Permalänk
Medlem

routern funkar inte, även om NAT är avslaget eller på. När jag körde BBB så funka allt utan en massa krångel Comhems curse är över mig!

Permalänk
Skrivet av Thatdawg:

routern funkar inte, även om NAT är avslaget eller på. När jag körde BBB så funka allt utan en massa krångel Comhems curse är över mig!

som Phunky skrev: är du säker på att routern är inställd på dhcp? Routern kanske har någon gammal inställning för BBB som du glömt ändra?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thatdawg:

Du svarar fortfarande INTE på om det fungerar UTAN routern. Fungerar det UTAN routern kan du leta cursen hos d-link och inte hos comhem. BBB har väl kört PPPoE nån gång i tiden? Där kan ett fel vara så ändra i så fall till dhcp. Fungerar det inte UTAN routern så måste du prata med comhem annars får du leta vidare i routern som sagt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Tjena, har sjukt jobbig anslutning senaste 3-5 dagar, nätet slutar plötsligt svara och man kan knappt komma in på någon sida. Kör XXL med cg3100 utan någon router. Testat factory reseat flera gånger men samma problem tillbaka. Ser här att vissa har problem vid Stockholms området någon som har problem runt Helsingborg? Ringde Comhem och allt såg bra ut plötsligt tappade han anslutning och kunde inte pinga modemet sa han och bokade tid med tekniker som ska undersöka saken om han behöver komma ut eller inte, men om och när tekniker skulle komma kunde han inte svara på.

jag skaffa 100/10 nyligen första dagen låg jag runt 10mb ner och ~1 upp

dagen efter så varierar det som bara den ner max 500, upp max 200

försökt med allt tycker jag.

det som är lurigt är att jag inte ändrade något mellan dagarna

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Tele2

Mjuvara till Netgear CG3100 - släppt i hela Sverige

Hej,

Sedan tidigare, 2010-10-29, informerade vi om att ny mjukvara som heter 3.9.21.8.V0023 hade släppts till Stockholm samt norra Sverige.

Vi vill nu informera om att denna mjukvara är släppt till hela Sverige.

Vad heter den nya mjukvaran?
3.9.21.8.V0023

Hur gör jag uppgraderingen?
Vanligtvis räcker det med en omstart av modemet. Tänk på att uppgraderingen kan ta några minuter! Under uppgraderingen kan man uppleva en långsammare hastighet. När uppgraderingen är färdig startar modemet om automatiskt och får åter rätt hastighet.

Problem efter uppgradering till den nya mjukvaran?
Gör en Factory Reset av modemet genom att hålla in reset-knappen på baksidan i 20-30 sekunder. När du släpper kommer modemet att nollställa sig. Det innebär att alla dina inställningar är nollställda samt att det trådlösa nätverket är inaktiverat. För att komma åt internet trådlöst, tryck på wifi knappen på framsidan av modemet . Den nätverksnyckel som används står tryckt under modemet.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

De finns inget generellt problem med att byta kanaler i Medium 8 Favoriter via Mina Sidor.

Vänligen kontakta vår Kundservice för att beskriva de problem som du upplever så får vi undersöka vad som kan vara fel.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

Skämtar du?

Jag har aldrig kunnat byta 8 favoriter via hemsidan och jag har varit kund i flera år. Bor i "UPC-hus"

"För att göra ändringar på dina 8 favoriter vänligen kontakta vår kundservice på 0771-550000 så hjälper vi dig gärna. "

Permalänk
Inaktiv

jag hade aldrig något problem med Comhem bredband tidigare men sedan gick mitt Zyxel modem sönder och jag fick ett Netgear CG3100 som ersättare. Nu har internet börjat gå upp och ned hela tiden och de känns som Netgear modemet hänger sig helt oregelbundet för att sedan starta om av sig själva efter cirka 5minuter. Kan de vara fel på modemet? Har inte gjort några inställningar på det förutom satt lösenord.

Permalänk
Medlem

kass hastighet med torrents

Fick Comhem 100mbit idag och får följande via bredbandskollen.se
tar emot: 112.77 Mbit/sek
skicka: 11.31 Mbit/sek

detta med Netgear CG3100 i bryggat läge (stängt av NAT) och ethernet-kabel kopplad till direkt in i datorn där jag e ansluten med 1 gbit.

när jag tankar en linux distro från sunet får jag närmare 11mb/sek, när jag använder utorrent får jag dock extremt dåliga hastigheter på 200-500 kb/sek.. (trots privat-tracker på 1700+ seeds)

inga brandväggar eller virusprogram i vägen, allt ska vara grönt.

vad är problemet, varför så kassa hastigheter i utorrent?

Permalänk
Skrivet av street6a:

vad är problemet, varför så kassa hastigheter i utorrent?

Stäng av IP Flooding i modemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så...hittade problemet varför jag inte fick internet via router och switch till min dator från CG3100 modemet...världens sämsta problem ever... hade satt Kabeln från routern till slot 1 på switchen...då vägrade internet funka, och efter 30 timmars nerd rage så prova jag och en polare att byta slot för kabeln...och då funka det... -_O.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

jag hade aldrig något problem med Comhem bredband tidigare men sedan gick mitt Zyxel modem sönder och jag fick ett Netgear CG3100 som ersättare. Nu har internet börjat gå upp och ned hela tiden och de känns som Netgear modemet hänger sig helt oregelbundet för att sedan starta om av sig själva efter cirka 5minuter. Kan de vara fel på modemet? Har inte gjort några inställningar på det förutom satt lösenord.

Zyxelmodem? Aldrig hört att comhem haft ett sådant... Du kan ju testa att slå av nat för att se om det är routerfunktionen som är instabil.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Slå av "Ip Flood Detection" är mitt tips.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mitt nätverk försvann igår runt 22. Bara jag? Litar inte riktigt på routern från dom.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Tele2
Skrivet av clarkbones:

Skämtar du?

Jag har aldrig kunnat byta 8 favoriter via hemsidan och jag har varit kund i flera år. Bor i "UPC-hus"

"För att göra ändringar på dina 8 favoriter vänligen kontakta vår kundservice på 0771-550000 så hjälper vi dig gärna. "

Hej,

Jag ber om ursäkt, var lite snabb där. Det är helt riktigt som du skriver, bor man i ett FD UPC-hus så kan man inte byta via Mina Sidor. Detta är naturligtvis något som vi jobbar på att lösa, om allting går som planerat så kommer detta vara löst inom någon månad.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Stäng av IP Flooding i modemet.

som jag skrev kör jag i bridge mode.

då jag hade NAT i början så gick det inte att surfa utan att stänga av IP Flooding.

destobättre har problemet lösts sig över natten- nu fungerar allt som det ska.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att mitt problem inte finns kvar längre att hastigheten går ner till 0.01 nedladdat och att internet försvinner helt, körde PING -n 20000 Bredbandskollen under natten som jag gjort varje natt och nu låg den på min:14...max:44....average:17 och det ser bra ut, dem andra kvällarna så var den uppe i 500-600ms på max men inte under natten med nya mjukvaran. Ska nog ringa Comhem och avbeställa teknikern som skulle komma i eftermiddag för att kolla på uttag för det verkar fungera nu. Så i Helsingborg verkar det fungera nu ingen strul nu iallafall kommer kanske sen.

Edit: Teknikern avbeställd så får vi se hur den beter sig under helgen.

TPTEST imorse ca NER: 99mbit/s-------UPP: ca 10mbit/s

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag får lite arga svar tillbaka, men jag har nyligen fått comhem och måste säga att det är över förväntan. Jag har tjänsten 24/1 men enligt bredbandskollen ligger jag på ca 28.5 och 1,15. Jag hade lite problem med torrents att det gick lite långsamt men det fick jag lite tips bla från detta forum hur man löser. Nu har jag 3.3-3.4 MB/s ner i ren data. Tror denna tråden skrämmer många nya som funderar på comhem men det är trots allt många tusen andra som inte har några som helst problem.
Det jag kan störa mig på är att man endast har 1 ip utåt (fd bredbandsbolaget kund), där jag hela tiden måste tänka på saker som port forwarding m.m. Annars en bra och prisvärd tjänst (som inte kräver fast telefoni).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToneBank:

Nu kanske jag får lite arga svar tillbaka, men jag har nyligen fått comhem och måste säga att det är över förväntan. Jag har tjänsten 24/1 men enligt bredbandskollen ligger jag på ca 28.5 och 1,15. Jag hade lite problem med torrents att det gick lite långsamt men det fick jag lite tips bla från detta forum hur man löser. Nu har jag 3.3-3.4 MB/s ner i ren data. Tror denna tråden skrämmer många nya som funderar på comhem men det är trots allt många tusen andra som inte har några som helst problem.
Det jag kan störa mig på är att man endast har 1 ip utåt (fd bredbandsbolaget kund), där jag hela tiden måste tänka på saker som port forwarding m.m. Annars en bra och prisvärd tjänst (som inte kräver fast telefoni).

Hmm 24/1 tror jag ska ha 4 ipadresser. Du behöver dock ha en switch eller 50/100mbitmodemet för att få dem...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Large och XXLarge får 4st IP-adresser

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har någon med Netgera CG-3100 lyckats öppna en port....eller lyckats köra modemet i NAT och ha "alla" portar öppna? Har forfarande problem med att alla mina portar e stängda å utorrent segar så in i......som många andra har nämnt....ip flood fungerar ej etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Sedan tidigare, 2010-10-29, informerade vi om att ny mjukvara som heter 3.9.21.8.V0023 hade släppts till Stockholm samt norra Sverige.

Vi vill nu informera om att denna mjukvara är släppt till hela Sverige.

Vad heter den nya mjukvaran?
3.9.21.8.V0023

Hur gör jag uppgraderingen?
Vanligtvis räcker det med en omstart av modemet. Tänk på att uppgraderingen kan ta några minuter! Under uppgraderingen kan man uppleva en långsammare hastighet. När uppgraderingen är färdig startar modemet om automatiskt och får åter rätt hastighet.

Problem efter uppgradering till den nya mjukvaran?
Gör en Factory Reset av modemet genom att hålla in reset-knappen på baksidan i 20-30 sekunder. När du släpper kommer modemet att nollställa sig. Det innebär att alla dina inställningar är nollställda samt att det trådlösa nätverket är inaktiverat. För att komma åt internet trådlöst, tryck på wifi knappen på framsidan av modemet . Den nätverksnyckel som används står tryckt under modemet.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Finns det någon changelog till firmware eller kan man få veta vad som är ändrat/förbättrat på något sätt?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pada:

Har någon med Netgera CG-3100 lyckats öppna en port....eller lyckats köra modemet i NAT och ha "alla" portar öppna? Har forfarande problem med att alla mina portar e stängda å utorrent segar så in i......som många andra har nämnt....ip flood fungerar ej etc...

Med NAT off är ju ALLA portar öppna, i alla fall de man själv kan råda över. comhem blockar ju ett fåtal portar centralt så de begränsar spam m.m. Tror även den gamla sasser-porten (virus) är stängd. Hur märker du att alla portar är stängda med NAT off eller att din portforward inte fungerar? Att dina torrents går segt är ingen förklaring.

Open Port Check Tool - Test Port Forwarding on Your Router kan man testa för att se om man lyckats med en korrekt portforward men även en mjukvarubrandvägg på datorn kan ju störa detta, tänk på det.

Man kan också ta en kik på portforward.com så man verkligen gjort rätt, de flesta jag varit i kontakt med oavsett operatör har gjort fel på sina forwards...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Sitter med 100/10 men får mer i stil med 10/1, gjort bredbandskollen(firefox) och gamla tptest5 på min primära dator och bredbandskollen(ie) med min sekundära dator och får ut 8.97-9.1Mbit download och ~0.9Mbit upload.
Vet inte hur länge problemet funnits men konstaterade att det fanns inatt och det finns även nu.

Nån som vågar gissa på vad problemet är och om det kan komma att fixa sig självt inom en mycket snar framtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Med NAT off är ju ALLA portar öppna, i alla fall de man själv kan råda över. comhem blockar ju ett fåtal portar centralt så de begränsar spam m.m. Tror även den gamla sasser-porten (virus) är stängd. Hur märker du att alla portar är stängda med NAT off eller att din portforward inte fungerar? Att dina torrents går segt är ingen förklaring.

