda tvfjärren till det

kan man sprätta upp tv'n, knipsa sladdarna till tvhögtalarna och sätta tex RCAkontakter på dom och koppla in dom i förstärkaren? utan vidare?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Vissa multifjärrar har den funktionen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Inte säker på hur du ska göra, men det du föreslog funkar inte, då det är en förstärkt signal i dom "tamparna" du kommer i bästa fall överstyra ingångssteget kraftigt, och i sämsta fall elda upp det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

var rädd för att det skulle vara så :/

skrev nog lite luddig förklaring till vad jag vill, jag vill kunna ändra volymen på utsignalen från tv'n med tvfjärren.
precis som man ändrar volymen på de inbyggda högtalarna vill jag att volymen på utgångarna också ändras
kan inte riktigt se hur en multifjärr skulle lösa det?

om man provar att koppla tamparna till förstärkaren, är det någon risk att man skadar tv'n eller är det förstärkaren som tar all stryk?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Logitech Harmony-serien. Deras multikontroller är underbara. en fjärr som styr allt. lätt att använda, lätt att installera och hyffsat snygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inte säker på hur du ska göra, men det du föreslog funkar inte, då det är en förstärkt signal i dom "tamparna" du kommer i bästa fall överstyra ingångssteget kraftigt, och i sämsta fall elda upp det

hänger nog inte med riktigt...
jag kan tex koppla laptopens hörlursuttag till en rca ingång på förstärkaren utan problem, är inte det också en förstärkt signal?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

lite enklare problembeskrivning:
tv -> förstärkare utan fjärr, typ t-amp -> högtalare
hur kan jag ändra volymen med en fjärr?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

hänger nog inte med riktigt...
jag kan tex koppla laptopens hörlursuttag till en rca ingång på förstärkaren utan problem, är inte det också en förstärkt signal?

Väldigt mycket mindre förstärk signal, så det kan nog funka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av kundun:

hänger nog inte med riktigt...
jag kan tex koppla laptopens hörlursuttag till en rca ingång på förstärkaren utan problem, är inte det också en förstärkt signal?

Skillnaden är att hörlursuttaget skickar en ström som räcker till att driva just ett par hörlurar. Strömmen som tvn skickar till högtalarna är mycket starkare eftersom den ska driva ett par högtalare på mycket högre volym. Den strömmen skulle kunna förstöra förstärkaren.

Skrivet av kundun:

lite enklare problembeskrivning:
tv -> förstärkare utan fjärr, typ t-amp -> högtalare
hur kan jag ändra volymen med en fjärr?

Ok, annars finns det nämligen multifjärrar som man kan ställa in att de t.ex. ska höja volymen på förstärkaren istället för tvn.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

kan vi försöka släppa hela multifjärrgrejen?
förstärkaren är en t-amp, dvs funktioner som finns är volymknapp, på/av, bas/disk, inget annat.
så signalen måste regleras innan eller efter, hur skulle man få det att funka?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Förstår vad du menar. Det enda jag kan komma på så här lite snabbt är att koppla in något liknande detta (om du skall knipsa sladdarna..., dvs):

HIFI KIT ELECTRONIC AB - Högtalarelement HiFi Hembio Billjud/Marin Studio PA/DJ Kablage Tillbehör

Vet inte på rak arm om det finns sådana som inte kräver en egen strömkälla. De används väl mest (enbart och antagligen inte särskilt ofta längre) när det gäller billjud, alltså till spelare som saknar lågnivåutgång (som har enbart högtalarutgångar).