Liten, tyst speldator för högst 8k

Permalänk
Medlem

Liten, tyst speldator för högst 8k

Min mac-frälsta vän funderar på att köpa en Mac Mini för att spela spel på. Katastrof då Mac Mini inte har jättebra prestanda. Är övertygad om att vi kan bygga en liten (mini-itx eller matx?), tyst(!) PC med långt bättre prestanda för samma pris. En passivt kyld dator hade ju varit ultimat, men jag tror inte vi får tillräckligt bra prestanda för det.

Har inte alls hängt med i hårdvarubranschen sen jag byggde min dator för cirka 3 år sen och jag har aldrig varit insatt i Mini-chassi-datorer. Kan ni komma med lite tips och idéer? Vad ska man ha för chassi, processor och grafikkort? Prestanda är viktigt men går att offra för "tysthet", då vår konkurrent Mac Mini inte låter ett dugg. Hjälp uppskattas!

Har hittat ett passivt kylt grafikkort som verkar bra, kanske blir för dyrt eller stort när man slänger in andra komponenter?
Gigabyte HD5750 Silent Cell HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Mac-mini för att spela spel på?! Wtf! Sitter på mobilen så kan inte dra ihop ett paket atm, kommer säkert in någon annan snart som kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem

hahaha mac-mini som speldator... dummaste jag hört:P skippa det kortet du valt.. välj ett 460 eller ngt ur ati's 6xxx serie:)

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

hahaha mac-mini som speldator... dummaste jag hört:P skippa det kortet du valt.. välj ett 460 eller ngt ur ati's 6xxx serie:)

Okej men ingen av de korten verkar finnas som passivt kyld. Är det någon som vet med sig att någon av dessa kort är väldigt tysta / går att köpa väldigt tyst kylning till? Tysthet prioriteras framför maxxad prestanda även om prestanda är viktigt.

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Lutar mot det här chassit iallafall:
Lian Li PC-V351
Lian Li PC-V351B mATX, Svart - Inet.se

Snyggt, litet - Perfekt!

Så vad kan man fixa för gaming-rig till ett mATX-chassi?

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk

Här är ett hafsigt ihopslängt förslag, men med mini-ITX. Blir ju lite mindre så här men om du kan tänka dig mATX är ju det enklare att bygga med.

Ursäkta den sunkiga bildkvallen.

Permalänk
Medlem

Tack! Tror jag kör på något sådant! Känner att jag kommit i rätt riktning nu så jag kommer inte behöva mer hjälp

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk

Silverstone Sugo SG07: The Ultimate Mini-ITX Case? | silentpcreview.com

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av CL4P-TP:

Här är ett hafsigt ihopslängt förslag, men med mini-ITX. Blir ju lite mindre så här men om du kan tänka dig mATX är ju det enklare att bygga med.

http://img688.imageshack.us/img688/3719/miniburk.jpg

Ursäkta den sunkiga bildkvallen.

Dock ska man ha annan storlek på minnena typ; Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
och sen kanske Scythe Shuriken Rev. B - Inet.se eller Scythe BIG Shuriken - Inet.se vet dock inte om big shuriken får plats när det är så tight mellan allt på ett sånt moderkort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Skrivet av skopetski:

Dock ska man ha annan storlek på minnena typ; Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
och sen kanske Scythe Shuriken Rev. B - Inet.se eller Scythe BIG Shuriken - Inet.se vet dock inte om big shuriken får plats när det är så tight mellan allt på ett sånt moderkort.

Nope, om du kollar på moderkortet så har det två SO-DIMMslots. Är så ibland på små moderkort. Står inte i specen men jag gick på bilden. Är nog säkrast att kolla med Inet innan man beställer dock.

Permalänk
Skrivet av CL4P-TP:

Nope, om du kollar på moderkortet så har det två SO-DIMMslots. Är så ibland på små moderkort. Står inte i specen men jag gick på bilden. Är nog säkrast att kolla med Inet innan man beställer dock.

På hemsidan står det "2 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory" vilket enligt mig översätts till 'vanliga' minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

På hemsidan står det "2 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 8 GB of system memory" vilket enligt mig översätts till 'vanliga' minnen.

Finns inte att det skulle vara något annat än SO-DIMM på detta moderkort:

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry