UEFI gör entré med Sandy Bridge

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zotamedu:

Går det snabbare är jag på. Bara de inte fyller de med massa skit ingen vill ha bara för att de kan.

En massa skit kommer vi antagligen att få.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas bara att det ger snabbare boot, speciellt snabbare hårddiskidentifiering i ahci- och raid-läge.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ser fram emot första UEFI med inbyggd memtest, prime95, superpi och möjlighet att skapa en egen meny med just de överklockningsparametrar man är intresserad av. Bränna igång prime och memtest samtidigt som man ändrar frekvenser och minnestimings vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En massa skit kommer vi antagligen att få.

Hmmm....massa interesanta virus är nog att vänta, som kan blir rätt kluriga att bli av med.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ser det som possitivt. Många intressanta program kan bli skrivna för det och förhoppningsvis så får vi inga skit program. Men det lär vi få

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

klart det kommer bli problem när tillverkarna får så pass stor frihet och kommer kunna göra nästan vad dom vill med det.. dock ser jag det mer som asus express gate med bios funktioner ^^

Precis, UEFI blir som Asus Express Gate som är en trevlig liten funktion, fast med BIOS och lite andra nödvändiga och bra verktyg förhoppningsvis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Personligen tycker inte jag att "nya BIOS" ska ha ett snyggt och inbjudande gränssnitt med en massa onödiga funktioner. Jag tycker ett det ska se en aning grötigt ut så att bara de som vet vad de gör går in och pillar där. Verkligen kul om Svensson hittar dit!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Personligen tycker inte jag att "nya BIOS" ska ha ett snyggt och inbjudande gränssnitt med en massa onödiga funktioner. Jag tycker ett det ska se en aning grötigt ut så att bara de som vet vad de gör går in och pillar där. Verkligen kul om Svensson hittar dit!

+1
Precis så känner jag med, dock så jobbar jag ju med reparation och datorservice så....... det kanske inte är så dåligt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hmmm....massa interesanta virus är nog att vänta, som kan blir rätt kluriga att bli av med.

Om man inte kan göra det read only med hjälp av t.ex en jumper

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Personligen tycker inte jag att "nya BIOS" ska ha ett snyggt och inbjudande gränssnitt med en massa onödiga funktioner. Jag tycker ett det ska se en aning grötigt ut så att bara de som vet vad de gör går in och pillar där. Verkligen kul om Svensson hittar dit!

Jag har aldrig ändrat nåt i BIOS för det var för avancerat för mig, men nu kommer det säkert bli lättare att utföra vissa funktioner vilket kan medföra problem som att nån okunnig som jag plötsligt börjar peta där utan att veta vad man gör. Det kan ju sabba halva datorn! Men förövrigt ska det bli kul och se hur det blir

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

UEFI - perfekt miljö för att placera virus i - citera mig gärna om ett halvår!

Assemblerkod "rular" däfföatt man ser exakt vad koden gör + mosterAgda kan inte hacka AL.

"Ladda OS över WiFi" - tack, men NEJ tack - gissa vaffödådå?

Permalänk
Medlem

Den enda positiva sidan man kan spekulera på är om vi tex tar "Symantec" sponsrar/partnerskap med tex Asus, att de kan sänka priserna på moderkort, dock jäkligt tråkigt o betala för något man inte vill ha.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Stöd för mus? Det är gammalt! Jag hade en Cyrix-maskin runt 96-97 som hade stöd för mus i BIOS. Detta var "coolt" men till ingen nytta, ungefär som att använda musen i NC. BIOS på Cyrix-maskinen ren och inte bloat med onödigt grafiskt krimskrams ala Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

Ser fram emot första UEFI med inbyggd memtest, prime95, superpi och möjlighet att skapa en egen meny med just de överklockningsparametrar man är intresserad av. Bränna igång prime och memtest samtidigt som man ändrar frekvenser och minnestimings vore inte helt fel.

Det skulle vara helt rätt Dock tror jag att det kommer komma mycket mer virus nu, och sen så gillar jag BIOS stilen och hoppas verkligen att det kommer se ut likadant :/

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Förstår inte det här med drivrutiner i UEFI. Hur kan dom veta vilket operativsystem jag kommer att installera? Eller blir det som ett extra lager mellan operativsystem och hårdvara så att man kan göra en generell UEFI-driver i operativsystemet som jobbar mot UEFI som gränssnitt och sedan sköter UEFI om lågnivåkommunikationen med hårdvaran? På så sätt slipper man ha så många hårdvaruspecifika drivrutiner i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig någonsin att köpa moderkort med EFI. Vi har så många säkerhetshål som det är så det räcker. Sen så kommer ju tillverkare att stoppa in massa bloatware och ads in här också? Nä de kan s****a sig i arslet istället.

Sen vem fasiken vill sitta in i bioset den är där för att göra en teknisk funktion och inte kläs ut i rosa färger...fan vad jag blir förbannad låt bios va ifred och fixa något annat.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

bara bootiden blir bättre, tycker det är bedrövligt att vänta 32 sek innan man kommer in. När jag trycker på knappen så ska det ta typ 5 sek.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazzar:

Kommer aldrig någonsin att köpa moderkort med EFI. Vi har så många säkerhetshål som det är så det räcker. Sen så kommer ju tillverkare att stoppa in massa bloatware och ads in här också? Nä de kan s****a sig i arslet istället.

Sen vem fasiken vill sitta in i bioset den är där för att göra en teknisk funktion och inte kläs ut i rosa färger...fan vad jag blir förbannad låt bios va ifred och fixa något annat.

Då får du snart sluta att köpa nya moderkort. Tillverkarna kommer att gå över till UEFI för att kunna boota hårddiskar >2 TB.

Om moderkort utan bloat efterfrågas så kommer säkert det släppas slimmad UEFI utan bloat på vissa moderkort. Fröhoppningsvis kan man få betydligt snabbare boot-tider om man slipper vänta på att hårddiskar ska detekteras och varvas upp en i taget (lite jobbigt på en dator med 11 hårddiskar som jag har). UEFI kan kanske bli multitrådat till skillnad mot bios som bara kan göra en sak i taget.

Själv ser jag fram mot UEFI, det kan säkert bli jättebra så småningom.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni att det dröjer innan Tetris och Doom portas till UEFI?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hjälpsam

Skönt i alla fall att det inte är C++ utan C, med C går att få hyfsad kontroll med en vettig kodstandard.
Med C++ brukar det bli rena vilda västern, där strukturen närmast är ihopkokad taglatelli.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Äntligen kan antikviteter som BIOS och MBR flyttas över till antikhörnan (där de hör hemma) även på PCs.

I och för sig så fungerar GPT bra även på BIOS baserade system, i alla fall på *nix system.

...

Om inget ändras har endast 64-bitar versioner av Windows stöd för UEFI.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Det kommer bli trevligt med ett mer grafiskt "bios".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Blandade känslor till det här, är väl mest rädd att det kommer bli sämre än vad BIOS är fast tanken var annan, just pga "möjligt att ladda drivrutiner och applikationer redan innan det riktiga operativsystemet startas". Men samtidigt så är det ju alltid kul med lite nytt, och det där med diagnostikverktyg lät ju intressant. Hopps bara det inte kommer komma en massa applikationer som man laddar in sen är moderkortet kört för all framtid. xD Dock känns det som att det kommer dröja ett tag tills jag kommer i kontakt med det, så tills den dagen hoppas jag det är ännu mer förfinat.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

UEFI - perfekt miljö för att placera virus i - citera mig gärna om ett halvår!

Assemblerkod "rular" däfföatt man ser exakt vad koden gör + mosterAgda kan inte hacka AL.

"Ladda OS över WiFi" - tack, men NEJ tack - gissa vaffödådå?

eftersom UEFI kommer på sikt att finnas i alla datorer är jag säker på att man har säkerheten under koll. Sen verkar du tro att BIOS är tryggare iom att den är skriven i assembler..? Fixar man C klarar man av assembler också. Man njuter inte av att hacka den men det går.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Skitprogram kommer vi få.. Trots vi varken behöver eller vill ha det..

Snälla tillverkare, ffs dont f**k up the new UEFI for us!

If it can be doen it will be done!

fattar fortfarande inte exact varfö basic input output behöver updateras, det är en för ladning. cmos är ju en annan grej. ganska så rå konservativ på vissa punkter i mitt liv, börja bli en gammal gubbe.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

FACEPALM på alla som säger nej till EFI, det är dags att byta ut skit BIOS, något apple insåg 2006(!!).
har ni inväningar ber jag er läsa på och lipar ni över att ni fått för er att företag kommer stoppa bloatware i EFI så se till att inte köpa från skit företag.

finns bara fördelar inga nackdelar med EFI och tror ni det sitter ni väll på en DOS dator eftersom windows är så jävla kletigt mot DOS? ELLER?

"In addition to the standard PC disk partition scheme, which uses a Master boot record (MBR), EFI adds support for a new partitioning scheme: GUID Partition Table (GPT)"

GPT does not suffer from many of the limitations of MBR. In particular, the MBR limits on the number and size of disk partitions (up to 4 partitions per disk, up to 2.2 TB (2.2 x 1012 bytes) per partition) are relaxed.[6] GPT allows for a maximum disk and partition size of 9.4 ZB (9.4 x 1021 bytes)

"The BIOS is limited to a 16-bit processor mode and 1 MB of addressable space due to the design being based on the IBM 5150 which used the 16-bit Intel 8088.[2][8] In comparison the UEFI processor mode can be either 32-bit (x86-32) or 64-bit (x86-64 and Itanium).[2][9] 64-bit UEFI supports long mode which allows applications in the pre-boot execution environment to have direct access to all of the memory using 64-bit addressing."

"Startup times for computers will be greatly improved from the current 25-30 seconds, to just a couple of seconds, although still not instant."

jag ser verkligen fram emot att köpa mig en speldator som kör EFI, något jag gått och väntat på länge. att trycka på startknappen på macen jag har idag och vara ute på internet på 15 sec är jag väldigt nöjd över och vill kunna göra det samma på en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förstår inte det här med drivrutiner i UEFI. Hur kan dom veta vilket operativsystem jag kommer att installera? Eller blir det som ett extra lager mellan operativsystem och hårdvara så att man kan göra en generell UEFI-driver i operativsystemet som jobbar mot UEFI som gränssnitt och sedan sköter UEFI om lågnivåkommunikationen med hårdvaran? På så sätt slipper man ha så många hårdvaruspecifika drivrutiner i operativsystemet.

för att musen, tbg ska fungera och att saker ska visas på skärmen behövs inga specifika drivers. jag antar att det blir något sådant, likt både windows och linux under installation.

Permalänk

är det som ett nerbantat os så betyder det ju att att man kan blå skärma det

hehe.. nja jag är skeptisk att detta kommer vara en bra lösning. kommer fyllas med skit av företag och personer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Detta kommer bli svinbra och en ny frälsning. Äntligen bort med gamla sletna BIOS, detta kommer inte bli bloatat. Om ni inte tycker BIOS är bloatat. Företag kan nämligen lägga in egna grejjer där med. Så detta kommer inte bli någon skillnad då de flesta företag inte vill bloata ner sina saker så att de går långsamt och får ett dåligt rykte. Om man inte heter HP, Dell eller andra färdigbyggda datorer.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk

Brukar inte ha något emot ny teknik men det här är jag faktiskt tveksam till. Bios behöver inte vara snyggt och tangentbord räcker bra de få gånger man ska in och ändra. Känns ju också precis som många redan nämnt som att detta blir ett mål för virusmakare. Snabbare uppstart är väl bra, men på min laptop tar det ändå bara några få sekunder innan bios har lämnat över kontrollen till Windows.