Permalänk
Medlem

i7 920 Funderingar på temperaturer?

Hejsan Sweclockers vänner!

Jag har under senare tid fått lite problem med BSOD och mina minidumps pekar på att det hänger ihop med directx och en audio driver som förmodligen hänger ihop med mitt Creative X-fi kort. tankade ner en Hotfix från Microsoft som skulle hjälpa mig fixa problemet med min bsod men det visade sig redan att den drivern var installerad. BSOD kommer ju när jag spelar spel så jag antar att det kan vara ett värmeproblem istället.

(((DATOR SPEC)))

OS: W7 64bit
Mobo: GA-EX58-UD3R (gigabyte)
RAM: 6GB
CPU: i7 920 @ 2,67 Ghz
GPU: XFX 260 black edition 896 GB video 666Mhz
Nätagg: 750W

Detta är lite temperaturer som SpeedFAN visar för mig när det är bara Windows 7 som arbetar i bakgrunden.

System: runt 50 C*

GPU temp: ligger närmare 60 C*

temp core0: 49 till 52 C*
temp core1: 49 till 52 C*
temp core2: 49 till 52 C*
temp core3: 49 till 52 C*

OBS
- jag har ej klockat
- orginal cpu kylarblock
- finns nästintill inget damm i burken.

Jag tror personligen inte att detta är normala värden men ni får gärna rätta mig om jag har fel. För min egen del känns det som att saker och ting i min burk är lite för varmt. Kom med synpunkter på detta! Jo jag har nämligen lite funderingar på att införskaffa lite kylning.

Jag har en Coolermaster Centurion 590 och den är försedd med 1 fläkt bak och 1 fläkt fram i fronten (orginal med andra ord)

Skall jag prova att gå den billiga vägen med att skaffa två fläktar som blåser in ifrån sidoplåten direkt på grafikkortet och CPUn för att få ner tempen? eller skall jag gå direkt på att införskaffa ett helt nytt kylblock? Har gått sugen några dagar nu för men vet inte riktigt vilket alternativ jag skall gå på. För av dem kylblocken jag har tittat på som verkar intressant är ju Coolermasters V10 eller V8 som använder sig av Airflow eller skall jag titta på Corsair H50/70

Permalänk
Medlem

49-52 idle låter normalt för stockkylaren (den är totalt värdelös). Vill du ha finare temps så blire till och köpa en bättre CPU-kylare, tex:
Noctua NH-D14
Corsair H70
Med någon av dom ovan så borde din idle temps (oklockad) ligga på ca 25-35 beroende på luftflöde i datorn och temperaturen i rummet.
Jag kan avråda dig att köpa Coolermaster v8 eftersom att jag har den själv. Lägger du bara någon extra 100-lapp eller två så kan du köpa kylare med mycket bättre prestanda. Just den som jag listade först (Noctuan) har fått mycket bra kritik för att prestera mycket bra och vara tyst, MEN: den är också väldigt stor och får inte plats i alla chassin.

Permalänk
Hedersmedlem

Dina temperaturer är normala, och det är inte troligt att dina problem beror på överhettning. Du får köra något program som belastar processorn respektive grafikkortet till max och kolla tempen under tiden. Jag rekommenderar OCCT, där kan du ge både CPU och grafikkort en genomkörare. Noctua D14 är en otroligt bra kylare, den kan jag rekommendera. Själv är jag alldeles för skraj för att ha vatten i datorn, men H70 ska ju också vara riktigt bra, dock mer högljudd.

Permalänk
Medlem

Jorra mina problems har jag testat i OCCT Har förövrigt en annan länk uppe i stationära datorer. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Diddler fick titta på mina screens ifårn OCCT och han sa att han inte kunde se något som tydde på något fel där. När jag skulle köra igång GPU testen i OCCT så går den klart efter 1 min och ca 20 sec och längre får jag inte köra för att den gör en "User abort" vet ej varför?

I FurMark som sagt där slår bilden ifrån efter ett litet tag. vilket jag tycker är väldigt skumt. bilden blir i random solid ferg så jag vet inte riktigt vad som är fel där då!

Angående V8 varför var du inte så nöjd med den?

Permalänk
Medlem

Jag har Cooler Master V8 och jag kan säga att jag är väldigt nöjd med den. Visst om man kör fläkten på max så låter den en del men det gör väldigt många andra kylare också. Den kyler bättre än t.ex. CoolIt ECO A.L.C. och ligger ungefär som Scythe Yasya kanske ~1-2C sämre men det accepterar jag.

Sen att det var busenkel montering skadar ju inte heller och den är inte heller allt för stor som t.ex. Noctua D14.........visst mindre å sämre men D14 får inte plats på mitt moderkort i allafall

Tempsen är helt ok..........dock så hamnar den på ~80C vid 4GHz och 1.325V men jag kör stock nu så den duger gott..........

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser fint ut. Men jag avaktar lite till och ser ifall jag får mer förslag här på forumet.