Köpråd - Socket 775. Vill lira Starcraft 2.

Permalänk
Medlem

Köpråd - Socket 775. Vill lira Starcraft 2.

Sitter justnu på en Q8300 2,5 eller om det är 2,6Ghz och skiten laggar stenhårt när det är rejält med units i game.

8 players och alla har över 100 units så blir striderna skit sega. en bild i sekunden typ.

Har för övrigt ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB (GV-N460OC-1GI) - PCI-E / 2xDVI och 4gb RAM så det borde inte vara problemet, har fortfarande 1gb ledigt RAM innan den går över på swappen när jag lirar sc2.

Om jag ska köra "snik" uppgrade och bara byta CPU. Vilken ska man satsa på då? Samt kan man få ut något av det?

Ge gärna 2 förslag som inte helt knäcker höstbudgeten(2-4000kr).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CPUn går utan ptoblem att överklocka till 3,5GHz. Gör det först innan du köper nytt.

Vilket grafikkort har du?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Jag kör på en E8400 C2D(socket775) och ett 460gtx och jag upplever inget lagg alls på ultra inställningar och hd-upplösning(ingen AA). Stäng av AA i nvidias kontrollpanel och sänk grafiken/upplösningen ingame)

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Sitter justnu på en Q8300 2,5 eller om det är 2,6Ghz och skiten laggar stenhårt när det är rejält med units i game.

8 players och alla har över 100 units så blir striderna skit sega. en bild i sekunden typ.

Har för övrigt ett GX240 och 4gb RAM så det borde inte vara problemet, har fortfarande 1gb ledigt RAM innan den går över på swappen när jag lirar sc2.

Om jag ska köra "snik" uppgrade och bara byta CPU. Vilken ska man satsa på då? Samt kan man få ut något av det?

Ge gärna 2 förslag som inte helt knäcker höstbudgeten(2-4000kr).

om du har ett GT240 så är det problemet , byt ut mot ett kraftigare Grafikkort , sen kan du klocka din Processor om du inte har en märkesdator

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

om du har ett GT240 så är det problemet , byt ut mot ett kraftigare Grafikkort , sen kan du klocka din Processor om du inte har en märkesdator

Oj sorry, vette fan varför jag skrev in mitt gamla graffekort.

Det jag har är ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB (GV-N460OC-1GI) - PCI-E / 2xDVI som jag köpte samma kväll som sc2 släpptes

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Jag kör på en E8400 C2D(socket775) och ett 460gtx och jag upplever inget lagg alls på ultra inställningar och hd-upplösning(ingen AA). Stäng av AA i nvidias kontrollpanel och sänk grafiken/upplösningen ingame)

Okej då har vi ungefär samma setup. Vore väll själva fan om man inte kan få ordning på detta då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

CPUn går utan ptoblem att överklocka till 3,5GHz. Gör det först innan du köper nytt.

Vilket grafikkort har du?

3.5Ghz? Har läst om att många drar upp dom till 3,2 men 3,5 måste väll nästan börja resultera i andra problem. Jag har dessvärre ett skitmoderkort så enda sättet att överklocka är via mjukvara. Kommer dock få tebax mitt Asus moderkort från RMA snart och det stöder OC så kanske kan leka lite med det om en vecka eller två.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

Satsa på att klocka (ny starkare cpu-kylare om det behövs) och om det inte fungerar skulle jag rekommendera att överge 775 för något nyare snarare än att försöka hitta någon uppgradering av cpu.

Ett "uppgraderingspaket" i form av ny cpu i5 760 + mobo och minnen kan du få för under 4000.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk

Har du provat att överklocka din befintliga processor?
När det gäller grafikkortet, så finns det mig veterligt inget GX240, däremot finns GTS240 och det nyare GT240. GT240 är ju inte direkt imponerande, då det presterar på samma nivå eller sämre som gamla 9600GT och HD4670 (DDR3 varianten ligger nära HD4670 och DDR5 varianten ligger nära 9600GT). Ett GTS240 är i princip ett 9800GT aka 8800GT, vilket gör kortet lite bättre, men inte mycket.

Ett modernt kort som GTX460 (även 768MB-varianten) utklassar det prestandamässigt.
Nu skulle jag iofs tro att eftersom din processor är relativt lågt klockad och Starcraft 2 i princip endast utnyttjar två kärnor, så skulle en överklockning av processorn ge en boost av prestandan.
Jag skulle försökt klocka processorn i första hand och i andra hand köpt ett nytt grafikkort (kanske ett GTX 460).

Du har en hel artikel om Starcraft på lite olika hårdvara här:
StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance - TechSpot

Edit: hoppsan, man skall inte göra annat när man håller på att skriva i en tråd...det hinner hända för mycket. Du hade visst redan kortet jag rekommenderade, så då skulle jag rekommendera en överklockning av processorn (eftersom SC2 verkar föredra frekvens över fler kärnor).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du provat att överklocka din befintliga processor?
När det gäller grafikkortet, så finns det mig veterligt inget GX240, däremot finns GTS240 och det nyare GT240. GT240 är ju inte direkt imponerande, då det presterar på samma nivå eller sämre som gamla 9600GT och HD4670 (DDR3 varianten ligger nära HD4670 och DDR5 varianten ligger nära 9600GT). Ett GTS240 är i princip ett 9800GT aka 8800GT, vilket gör kortet lite bättre, men inte mycket.

Ett modernt kort som GTX460 (även 768MB-varianten) utklassar det prestandamässigt.
Nu skulle jag iofs tro att eftersom din processor är relativt lågt klockad och Starcraft 2 i princip endast utnyttjar två kärnor, så skulle en överklockning av processorn ge en boost av prestandan.
Jag skulle försökt klocka processorn i första hand och i andra hand köpt ett nytt grafikkort (kanske ett GTX 460).

Du har en hel artikel om Starcraft på lite olika hårdvara här:
StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance - TechSpot

Edit: hoppsan, man skall inte göra annat när man håller på att skriva i en tråd...det hinner hända för mycket. Du hade visst redan kortet jag rekommenderade, så då skulle jag rekommendera en överklockning av processorn (eftersom SC2 verkar föredra frekvens över fler kärnor).

Mjo men det gäller mig med, såg juh tråden nu högst upp om att inte posta frågor som relaterar till köpråd i detta forum. Men jag ska ta och titta lite på överklockningen av denna cpu jag har. Kanske kan ge resultat, måste få tag på mitt andra moderkort bara först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

asså vafan, ni skrev att om han hade en 240 så skulle han byta ut det för det var det som var problemet, jag sitter på ett 8800gts 640 mb utan några lagg som helst?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mille666:

asså vafan, ni skrev att om han hade en 240 så skulle han byta ut det för det var det som var problemet, jag sitter på ett 8800gts 640 mb utan några lagg som helst?

Ett 8800GTS är bättre, men i detta fallet var det ju annat i systemet som behövde fixas.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.