Mumindalska värderingar i riksdagen

Permalänk
Medlem

Mumindalska värderingar i riksdagen

Vi har ett riksdagsparti som tycker att vårt land bör styras utifrån vad som står i en sagobok. Det låter helt sinnessjukt när man formulerar det så, men finns det någon sanning i mitt påstående eller är jag bara ohederlig?

Någon kanske påpekar att kristna värderingar inte är detsamma som att vara bibeltroende, men jag hävdar att skillnaden är hårfin. Det är som förläsa sig på exempelvis böckerna om Mumintrollet och sedan vilja styra Sverige utifrån mumindalska värderingar. Alla fönster ska vara runda, pappor ska ha hög hatt och mammor ska ha förkläde.

Varför ska flera tusen år gamla myter från ett ökenfolk av fåraherdar ha påverkan på vår politik i dagens Sverige?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Sagpboken är skriven efter vad folk förr tyckte var moralisk rätt, och folk idag tolkar denna bok helt efter eget behov, som det bäst passar de själva. Jag tycker inte kristdemokraterna har så extrema åsikter som skiljer sig från normen i sverige, det skulle väl vara saker kring kyrkan samt homoadoption, dessutom knappast drogliberal, även om jag har svårt att se många andra partier som det.

Så jag tycker inte kristdemokraterna är så extrema men de kunde vara och de kan bli, men som de är idag bör vi respektera demokratin och låta folk rösta fram de som de vill ha. Och kristendom i sverige är inget hot som vi på något sätt behöver kämpa emot idag, dens betydelse minskas varje år. Men visst, vid större katastrof kan detta ändras.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Correction, sagoböckerna är skrivna utifrån hur en liten grupp männsikor ville att folk skulle uppföra sig.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du syftar på kristdemokraterna, vars etik bygger på kristendomen. Partiets grundläggande ideologi kan i många fall härledas till den kristna etiken, men varifrån har du fått att KD förespråkar att landets lag skall dikteras av bibeln? Har du hittat på det själv, eller har du någon form av källa? KD förespråkar såvitt jag vet knappast någon kristen motsvarighet till sharia. Kan inte förstå varför en ideologi ska stängas ute från den politiska debatten bara för att den har sin grund i en religion? De flesta av våra religioner har såväl positiva som negativa idéer. Att såga allting som har med religion att göra ligger lite i tiden, men är i grunden bara populistiskt och inte konstruktivt för fem öre.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Avstängd

Trolltråd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Anledningen till att de sitter i riksdagen är att det finns människor med samma värderingar som har röstat dit dem. Anledningen till att dessa människor finns, ja, det är en annan fråga (som är svår att svara på). Många människor söker helt enkelt en enklare bild av verkligheten, fylld med magiska påhitt. Ofta pga. indoktrinering sedan barnsben.

Skrivet av Crippa90:

Trolltråd.

Nej, det är en relevant fråga, speciellt då den påverkar miljontals människor. Du blir gissningsvis bara upprörd för att du känner dig träffad för att du tror på liknande värderingar? Varför inte bara ändra dina åsikter?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

Nej, det är en relevant fråga, speciellt då den påverkar miljontals människor. Du blir gissningsvis bara upprörd för att du känner dig träffad för att du tror på liknande värderingar? Varför inte bara ändra dina åsikter?

Skäm inte ut dig mer med dina gissningar.

Att ha värderingar som kommer från kristendomen är inte samma sak som att landet ska styras utifrån vad som står i bibeln.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Skäm inte ut dig mer med dina gissningar.

Att ha värderingar som kommer från kristendomen är inte samma sak som att landet ska styras utifrån vad som står i bibeln.

Som jag redan förklarat anser jag att skillnaden är hårfin. Värderingarna har sin grund i Bibeln. Det är som att ha värderingar från Mumindalen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Vilka etiska värderingar liknar inte de kristna värderingarna egentligen? Det är ju inte så att kristendomen uppfunnit de "kristna värderingarna" utan de har anpassat sig efter samhället helt enkelt. Finns nog väldigt få länder som inte skulle skriva under "kristna värderingar" så länge man har namnet ändrat till något annat. Jag tror många missuppfattar ordet helt enkelt och lägger in en religiös värdering i det (av förklariga skäl givetvis) men det är ju mest en floskel man slänger med för att visa hur "häftigt" kristendomen är när det i själva verket är värderingar som är helt självklara och det är även därför kristendomen snott dem tillsammans med 99% av världens andra religioner.

Värderingarna har inte sin grund i bibeln, de existerade långt innan kristendomen blev hippt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Som jag redan förklarat anser jag att skillnaden är hårfin. Värderingarna har sin grund i Bibeln. Det är som att ha värderingar från Mumindalen.

Läs Sentenced svar. Det är inte alls hårfint. Massor av den skiten som står i bibeln ingår inte i de kristna värderingarna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vilka etiska värderingar liknar inte de kristna värderingarna egentligen? Det är ju inte så att kristendomen uppfunnit de "kristna värderingarna" utan de har anpassat sig efter samhället helt enkelt. Finns nog väldigt få länder som inte skulle skriva under "kristna värderingar" så länge man har namnet ändrat till något annat. Jag tror många missuppfattar ordet helt enkelt och lägger in en religiös värdering i det (av förklariga skäl givetvis) men det är ju mest en floskel man slänger med för att visa hur "häftigt" kristendomen är när det i själva verket är värderingar som är helt självklara och det är även därför kristendomen snott dem tillsammans med 99% av världens andra religioner.

Värderingarna har inte sin grund i bibeln, de existerade långt innan kristendomen blev hippt.

Jag håller visserligen med dig om att det finns ett stort överlapp mellan kristna värderingar och allmänmänskliga värderingar, men det är heller inte problemet. Problemet är Bibeln som en begränsande faktor för vad som kan anses vara kristna värderingar. För visst har de kristna värderingarna sin grund i Bibeln, även om ursprunget kanske inte är Bibeln. Det viktiga är inte vad de kristna värderingarna innehåller, utan vad de inte innehåller.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Läs Sentenced svar. Det är inte alls hårfint. Massor av den skiten som står i bibeln ingår inte i de kristna värderingarna.

Jag har aldrig påstått att allt som står i Bibeln skulle utgöra kristna värderingar. Däremot påstår jag att kristna värderingar har sin grund i Bibeln och det är i förlängningen detsamma som att ha (valda delar av) Bibeln som beslutsgrund.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ilja:

Däremot påstår jag att kristna värderingar har sin grund i Bibeln och det är i förlängningen detsamma som att ha (valda delar av) Bibeln som beslutsgrund.

Blir det inte någon form av guilt by association? Jag tror att tråden skulle tjäna på att man lite mera noggrannt preciserade vilka åsikter det är man ogillar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Jag har aldrig påstått att allt som står i Bibeln skulle utgöra kristna värderingar. Däremot påstår jag att kristna värderingar har sin grund i Bibeln och det är i förlängningen detsamma som att ha (valda delar av) Bibeln som beslutsgrund.

Vilka delar? Första raden? Halva GT? Hela NT?

Du får påstå vad du vill men det är inte korrekt för det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Vilken del av de kristna värderingarna är det man inte kan dela? Jag är absolut inte kristen överhuvudtaget. Jag är i princip militant motståndare till religioner överhuvudtaget. En av mina husgudar är Nietzsche. MEN de flesta som har något emot kristna värderingar brukar blanda ihop dessa med t.ex. trosbekännelsen eller huvudteserna i det som är kristendomen. Det finns mängder med personer som delar de "kristna värderingarna" det är därför det kan finnas både muslimer, ateister och alla möjliga kombinationer i partiet KD som ju enligt egen utsago har kristna värderingar. Det är för att dessa värderingar är tämligen universiella. Jag kan inte riktigt förstå vilken värdering det är som är så pass hemsk i dessa?

Det handlar ju om självklarheter och det skulle i princip inte göra någon skillnad att kalla det medmänskliga "värderingar" om man så vill. Charmen med kristendomen är just att det är otroligt anpassat efter samhället. De har tagit över värderingarna, de har tagit över traditionerna osv osv för att få folk med i deras gäng så att säga.

Det är endast och enbart om man inte pratar om just guilt by association som man kan finna nåt fel i de där värderingarna, alldeles oavsett om man är muslim, buddhist, kristen, pingstvän eller ateist. Det är just det som är det "fina" med kristna värderingar. En floskel helt enkelt för att köpa folk och kunna peka på att man är snäll och gullig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Kristna värderingar är ju bara ett annat ord för sunt förnuft med lite mer fokus på den västerländska kulturen.

Det kan ju tilläggas att KD har medlemmar i partiet som är religiösa muslimer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Som jag redan förklarat anser jag att skillnaden är hårfin. Värderingarna har sin grund i Bibeln. Det är som att ha värderingar från Mumindalen.

Spelar det någon roll varifrån värderingarna kommer? Vi kan inte hindra partier från att få komma in i riksdagen på godtyckliga grunder som varifrån deras värderingar härstammar. Hur demokratiskt skulle det vara? Så ärligt talat tycker jag frågan är rätt dåligt formulerad, eller kanske korkad. Byt ut "ska" mot "har" så kanske det går att ha en någolunda intellektuell diskussion.

"Varför har flera tusen år gamla myter från ett ökenfolk av fåraherdar påverkan på vår politik i dagens Sverige?"

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

är det verkligen bra att folk som ser sig som kristna/mumintroende väljer och vrakar i bibeln vilka stycken "de ska tro på"?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

är det verkligen bra att folk som ser sig som kristna/mumintroende väljer och vrakar i bibeln vilka stycken "de ska tro på"?

Om alternativen är att förkasta allt som påstås däri eller att följa allt blint låter det väl inte så dumt? Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om alternativen är att förkasta allt som påstås däri eller att följa allt blint låter det väl inte så dumt? Vad är problemet?

tänk om en domare gjorde likadant? valde stycken av lagen att följa och vilka man kunde ignorera..

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flancen:

tänk om en domare gjorde likadant? valde stycken av lagen att följa och vilka man kunde ignorera..

Skillnaden är väl att de flesta är överens om att lagen som helhet är rätt vettig medan bibeln innehåller både aktuella och mindre moderna levnadsregler? Där "lagen" överlappar bibelns budskap bör man väl till exempel följa valda stycken av bibeln även om man inte gör det i övrigt? Eller menar du att du är bokstavstrogen och faktiskt tycker att det är ett problem att folk inte följer bibeln till fullo?

Permalänk

Blanda bara inte ihop kristna med Mumins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

är det verkligen bra att folk som ser sig som kristna/mumintroende väljer och vrakar i bibeln vilka stycken "de ska tro på"?

Men det där har ju med den kristna tron att göra, inte de kristna värderingarna.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Skillnaden är väl att de flesta är överens om att lagen som helhet är rätt vettig medan bibeln innehåller både aktuella och mindre moderna levnadsregler? Där "lagen" överlappar bibelns budskap bör man väl till exempel följa valda stycken av bibeln även om man inte gör det i övrigt? Eller menar du att du är bokstavstrogen och faktiskt tycker att det är ett problem att folk inte följer bibeln till fullo?

Det finns såklart uppenbara problem med att påstå sig vara kristen men samtidigt inte skriva under att man stödjer bibeln.
Man kan inte säga "jag är x:ist" och sedan förneka i princip allting om ämnet. Just när det gäller kristna så är det ju även vanligt att man inte tydligt bestämmer vad man tror på från början: istället så låtsas man ändra åsikt så fort dagens samhälles värderingar kolliderar med de bibliska, utan att man nödvändigtvis korrigerar vad man faktiskt själv tänker. I praktiken har många kvar den unkna människobilden av människor som syndfulla offer, speciellt kvinnor och homosexuella som är hatobjekt i nästan all kristendom förutom den svenska kyrkans lightkristendom (även om unkna värderingar såklart förekommer även i svenska kyrkan).

Öht. så är debatten om kristna värderingar väldigt vinklad: varför nämns inte det faktum att hat och diskriminering i allra högsta grad också tillhör de kristna värderingarna? Att påstå att alla "goda" värderingar ("du ska inte döda" och liknande som alldeles uppenbart inte härstammar från kristendomen) hör till kristendomen men alla "onda" (rasism, sexism, minoritetsförtryck osv.) inte gör det är bara konstigt.

Väldigt många av de värderingar som finns är närmast universella, att koppla ihop dem enbart med kristendom (detta inkluderar såklart även de dåliga värderingarna) är bara konstigt och önsketänkande från kyrkligt håll ("vi har förlorat nästan all auktoritet, men vi kan åtminstone känna oss moraliskt överlägsna i det att vi skapade samhällets alla goda värderingar").

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Random-person:

Det finns såklart uppenbara problem med att påstå sig vara kristen men samtidigt inte skriva under att man stödjer bibeln.

Nej, jag ser nog fortfarande inte riktigt vad som är problemet. Förvisso är det kanske frustrerande för kyrkan att folk fuskar lite med troendet, men för samhället och folk i övrigt borde det väl vara en fördel om man kan välja att endast ha värderingar som man själv finner rimliga?

Skrivet av Random-person:

Just när det gäller kristna så är det ju även vanligt att man inte tydligt bestämmer vad man tror på från början: istället så låtsas man ändra åsikt så fort dagens samhälles värderingar kolliderar med de bibliska, utan att man nödvändigtvis korrigerar vad man faktiskt själv tänker. I praktiken har många kvar den unkna människobilden av människor som syndfulla offer, speciellt kvinnor och homosexuella som är hatobjekt i nästan all kristendom förutom den svenska kyrkans lightkristendom (även om unkna värderingar såklart förekommer även i svenska kyrkan).

Så länge man låtsas tillräckligt bra spelar det väl inte så stor roll vad man egentligen tycker, och om man nu inte gör det är väl problemet snarare att man har valt fel saker ut boken att tro på (eller helt enkelt tror på allt)?

Skrivet av Random-person:

Öht. så är debatten om kristna värderingar väldigt vinklad: varför nämns inte det faktum att hat och diskriminering i allra högsta grad också tillhör de kristna värderingarna? Att påstå att alla "goda" värderingar ("du ska inte döda" och liknande som alldeles uppenbart inte härstammar från kristendomen) hör till kristendomen men alla "onda" (rasism, sexism, minoritetsförtryck osv.) inte gör det är bara konstigt.

Nja, det är väl inget som säger att man måste inkludera samtliga värderingar bara för att man talar om sådana? Ofta är det väl positiva värderingar man talar om (för att man själv har dem eller för att andra saknar dem) och att de (och just vilka man avser specificeras väl sällan?) kallas kristna beror väl sannolikt mest på att kyrkan standardiserade dem och spred dem till stora delar av världen. Jag tror för övrigt att man oftare känner sig moraliskt överlägsen för att man själv tycker rätt medan andra tycker fel än för att man tycker likadant som andra men att man själv uppfann åsikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag har aldrig påstått att allt som står i Bibeln skulle utgöra kristna värderingar. Däremot påstår jag att kristna värderingar har sin grund i Bibeln och det är i förlängningen detsamma som att ha (valda delar av) Bibeln som beslutsgrund.

Så, det är alltså fel att mord, stöld och misshandel ska vara olagligt? Det är ju gamla kristna värderingar, och så kan vi ju inte ha det.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Så stelbent är inte religionen att man inte kan anpassa den efter dagens samhälle. Det är inte Bibeln folk tror på utan deras Gud. Bibeln är ingen faktabok som ger svar på alla frågor utan i första hand en skildring av tiden författarna faktiskt levde i. Det är väl inte så konstigt att man som kristen inte stödjer allt som står däri? Om man inte är bokstavstroende förstås, men det är väl inte alla förhoppningsvis...

Och känns det inte läskigare att vi har ett parti som SD i riksdagen än KD?

Skrivet av Random-person:

Det finns såklart uppenbara problem med att påstå sig vara kristen men samtidigt inte skriva under att man stödjer bibeln.
Man kan inte säga "jag är x:ist" och sedan förneka i princip allting om ämnet. Just när det gäller kristna så är det ju även vanligt att man inte tydligt bestämmer vad man tror på från början: istället så låtsas man ändra åsikt så fort dagens samhälles värderingar kolliderar med de bibliska, utan att man nödvändigtvis korrigerar vad man faktiskt själv tänker. I praktiken har många kvar den unkna människobilden av människor som syndfulla offer, speciellt kvinnor och homosexuella som är hatobjekt i nästan all kristendom förutom den svenska kyrkans lightkristendom (även om unkna värderingar såklart förekommer även i svenska kyrkan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det finns såklart uppenbara problem med att påstå sig vara kristen men samtidigt inte skriva under att man stödjer bibeln.
Man kan inte säga "jag är x:ist" och sedan förneka i princip allting om ämnet. Just när det gäller kristna så är det ju även vanligt att man inte tydligt bestämmer vad man tror på från början: istället så låtsas man ändra åsikt så fort dagens samhälles värderingar kolliderar med de bibliska, utan att man nödvändigtvis korrigerar vad man faktiskt själv tänker. I praktiken har många kvar den unkna människobilden av människor som syndfulla offer, speciellt kvinnor och homosexuella som är hatobjekt i nästan all kristendom förutom den svenska kyrkans lightkristendom (även om unkna värderingar såklart förekommer även i svenska kyrkan).

Öht. så är debatten om kristna värderingar väldigt vinklad: varför nämns inte det faktum att hat och diskriminering i allra högsta grad också tillhör de kristna värderingarna? Att påstå att alla "goda" värderingar ("du ska inte döda" och liknande som alldeles uppenbart inte härstammar från kristendomen) hör till kristendomen men alla "onda" (rasism, sexism, minoritetsförtryck osv.) inte gör det är bara konstigt.

Väldigt många av de värderingar som finns är närmast universella, att koppla ihop dem enbart med kristendom (detta inkluderar såklart även de dåliga värderingarna) är bara konstigt och önsketänkande från kyrkligt håll ("vi har förlorat nästan all auktoritet, men vi kan åtminstone känna oss moraliskt överlägsna i det att vi skapade samhällets alla goda värderingar").

Vad är det för kristen värdering som innehåller rasism, sexism eller minoritetsförtryck då egentligen? Det låter snarare som det är något taget från religionen och inte dess värderingar.

*** EDIT ***

Inte ens Svenska kyrkan gör någon hemlighet att man delar dessa "kristna värderingar" med de flesta andra religioner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Rasism, sexism, minoritetsförtryck i kristna värderingar? Det här är fan veckans trolltråd på riktigt...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Vad är det för kristen värdering som innehåller rasism, sexism eller minoritetsförtryck då egentligen? Det låter snarare som det är något taget från religionen och inte dess värderingar.

Aldrig läst GT gissar jag?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!