Geforce GTX 580 dyker upp på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

Jag VISSTE att det här skulle hända.

Gz, now go tell someone who cares

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

VIlka kort låter som dammsugare?

Eeh? Vill du ha beskrivet exakt hur ett grafikkort låter? Det jag tydligen måste förtydliga är att det finns en hel drös med högljudda grafikkort på marknaden. Mitt nu sålda HD5750 var tyst i load min brors HD5870 är verkligen inte tyst efter en timmes spelande och låter ganska likt vår Electroluxdammsugare som iofs är en mycket tyst dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Inte troligt att det har något att göra med GTX 480@512. Det kortet finns redan och drar 204W(!) mer än GTX 480. Fullständigt omöjligt alltså att Nvidia inte skulle ha gjort en arkitektonisk förändring med GTX 580. Hur skulle man annars kunnat dra ner strömförbrukningen med mer än 200W från det nästan identiska GTX 480@512 rent specifikationsmässigt. Dessutom är GTX 480@512 bara 6% snabbare än GTX 480, GTX 580 ska vara 20%.

Alltså ni som kallar GTX 480@512 och GTX 580 för samma kort har bara fel. Vi pratar om stora förändringar i en arkitektur för att kunna få ner strömförbrukningen med 200W och dessutom vara snabbare. Folk borde i stället fråga sig, hur i helvete är detta möjligt med samma tillverkningsprocess?

http://en.expreview.com/2010/08/09/world-exclusive-review-512...

Det är tvärtom fullständigt möjligt, det är bara att binna toppchip från GF100 och samla på hög i sex månader. Folk rapporteras ju helt olika världen på strömförbrukning på GTX480. GTX580 skall vara 17% snabbare i snitt vilket stämmer perfekt överrens med den ökade klocken och antale sps.

Däremot är det inte särskillt troligt eftersom chippet borde kallats Gf100b om det vore en lätt modifikation och Gf100 om det bara vore sparade gf100.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

NVidias namnsättning är enkel, och bör efter 6 år inte förvåna någon.

Jämn serie (8000) = ny arkitektur (g80-g92)
Udda serie (9000) = finslipad arkitektur (g92a/b)
Jämn serie (200) = ny arkitektur (Tesla)
Udda serie (300) = finslipad arkitektur
Jämn serie (400) = ny arkitektur (Fermi)
Udda serie (500) = finslipad arkitektur
Jämn serie (600) = ny arkitektur (Kepler)

Det är väl riktigt men om man tänker efter inser man att att knappt hälften av korten nvidia släpper har följt den här ordningen. Att folk tycker det kan vara förvirrande är inte så konstigt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

ATI har alltid varit ett Hårdvaruföretag med jädrigt duktiga ingenjörer med smarta hårdvarulösningar, man hade ju tex. Tesselation inbyggd i hårdvaran för 5 år sedan, men då kallades det för True form. Problemet för ATI har alltid varit att få utvecklarna att utnyttja deras arkitektur med 4+1 shaderstruktur optimalt. Och det är ATI:s eget fel. Mjukvarustöd är inte deras starka sida.

Nvidia är mycket bättre på detta. TWIMTBP är genialt.

Att aktivt ge utvecklarna stöd för att utnyttja just deras hårdvara på optimalt sätt är något som AMD/ATI borde lära sig av.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jo för det är ju sjukt praktiskt att ha en dator som låter som en dammsugare speciellt med sambo hemma. Har nog med problem att försvara mitt datorspelande Tror merparten av medlemmarna på forumet är förbi tonåren faktiskt men visst som ung pojke skiter man kanske i ljudnivå, värme, strömförbrukning.

Dessa kort låter inte mycket i idle, det är i load som de börjar låta, och då låter ju ändå knappandet på tangentbordet och musen samt konversationer i Ventrilo eller Mumble.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timL:

Det kan ju annars vara bra att vänta med att uttala sig om hur nvidias framtid ser ut när du/ni inte har den blekaste aning om hur den ser ut. Vet du exakt vad nvidia planerar i framtiden? Tror du att NÅGOT internationellt företag med stora marknadsandelar i en marknad har sina priser och marginaler hugna i sten? Det gäller att ta till vara på eventuella fördelar man kan tänkas ha när man ger sig in på marknaden, i nvidias fall, det snabbaste singel-gpu kortet på marknaden, som kanske t.o.m slår det snabbaste dual-gpu kortet på marknaden. Jag menar, om priset landar som ett 5970 och kortet presterar i närheten, eller t.o.m bättre är priset då orimligt? Tyvärr är det vi konsumenter som får betala för detta i slutändan om konkurrensen uteblir (vilket den verkar göra t.o.m den 22 nov). Vi har inte heller några som helst prestandasiffror på GTX580, eller 69xx endast rykten.

Oj, klev jag en nvidia-fanboy/skeptikoman på tån? Nvidia må komma med bättre priser innan ett köp blir intressant för min del. Personligen tycker jag AMD är smarta som har en så pass aggresiv prissättning som de har. Men vi får helt enkelt vänta och se tills båda parter släpper parter korten i fråga.

Sedan finns det inte en chans att 580 kortet skulle bli lika snabbt eller snabbare än 5970 som är baserade på två nedklockade 5870... jamenar, ett 5870 är ju nästan lika snabbt som 480, och 580 verkar ca 20% snabbare. Så lycka till med det. Sen går det ju att räkna ut med arselet att dubbel-GPU kortet 6990 lär bli betydligt snabbare än 580 och den lär ju inte kosta mycket mer än 5000 om AMD är smarta.. Så den kommer troligen hamna någon hundralapp över 580 men prestera typ dubbelt så bra. Så folk kommer (mig inkluderat) välja 6990 när man har en 5000:- att lägga på grafik.

Tack för mig.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Oj, klev jag en nvidia-fanboy/skeptikoman på tån? Nvidia må komma med bättre priser innan ett köp blir intressant för min del. Personligen tycker jag AMD är smarta som har en så pass aggresiv prissättning som de har. Men vi får helt enkelt vänta och se tills båda parter släpper parter korten i fråga.

Sedan finns det inte en chans att 580 kortet skulle bli lika snabbt eller snabbare än 5970 som är baserade på två nedklockade 5870... jamenar, ett 5870 är ju nästan lika snabbt som 480, och 580 verkar ca 20% snabbare. Så lycka till med det. Sen går det ju att räkna ut med arselet att dubbel-GPU kortet 6990 lär bli betydligt snabbare än 580 och den lär ju inte kosta mycket mer än 5000 om AMD är smarta.. Så den kommer troligen hamna någon hundralapp över 580 men prestera typ dubbelt så bra. Så folk kommer (mig inkluderat) välja 6990 när man har en 5000:- att lägga på grafik.

Tack för mig.

Med tanke på det usla stödet av CF som finns idag, alla problem som kommer med dubbel-GPU:er, den knappa prestandaförändringen när det väl fungerar samt den värme som 6990 kommer utveckla så tror jag att folk kommer välja ett GTX580 om de hade 5000:-. Det skulle iallafall jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Äntligen, dags att byta upp sig. Jävla strul med amd drivrutiner. Har kört nvidia i typ 3 år utan problem. Bara den senaste när man får grisrosa skärm. Hoppas 6990 och 580 äter 5970 till frukost, sen två till till lunch.

Jag kanske bara haft tur men det sista ATI kort jag hade stora problem med drivrutinerna var 9700Pro.. Sen var ju 3870x2 rätt kass prestanda men vad jag läst så var det för att det var första generationen av den typen.

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Med tanke på det usla stödet av CF som finns idag, alla problem som kommer med dubbel-GPU:er, den knappa prestandaförändringen när det väl fungerar samt den värme som 6990 kommer utveckla så tror jag att folk kommer välja ett GTX580 om de hade 5000:-. Det skulle iallafall jag gjort.

Man behöver inte köra 6990 i CF, ett kort lär räcka gott och det står sig nog rätt bra mot 580. 580 lär väl inte vara så mycket svalare heller än 6990.

Permalänk
Medlem

Det är väl fortfarande högst troligt att det räcker med ett HD6950 eller ett HD6970 mot ett GTX580? Det är ju ändå de chippen som fick nVidia att panikruscha ut GTX580 såhär. De lanseras ju också tidigare än HD6990 så det får man ju reda på snabbare.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man behöver inte köra 6990 i CF, ett kort lär räcka gott och det står sig nog rätt bra mot 580. 580 lär väl inte vara så mycket svalare heller än 6990.

Jo, 6990 är 2 gpu:er och kan liknas med två HD6870 (?), dvs man måste ha crossfire för att kunna använda båda kärnorna. Tänk det som två olika kort som är ihopbyggda, man behöver fortfarande använda CF för att använda båda korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Gz, now go tell someone who cares

fin attityd, ATI lover...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Undra om HD6970 kommer vinna mot GTX580? Äntligen singelkort vs singelkort, det har varit single vs dual i samma prisklass ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag AMD har varit allt annat än aggressiva med sin prissättning, nu är iofs AMD inte i en sådan position att man har en stor kassa man kan ösa ur men visst hade man med de högre presterande och samtidigt betydligt mindre kretsarna kunnat pressa Nvidia hårdare.
I nuläget borde man ju tex kunna prissätta bort hela GF104 samt eventuella derivat mha av sin 68xx serie.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Och? Spelar ingen roll om kortet har 10 kärnor, ett grafikkort är fortfarande ETT grafikkort.

men, suck!

För systemet, så spelar det ingen roll om det är ett kort, eller två kort, då den ändå kommer att köra amd's gamla "crossfire". (som inte är något vidare.)

Därför så spelar det roll när man spelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Uselt stöd? Det har jag inte märkt. Problem? Inte direkt. Knapp prestandaförändring? Dags att vakna kanske? AMDx 6XXX skalar enormt bra i CF.

Sen, varför ens jämföra 6990 mot GTX580? Har ni glömt uppföljaren till 5870? 6970 kommer antagligen inte ha några problem att matcha GTX580 och kommer inte vara lika dyr.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

485 hade varit mest logiskt känns det som, men det verkar också lite som om nVIDIA bara vill lägga 480 bakom sig

-Nooooo!! *cries och håller hårt om sitt 480*

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Skrivet av aMp:

Dessa kort låter inte mycket i idle, det är i load som de börjar låta, och då låter ju ändå knappandet på tangentbordet och musen samt konversationer i Ventrilo eller Mumble.

Jag har aldrig nämnt idle alla grafikkort är tysta i idle. Sen använder jag varken Ventrilo eller Mumble eller någon annan typ av teamspeak då jag mest spelar 1v1 eller RPG. Tangentbordsklickande och musklickingar är inte alls lika jobbigt som GPU- och gpufläktar. Jag förstår inte helt vad du vill ha sagt? Att det är ok att grafikkort låter när ändå andra saker gör det? Om du inte visste det så är ett högljut grafikkort tillsammans med mus- och tangentbordsklickande värre en ett tyst grafikkort och mus- och tangentbordsklickande.

Permalänk

Är inte det så när ett grafikkort har 2 GPU:er är detsamma som 2 st i SLI/CF

Tex.
Om man nu tar 295 gtx det är ju 2 grafikkort i ett med en intern SLI brygga så därför kan man inte ha mer än 2 st av dessa grafikkort eftersom att det blir mer än 4x GPU:er

Däremot kan man ha 4x "vanliga" grafikkort för att det blir inte mer än 4 GPU:er
Men detta kommer nog ändras innom en framtid så man kan ha 6x GPU:er om nu inte den källan jag fick de från är fel

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Aj aj aj va dyr den blir, inte bra!

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Lite OOT:

Det sura med 15-20% ökningen i prestanda är att luftöverklockade 480 kort också hamnar runt de siffrorna.
HARDOCP klockade MSI Lighting till 900 på kärnan och fick sådana resultat.
Gigabyte har släpper snart (om det inte är släppt redan) sitt fabriksöverklockade 480 kort med 820 på kärnan. Både dessa korten har "top of the line" komponenter och kommer förmodligen vara billigare än 580 kortet. Iofs så spelar det väl inte så stor roll. Man tar ju hellre ett 580 med samma prestanda och lägre strömförbrukning.

Just saying...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Lite OOT:

Det sura med 15-20% ökningen i prestanda är att luftöverklockade 480 kort också hamnar runt de siffrorna.
HARDOCP klockade MSI Lighting till 900 på kärnan och fick sådana resultat.
Gigabyte har släpper snart (om det inte är släppt redan) sitt fabriksöverklockade 480 kort med 820 på kärnan. Både dessa korten har "top of the line" komponenter och kommer förmodligen vara billigare än 580 kortet. Iofs så spelar det väl inte så stor roll. Man tar ju hellre ett 580 med samma prestanda och lägre strömförbrukning.

Just saying...

SOC och Lightning är inte referens och dem kan man ju inte smacka på vatten på
Sen så håller jag med dig helt, man tar ju hellre 580 som är effektivare och mindre med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Uselt stöd? Det har jag inte märkt. Problem? Inte direkt. Knapp prestandaförändring? Dags att vakna kanske? AMDx 6XXX skalar enormt bra i CF.

Sen, varför ens jämföra 6990 mot GTX580? Har ni glömt uppföljaren till 5870? 6970 kommer antagligen inte ha några problem att matcha GTX580 och kommer inte vara lika dyr.

Ja, jag tror oxå att nya 69 serien blir väldigt bra, framförallt 6970, den tror jag blir grymt bra samt ha ett väldigt bra pris / prestanda värde. Sitter själv på 470 som jag lyckades köpa vid lägsta pris, nästan så jag ångrar mig nu, tror sedan att amd tvingas att ta tag i cf skalningen på allvar. Ingen tvekan om att röda laget har lyft grafikortsmarknaden till nya höjder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dibbqwaz:

Tror inte folk inbillar sig att de har problem med sina kort de som verkligen har problem har oftast problem.

Man skulle nog kunna spekulera i att det eviga tjatet till viss del utmynnar från personer vars avseende är att höja det egna lägret. Då vi trots allt befinner oss på ett hårdvaruforum är den teorin inte omöjlig, men i princip omöjlig att bevisa.

i korthet så ja alla människor är inte ärliga, speciellt inte när ett forum ger dem en viss typ av anonymitet.

Google

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

tror det blir tight, 2 580 lär ju vara bättre än 5970, åtminstone i vissa spel...men väntar spänt på testerna.

Säkerligen.. min poäng va dock att jag köpte mitt 5970 för en femhundring mer än vad GTX 580 kommer kosta för ett år sedan och det lär fortfarande spöa GTX 580.

Summa summarum.. 4800 för ett kort med en kärna på är dhyrth.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jag har aldrig nämnt idle alla grafikkort är tysta i idle. Sen använder jag varken Ventrilo eller Mumble eller någon annan typ av teamspeak då jag mest spelar 1v1 eller RPG. Tangentbordsklickande och musklickingar är inte alls lika jobbigt som GPU- och gpufläktar. Jag förstår inte helt vad du vill ha sagt? Att det är ok att grafikkort låter när ändå andra saker gör det? Om du inte visste det så är ett högljut grafikkort tillsammans med mus- och tangentbordsklickande värre en ett tyst grafikkort och mus- och tangentbordsklickande.

Ja, när man spelar så är det massa annat som låter, så ljudnivån på grafikkortsfläkten i load spelar ingen roll för mig, så länge det inte är något äckligt störande ljud som är alldeles för högt. Jag har ändå lurar på mig när jag spelar, och som jag sa så är det mer saker som låter än bara grafikkortet när man spelar.

Synd att du spelar för dig själv btw, roligare att köra lag-spel med polare och snacka imo.

Däremot tycker jag att grafikkortet ska vara tyst i idle så man kan sova med datorn på i samma rum. Jag ser mer gärna att det är tyst i idle och låter i load, än att det är halvhögt ljud på båda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Säkerligen.. min poäng va dock att jag köpte mitt 5970 för en femhundring mer än vad GTX 580 kommer kosta för ett år sedan och det lär fortfarande spöa GTX 580.

Summa summarum.. 4800 för ett kort med en kärna på är dhyrth.

Tiv

Jo men dettahar setts tidigare. Jag köpte mitt GTX 295 för knappt två år sedan för 4095:-, ett år senare lanseras 5870 med ett nypris på runt 4000:-. Att dubbelmackorna håller bra är inget att snacka om.

Permalänk

yeess ska köpa gtx 580 när den kommer ut men 4800kr mycket pengar

Visa signatur

GTX 580-I7 950-ASUS sabertooth x58-corsair tx 850-corsair dominator-corsair H70

Permalänk
Avstängd

vad fan menar ni med att kortet ser ut som ett GTX 470 till det yttre?

är kortets uppbyggnad identiskt med ett GTX 470?
eller menar ni hur kylaren ser ut?
annars får ni väl för fan skriva att kortet har samma kylare som GTX470

annars köper jag erat utalande och beställer ett GTX 580
men då ska vattenblocket från ett GTX470 passa också

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|