Permalänk

Nybyggd dator fungerar ej

Hej!

Jag har byggt ihop en egen dator, och när jag startar den så går alla fläktar igång osv. men jag får fortfarande inte kontakt med bildskärmen, vad kan problemet vara? Felkopplat?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade också det problemet, då hade jag kopplat fel. Jag hade glömt sätta in en kabel bredvid processorn. Detta gjorde att jag inte fick bild, när jag sedan koppla in den så fungerade allt perfekt! Kolla om du har en kabel liknande " http://www.ccpowerpc.com.au/zencart/images/p4pin-p4-cable.jpg " inkopplat bredvid processorn.

Permalänk

Det verkar vara det som är problemet, för jag har fortfarande inte kopplat in den kabeln (namn på kabeln?). Men jag lyckas inte hitta vart jag ska sätta in den bredvid processorn och den andra änden.

Permalänk
Skrivet av INSANEZIBBIT:

Det verkar vara det som är problemet, för jag har fortfarande inte kopplat in den kabeln (namn på kabeln?). Men jag lyckas inte hitta vart jag ska sätta in den bredvid processorn och den andra änden.

Det brukar vara uppe till vänster på moderkortet, på toppen. Lite in till höger från vänsterkanten. Tror det är så på ditt med. Men du kanske redan har kopplat ström till den, därför du inte kan hitta den?
Baksidan kopplar du ju till, strömkablarna som kommer från ditt nätaggregat. Det är ju ström som ska in i kabeln.
Är du med?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Nybyggd dator, kommer inte längre.

Hej!

Jag har byggt klart min dator, och när jag startar den och kommer till en svart bild där det står att jag ska boota från CD:n så fastnar jag. Har jag kopplat läsaren fel eller är det något annat som kan vara fel? Till exempel att det är fel CD jag sätter i, eller att man ska göra något annat innan man börja installera Windows?

Tack.

Permalänk

du ska starta med skivan och installera.

Permalänk

Det jag gör, men det fungerar inte. Läsaren verkar inte kunna läsa skivan.

Permalänk
Medlem

Testa med en annan skiva. Har haft problem med det tidigare och senast i förrgår. Har alltid löst det med annan skiva.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt i bios? "First boot device" ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att sluta upp med korspostning. Du kommer få alla dina trådar låsta och en linjal över fingrarna. Håll dig till en tråd är du snäll då du bumpar ner alla andra som behöver hjälp och ber om det på rätt sätt. Tack.

Permalänk
Skrivet av TheDiddler:

Ett hett tips är att sluta upp med korspostning. Du kommer få alla dina trådar låsta och en linjal över fingrarna. Håll dig till en tråd är du snäll då du bumpar ner alla andra som behöver hjälp och ber om det på rätt sätt. Tack.

Mm det är inte mening att man ska skapa en tråd per problem...

OT, gör som en annan skrev installera med usb fungerar alltid!

Permalänk

Boot problem

Tjenare, har nydligen byggt ihop min nya dator, första gången jag gör det och allt gick bra, jag kopplar in grejerna och sätter i skivan i diskläsaren, men ínget händer, den är fast på "sätt i skivan"

Så jag provar några gånger till och helt plötsligt funkar det, "Windows preparing installation" men sen fryser det igen och jag är tillbaka på 0.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara, funderar på att tvätta skivan om det skulle vara nått sånt.

Jag tänker att, eftersom det funkade en gång så borde det vara rätt inställt?

Grymt tacksam för snabba svar, tipsa gärna med nån bios feuture som jag kanske har glömt... älskar er!

Permalänk

Boot problem

Tjenare, har nydligen byggt ihop min nya dator, första gången jag gör det och allt gick bra, jag kopplar in grejerna och sätter i skivan i diskläsaren, men ínget händer, den är fast på "sätt i skivan"

Så jag provar några gånger till och helt plötsligt funkar det, "Windows preparing installation" men sen fryser det igen och jag är tillbaka på 0.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara, funderar på att tvätta skivan om det skulle vara nått sånt.

Jag tänker att, eftersom det funkade en gång så borde det vara rätt inställt?

Grymt tacksam för snabba svar, tipsa gärna med nån bios feuture som jag kanske har glömt... älskar er!

Permalänk

Prova först med att köra över Windowsinstallationen till ett USB-minne (Se guide http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...) för att utesluta fel med CD-skivan. Fungerar det inte endå kan du prova slå av SATA ACHI i BIOS som ibland kan ställa till problemet om jag inte misstar mig.

Permalänk
Vila i frid

Du försöker installera Windows X på dator X med hårdvara X med skiva X och har problem som du vill ha hjälp med. Du ställer ingen fråga utan avslutar din egen slutsats med ett frågetecken. Är din slutsats att det funkar när det inte funkar?

Kan ditt nybygge köra MEMTEST86+ bootad från CD/USB, dvs funkar det mest elementära i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av INSANEZIBBIT:

Tjenare, har nydligen byggt ihop min nya dator, första gången jag gör det och allt gick bra, jag kopplar in grejerna och sätter i skivan i diskläsaren, men ínget händer, den är fast på "sätt i skivan"

Så jag provar några gånger till och helt plötsligt funkar det, "Windows preparing installation" men sen fryser det igen och jag är tillbaka på 0.

Jag har ingen aning om vad problemet kan vara, funderar på att tvätta skivan om det skulle vara nått sånt.

Jag tänker att, eftersom det funkade en gång så borde det vara rätt inställt?

Grymt tacksam för snabba svar, tipsa gärna med nån bios feuture som jag kanske har glömt... älskar er!

Dålig läsare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem


Hela hans inlägg är så dimmig att han har tur att en enda person orkade svara.

Han startar en gång och det går bra.
Lägger till mer grejer och det går dålig.
Och vi får inga detaljer alls vad han gör och vad som händer.

Enkla svaret är att ta isär datorn igen, kontrollera och bygg ihop ordentligt. Jo, du måste ta loss.

Permalänk
Skrivet av GoYoghurt:

Prova först med att köra över Windowsinstallationen till ett USB-minne (Se guide http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...) för att utesluta fel med CD-skivan. Fungerar det inte endå kan du prova slå av SATA ACHI i BIOS som ibland kan ställa till problemet om jag inte misstar mig.

Hittar inte några SATA settings i bios : /

Permalänk

Behöver support, får inte igång boot

Tja, gjorde tidigare ett lite otydligt inlägg om mitt problem men ska försöka vara mer informativ nu.

Moderkort = Gigabyte GA-X58A-UD3R - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Hårdiskar = SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB & CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC

Och så använder jag en diskläsare som satt i min gamla dator, som aldrig krånglat förut.

Till att börja med så går jag in i BIOS, ställer in "First Boot Device" CDROM, kollar så att moderkortet känner igen alla hårddiskar, vilket det gör, jag tycker allt ser rätt ut och drar igång, in med windows skivan och sen kommer jag inte längre, för här stannar procceduren, det står "Boot from CD/DVD = . . ."

Jag startar om, hittar en meny som heter "Boot Meny", går in där, trycker i CDROM som "First boot device", men inget händer igen, fastnar vid samma vägskäl.

Sen startar jag bara om datorn några gånger, och vips... det funkar! det börjar ladda skivan och jag blir lycklig som fan...men det dröjer inte länge innan jag inser att det har hängt upp sig helt och jag kommer inte längre i installationen.

Min fråga är nu till er, kära datorvana vänner med kunskap bortom skyarna, vad kan problemet vara? jag har bytt plats på sata kablarna flertal gånger för att kolla om det skulle vara det, men verkar inte funka bättre för det, jag chansar på att det är nått med SATA som jag inte lyckat ställa in riktigt och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag har också funderat på att det kan vara diskläsaren som är för gammal för moderkortet, men eftersom den "Nästan" läste skivan så antar jag att det inte är fallet??
Fast ändå känns det som att problemet sitter där, tacksam för snabba svar.

<33333

bytte skivläsare och det funkade, gl

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Det skulle underlätta om du berättade det. Då kan vi enklare se vad som är felkopplat

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat flera olika trådar som du skapat, eftersom de alla handlade om ungefär samma sak. Tänk i fortsättningen på att inte skapa mer än en tråd i sådana situationer.