Open Port Check Tool - Test Port Forwarding on Your Router kan man testa för att se om man lyckats med en korrekt portforward men även en mjukvarubrandvägg på datorn kan ju störa detta, tänk på det.

Man kan också ta en kik på portforward.com så man verkligen gjort rätt, de flesta jag varit i kontakt med oavsett operatör har gjort fel på sina forwards...

Alltså jag kör inte NAT(avstängd), men ALLA mina portar är stängda ändå.....har testat alla portprogram inkl det du länkade (utorrent har även ett inbyggt), går ej att öppna en enda port....men jag antar att du har lyckats öppna portarna på ditt Netgear eller? har fö inga program som blockar portar..

Permalänk
Skrivet av pada:

Alltså jag kör inte NAT(avstängd), men ALLA mina portar är stängda ändå.....har testat alla portprogram inkl det du länkade (utorrent har även ett inbyggt), går ej att öppna en enda port....men jag antar att du har lyckats öppna portarna på ditt Netgear eller? har fö inga program som blockar portar..

Jag kör inte heller NAT (har annan router innanför) och alla portar är öppna i Netgearen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Sitter med 100/10 men får mer i stil med 10/1, gjort bredbandskollen(firefox) och gamla tptest5 på min primära dator och bredbandskollen(ie) med min sekundära dator och får ut 8.97-9.1Mbit download och ~0.9Mbit upload.
Vet inte hur länge problemet funnits men konstaterade att det fanns inatt och det finns även nu.

Nån som vågar gissa på vad problemet är och om det kan komma att fixa sig självt inom en mycket snar framtid?

Låter som modemet har fastnat i uppdaterings läget. Då brukar hastigheten gå ner till dem värdena.
Prova starta om modemet eller kör en factory reset.

Permalänk

starta om modemet via menyerna och är uppe i 43.7Mbit respektive 46Mbit med gamla tptest5 så det hjälpte

Permalänk
Medlem

Hej! Införskaffade nyligen comhems 24/1 bredband via jacket, fick hem prylarna idag men har ett otroligt frustrerande problem.

Det går helt otroligt segt att surfa (jag skriver detta på mitt mobila bredband eftersom att det går snabbare) och ofta (ungefär varannan gång man försöker ladda en sida) så går det inte att ladda sidan överhuvudtaget. Det konstiga är att när man laddar ner saker så går det utan problem, och kommer utan problem upp i hastigheter runt 2 mb/sekund. Detta problem gäller både trådlöst samt med kabel. Det är alltså bara surfandet som inte fungerar. Jag har lärt runt lite och upptäckt att folk som har liknande problem pratar om att "byta dns". Kan detta vara en lösning? Hur gör man det?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wushu:

Hej! Införskaffade nyligen comhems 24/1 bredband via jacket, fick hem prylarna idag men har ett otroligt frustrerande problem.

Det går helt otroligt segt att surfa (jag skriver detta på mitt mobila bredband eftersom att det går snabbare) och ofta (ungefär varannan gång man försöker ladda en sida) så går det inte att ladda sidan överhuvudtaget. Det konstiga är att när man laddar ner saker så går det utan problem, och kommer utan problem upp i hastigheter runt 2 mb/sekund. Detta problem gäller både trådlöst samt med kabel. Det är alltså bara surfandet som inte fungerar. Jag har lärt runt lite och upptäckt att folk som har liknande problem pratar om att "byta dns". Kan detta vara en lösning? Hur gör man det?

Jag tror snarare du måste inaktivera ip-flooding i ditt modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis fått xxl med 100/10 och fick modemet netgear 3100.

Jag kommer köra trådat med en NAS-server, en xtreamer mediaspelare, ett ps3 och ett xbox 360.

Trådlöst kommer jag köra 2 laptops, ett wii samt en androidlur och en iphone.

Det jag undrar över är om det finns några vinster att köra med en D-link 655 som router och bara köra netgearmodemet som modem? Eller kan jag lika gärna köra med enbart det medföljande modemet också som router?

Tilläggas ska att jag kommer tanka en del med utorrent på nas-servern (som alltså kommer köras trådat)