Geforce GTX 580 avslöjas i drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Okej så Nvidia har utvecklat Fermi 2 på mindre än 6 månader?Låter otroligt !
Kanske missuppfattat det men ser mest ut som en dekaltrimmning ,
GTX580 är väl kortet Nvidia tänkte släppa från början men inte klarade av det?
580 ska väl ha alla cudakärnor aktiverade mer än så är det väl inte?
Inte direkt en ny generation utan en smärre reparation

Du tror väl inte att utveckling av nästa modell påbörjas först när den aktuella modellen är färdig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Du tror väl inte att utveckling av nästa modell påbörjas först när den aktuella modellen är färdig?

Men sen har den aktuella modellen aldrig blivit färdig ens nu när nvidia planerar nästa släpp eller?
Finns ju fortfarande ingen fermigpu med alla kärnor upplåsta som det var tänkt vid papperslanseringen hösten 2009 när Nvidias vd stod och orerade över ett fejkkort på scen?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jaha.. OCH? Skitsamma vad dom kallar korten. Dom har ju gått andra vägen också.

4870->5770
4850->5750

Dom kan väl lika gärna ändra siffrorna uppåt som neråt, helt otroligt att folk ens orkar bry sig om en sån småsak.

Nej, 5870 är det nya 4870. 5770 nya 4770.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av REALIN:

Nej, 5870 är det nya 4870. 5770 nya 4770.

Jag håller inte med, jag tänker prestandamässigt. Fast det är väl lite hur man tolkar det. Men det spelar iofs ingen roll, 6870 är knappast tänkt att ersätta 5870 så vad är problemet. Folk verkar ha fått för sig att dom ändrar siffror enbart för att sälja mer, på ett sätt är det ju logiskt. Men det är knappast hela sanningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag håller inte med, jag tänker prestandamässigt. Fast det är väl lite hur man tolkar det. Men det spelar iofs ingen roll, 6870 är knappast tänkt att ersätta 5870 så vad är problemet. Folk verkar ha fått för sig att dom ändrar siffror enbart för att sälja mer, på ett sätt är det ju logiskt. Men det är knappast hela sanningen

4770 > 5770 >> 6870
5750 > 6850
4850& 4870 > 5870 > 69xx

Permalänk
Medlem

Hehe vi får väll se när dessa kort kommer... jag råder ingen att vänta på nvidia, köp det som passar dig bäst när du behöver. Nvidia är inte ett företag att vänta på! Förhoppningsvis kommer korten i tid och sätter press på marknaden men det är ju inget man kan förvänta sig med nvidias historik.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Hur länge kan dem egentligen hålla på och spotta ut grafikkort såhär? Om man endast ser till spel så tycker jag utvecklingen har stått stilla i några år. Behövs det värre och värre grafikkort när spelen ändå inte blir mer avancerade grafisktsätt? Visst det har kanske väldigt mycket att göra med konsolernas hårdvara idag då nästan allting utvecklas till konsol + PC?

Spelat metro 2033? =P

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Spelat metro 2033? =P

Crysis när det kom också, alla gick runt och skrek som tjejer lol.
Dock kommer inte Crysis 2 bli samma "genombrott" som ettan, vilket förmodligen är lite för att spelet ska vara till konsol också. Även om crytek själva säger att det inte ska göra grafiken till PC sämre så tror jag inte riktigt på det

Permalänk

3dmark 11 kommer behöva kraftiga gpu:er, men du har rätt som du säger med konsolerna. 1920x1080 kommer vara standard ett tag, Crytek hittade ju på en del tekniker/förfinade själva till crysis förhoppningsvis har dom gjort det nu med till 2, optimerat eller inte ska vara osagt.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Hehe vi får väll se när dessa kort kommer... jag råder ingen att vänta på nvidia, köp det som passar dig bäst när du behöver. Nvidia är inte ett företag att vänta på! Förhoppningsvis kommer korten i tid och sätter press på marknaden men det är ju inget man kan förvänta sig med nvidias historik.

Många har kortvariga och selektiva minnen. Om man tittar tillbaka så är AMD (gamla ATI) inte heller någon guld på att hålla tidsplaner.

Alla företag har sina dåliga tider.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Folk verkar ha fått för sig att dom ändrar siffror enbart för att sälja mer, på ett sätt är det ju logiskt. Men det är knappast hela sanningen

Självklart ändrar dom siffror för de ska locka nya köpare.

T.ex 8800gt och 9800gt är "exakt" samma kort. Så de har hänt förut att man döper om grejer för de ska sälja.

En "ny" serie säljer bättre än en gammal.

Skrivet av DataNusse:

Många har kortvariga och selektiva minnen. Om man tittar tillbaka så är AMD (gamla ATI) inte heller någon guld på att hålla tidsplaner.

Alla företag har sina dåliga tider.

Word!

Sen känns de lite som vem bryr sig och tjurar om att nån är seg på släppa dittan o dattan? Kommer väl när de kommer och då kan man köpa de man tycker känns intressant.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Jag är trött på att det ska hostas ut nya grafikkort varje år med nya namn som egentligen är samma kort sen tidigare år. Inte nog med det så ska de byta namn på redan släppta produkter. Vad ska man ha ett bra grafikkort till när spelen inte görs bättre än vad de görs till konsol ? Om man nu är som jag, spelnörd. Nej så jag har skaffat mig en xbox. Blir nog en till snart när kinect kommer. fan ta Nvidia och ATI

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jaa_kola:

Jag är trött på att det ska hostas ut nya grafikkort varje år med nya namn som egentligen är samma kort sen tidigare år. Inte nog med det så ska de byta namn på redan släppta produkter. Vad ska man ha ett bra grafikkort till när spelen inte görs bättre än vad de görs till konsol ? Om man nu är som jag, spelnörd. Nej så jag har skaffat mig en xbox. Blir nog en till snart när kinect kommer. fan ta Nvidia och ATI

Gud.

Om du inte den minsta aning om vad du snackar om så kan du väl ha den goda smaken att inte uttala dig.

Har du ens läst på om hur arkitekturerna fungerar och ser ut? Att skapa en GPU är en ingenjörsmässig komplicerad manöver, som du troligvis inte ens kan föreställa dig i din begränsade värld, utöver det vanliga.

Köp du dig en Kinect och spela på den, det gör dig säkert väldigt lycklig, så fortsätter vi med ett genuint datorintresse att spela på PC; Total War, StarCraft, CS, WoW, etc.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Gud.

Om du inte den minsta aning om vad du snackar om så kan du väl ha den goda smaken att inte uttala dig.

Har du ens läst på om hur arkitekturerna fungerar och ser ut? Att skapa en GPU är en ingenjörsmässig komplicerad manöver, som du troligvis inte ens kan föreställa dig i din begränsade värld, utöver det vanliga.

Köp du dig en Kinect och spela på den, det gör dig säkert väldigt lycklig, så fortsätter vi med ett genuint datorintresse att spela på PC; Total War, StarCraft, CS, WoW, etc.

jaja. nu var de inte riktigt så jag menade:)

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Skrivet av Thewiruz:

Okej så Nvidia har utvecklat Fermi 2 på mindre än 6 månader?Låter otroligt !
Kanske missuppfattat det men ser mest ut som en dekaltrimmning ,
GTX580 är väl kortet Nvidia tänkte släppa från början men inte klarade av det?
580 ska väl ha alla cudakärnor aktiverade mer än så är det väl inte?
Inte direkt en ny generation utan en smärre reparation

Jag tror att GTX 580 kommer att vara mycket väl utväcklad och 20% mer prestanda än GTX 480 som sagt.
Alltså Kommer att lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Jag tror att GTX 580 kommer att vara mycket väl utväcklad och 20% mer prestanda än GTX 480 som sagt.
Alltså Kommer att lyckas.

