Microsoft gör en nyrelease av sin Steam-kopia
Så var det dags igen, 15 november så släpper Microsoft Games For Windows Marketplace. Senast detta var på tapeten var väl förra året? Då resulterade det i ett ovanligt fult program utan sökruta och med en handfull spel. Sedan dess har ingenting hänt.
Men nu är det tydligen dags för något användbart om man ska tro på pressreleasen. De kommer släppa ett hundratal spel på sin plattform till releasen och ha en "Deal of the Week" som jag antar är som Steams helgerbjudande. I vilket fall så kommer vi snabbt att se hur seriösa de är för att ta marknadsandelar då det snart är julrea
Exempel på spel som kommer finnas vid release:
“Fable: The Lost Chapters” (Microsoft Game Studios) and “Grand Theft Auto III”
recent hits such as “Dead Rising 2” and “Lost Planet 2” (both from Capcom); and perennial best-sellers such as “Max Payne” (Rockstar) and “Deus Ex: Game of the Year Edition” (Square Enix)
Och kommande microsoft spel som är tänkta att släppas på plattformen
“Flight Simulator,” “Gears of War,” “Halo” and “Zoo Tycoon,” as well as upcoming blockbusters “Fable III,” “Age of Empires Online” and “Microsoft Flight.”
Det känns som att de borde ha alla förutsättningar att ta marknaden med storm. De skulle t.ex. i teorin kunna göra som så att om man köper ett spel på deras marketplace som är portat, så kan man både spela det på sin xbox och sin PC om man råkar ha båda. Sen skulle det kunna vidareutvecklas så sparfiler i vissa spel lagras i molnet så man kan fortsätta spela på den pc/konsol som man råkar ha tillgängligt(Som steam cloud fast över plattformsgränsen). Men vad är oddsen för att de skulle göra något sådant tror ni? -1%? Men man vet aldrig, de kanske har börjat förstå hur de ska brygga sina system denna gången?
Vad tror ni? Kan detta bli något? Tanken att köpa AoE och andra titlar som de inte släppt till steam vore ju inte helt fel.
Pressmedelande: Press Release
Elektroniskt reklamblad: Coming Soon - Games for Windows Marketplace
Screens + Exempel film: Games for Windows Marketplace gets competitive, relaunching Nov. 15 | Joystiq