Lyckas med vad då? Att slå 480:an - givetvis. Nvidia behöver detta för att bättre kunna konkurrera med 6950:an. 6970:an slår den inte och 6990:an spelar i en annan division.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Lyckas med vad då? Att slå 480:an - givetvis. Nvidia behöver detta för att bättre kunna konkurrera med 6950:an. 6970:an slår den inte och 6990:an spelar i en annan division.

Säger mannen med spåkulan!

Förhoppnings vis blir det en vidareutveckling av gf 104 o inte gf 100.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Lyckas med vad då? Att slå 480:an - givetvis. Nvidia behöver detta för att bättre kunna konkurrera med 6950:an. 6970:an slår den inte och 6990:an spelar i en annan division.

Nu blev jag nyfiken. Kan inte du lägga upp lite prestandaresultat för 580, 6950, 6970 och varför inte 6990 för den delen.

580 blir nog en bra motståndare till 6970, om inget annat för att hålla nere priserna på en vettig nivå.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Nu blev jag nyfiken. Kan inte du lägga upp lite prestandaresultat för 580, 6950, 6970 och varför inte 6990 för den delen.

580 blir nog en bra motståndare till 6970, om inget annat för att hålla nere priserna på en vettig nivå.

Källa: NordicHardware

AMD har en helt ny struktur på sina stream processorer (VLIW4). Detta kan kommer att ge de nya Radeon topp korten ett rejält lyft i geometri beräkningar jämfört med tidigare modeller (VLIW5). 6900-serien kommer därtill att vara utrustade med 2GB minne.

Hos GTX 580 ser vi endast en ökning på 17-18% i texturer jämfört med GTX 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

http://img9.uploadhouse.com/fileuploads/6821/68218734e00c1947...

http://img6.uploadhouse.com/fileuploads/6821/68218615f766b116...

Källa: NordicHardware

Hos GTX 580 ser vi endast en ökning på 17-18% i texturer jämfört med GTX 480.

Samt ökade frekvenser på samtliga plan.

Tror (och hoppas) att det blir jämt mellan GTX580 och HD6970. Ser fram emot ett grymt priskrig på dessa kort. Gärna med en prislapp på kanske runt 3300kr efter jul.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jaa_kola:

jaja. nu var de inte riktigt så jag menade:)

Sorry, PMS...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Lyckas med vad då? Att slå 480:an - givetvis. Nvidia behöver detta för att bättre kunna konkurrera med 6950:an. 6970:an slår den inte och 6990:an spelar i en annan division.

Svar på:Lyckas med vad då?

Kan ha miss upp fattat, men trodde att GTX 480 inte lyckats med ha alla cuda kärnorna aktiverade men säkerligen GTX 580 har kommer att ha alla cuda kärnor aktiverade menade jag.

Permalänk
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Svar på:Lyckas med vad då?

Kan ha miss upp fattat, men trodde att GTX 480 inte lyckats med ha alla cuda kärnorna aktiverade men säkerligen GTX 580 har kommer att ha alla cuda kärnor aktiverade menade jag.

580 är en helt annan GPU så det är inte helt säkert, och ärligt talat så är det osannolikt att så blir fallet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Asheileon:

580 är en helt annan GPU så det är inte helt säkert, och ärligt talat så är det osannolikt att så blir fallet.

Att påstå att GF110 är en helt annan GPU än GF100 är att ta i så man skiter ner sig. Det är snarare en evolution av GF100, precis som Barts är en evolution av Cypress.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Att påstå att GF110 är en helt annan GPU än GF100 är att ta i så man skiter ner sig. Det är snarare en evolution av GF100, precis som Barts är en evolution av Cypress.

Det är inte samma GPU så nej, att påstå att dem är samma sak är att vara ignorant och att påstå att det är en snarlik design är att vara mer korrekt. GF100 är en sak, GF104 nått annat och samma sak gäller GF106 och GF110 men visst alla är Fermi och därför "samma" design. Men att påstå att det är samma sak är löjligt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Asheileon:

Det är inte samma GPU så nej, att påstå att dem är samma sak är att vara ignorant och att påstå att det är en snarlik design är att vara mer korrekt. GF100 är en sak, GF104 nått annat och samma sak gäller GF106 och GF110 men visst alla är Fermi och därför "samma" design. Men att påstå att det är samma sak är löjligt.

De följer alla samma arkitekturella design, och är mer eller mindre skalade till olika prestanda och storlek, sen innebär det andra skillnader och specialliseringar såklart men arkitekturen är samma.

Precis som jag nämnde ovan så är det en evolution, faktum är att varken jag eller du vet hur GF110 ser ut men man kan med 99% sannolikhet dra slutsatsen att det är i grunden en GF100 som man har förändrat och på sina områden förbättrat. Främst lär det handla om att man har anpassat den närmare för gaming och tagit bort vissa "mulit purpose"-funktioner.

Ignorans eller ej men saker och ting är relativt, vad som är "samma" GPU för en person kan vara "ny" för någon annan. Det handlar helt enkelt om vilken kunskapsnivå man är på. Så man kan ju försöka att hålla diskussionen på en trevlig nivå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

De följer alla samma arkitekturella design, och är mer eller mindre skalade till olika prestanda och storlek, sen innebär det andra skillnader och specialliseringar såklart men arkitekturen är samma.

Precis som jag nämnde ovan så är det en evolution, faktum är att varken jag eller du vet hur GF110 ser ut men man kan med 99% sannolikhet dra slutsatsen att det är i grunden en GF100 som man har förändrat och på sina områden förbättrat. Främst lär det handla om att man har anpassat den närmare för gaming och tagit bort vissa "mulit purpose"-funktioner.

Ignorans eller ej men saker och ting är relativt, vad som är "samma" GPU för en person kan vara "ny" för någon annan. Det handlar helt enkelt om vilken kunskapsnivå man är på. Så man kan ju försöka att hålla diskussionen på en trevlig nivå.

Och du tyckte ditt första inlägg där du citerade mig var på en "trevlig" nivå ?
Det är som du säger bara ett sätt att se det på och om det bara är en diskution om vad man ska kalla nått visst så ser jag inget diskutionsvärde i det hela.

Men det jag menade först och främst var att då GF100 inte hade alla sina CUDA-kärnor aktiverade finns det nog ingen anledning att tro att en "ny" GPU i samma serie ska ha det med lägre/samma TDP.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Asheileon:

Och du tyckte ditt första inlägg där du citerade mig var på en "trevlig" nivå ?
Det är som du säger bara ett sätt att se det på och om det bara är en diskution om vad man ska kalla nått visst så ser jag inget diskutionsvärde i det hela.

Men det jag menade först och främst var att då GF100 inte hade alla sina CUDA-kärnor aktiverade finns det nog ingen anledning att tro att en "ny" GPU i samma serie ska ha det med lägre/samma TDP.

Det första låter jag vara osagt,

det är nog precis det de är. Troligvis kommer det vara en nedbantad GF100 med alla 512 kärnorna aktiverade, genom att ta bort funktioner som enbart är för "multi purpose" och enbart satsa på det som ger ren gamingprestanda så kommer man hamna på samma eller lägre TDP.

Det är exakt det AMD gjorde med Barts, samma tillverkningsprocess, samma arkitektur med modifikation på vissa områden. En evolution helt enkelt.

Med risk för att låta dryg men läs gärna lite mer ingående information om vad AMD gjorde med Barts kontra Cypress, mycket intressant läsning. nVidia har inte den utvecklingsprocessen att de kan sitta på en "ny" arkitektur för release så snabbt inpå Fermi. Alltså lär det vara en liknande evolution som Barts/Cypress.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt