Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Skaffade nyligen Large 12-25Mbit/s och körde en hastighetskoll:

http://www.speedtest.net/result/1027512976.png

Tack ComHem.

Något verkar inte stämma med Speedtest.net!?

Vi har 24 Mbit men får varierande resultat på 164.65 Mbit (!!) och 43.29 Mbit, lika höga och olika varje gång. Vad kan det bero på?

Bredbandskollen.se visar mer riktiga siffror kring 25-26 Mbit och en jämnlika resultat varje gång.

Permalänk
Avstängd

Nu är 100mbit tjänsten sjukt trög att surfa med på Hisingen / Göteborg. Tog nästan minuten att ladda den här sidan, och sidor utanför .se går knappt att ladda alls....

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Inte för mig vid kvilletorget iaf. flyter på ungf. som vanligt

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backbash:

Hej!

Jag fick mitt Comhem 12-25/1 paket idag. Kopplade in det och det började givetvis strejka direkt.
Efter att ha pillat med det hela kvällen undrar jag om Comhem alltid har dessa problem?

Jag kör wireless med min macbookpro, och modemet får för sig att stänga internetanslutningen helt och hållet kanske 1 gånger var 45:e minut eller något liknande. MYCKET(!!) frustrerande att loggas ut ur skype-samtal etc.

Jag har stängt av ip flood, dock inget annat.
Spontana tankar som kan förbättra?

Vi hade precis samma problem, när vi körde trådlöst via en macbook pro så stängde internatanslutningen av sig då och då. Ringde supporten och vi testade lite saker men det löste sig aldrig, så jag stängde av trådlösa på modemet och kör nu via en Airport Express som trådlös accesspunkt och det har fungerat felfritt i månader.

Om Du kommer på hur man fixar det är jag mycket intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Något verkar inte stämma med Speedtest.net!?

Vi har 24 Mbit men får varierande resultat på 164.65 Mbit (!!) och 43.29 Mbit, lika höga och olika varje gång. Vad kan det bero på?

Bredbandskollen.se visar mer riktiga siffror kring 25-26 Mbit och en jämnlika resultat varje gång.

Om pingtest.net visar mycket papcketloss också så beror det på firewallen i modemet troligen. Testa inaktivera den i så fall så kanske speedtest.net ser ordentligt ut. Brukar sällan lite på speedtester och en web-browser speedtest litar jag ännu mindre på. Dessvärre finns inget annat i dagsläget i princip...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekjie:

Då har jag en till fråga nu. Antagligen samma som Mamed

Jag har öppnat portarna jag behöver i modemet.
Har den nya mjukvaran som nämns här i tråden.

Problem: När jag använder Utorrent och leechar en fil som är 4-6gb stor, så går det i ca 7-8mb/s i 10 sekunder, sen går den ner till 1.5mb/s och pendlar mellan 1.5 - 3.5 typ.

Tidigare hade jag 24mbit tjänsten och låg på STABILA 3.2mb/s när jag leechade något i utorrent.
Nu går det alltså långsammare att leecha pga att det är så ostabilt.

Skall tillägga också att leechar jag en mindre fil på ca 3-500mb så går det stabilt som fan i ca 10mb/s som det skall.
Varför är det så ostabilt på större filer?.

Edit: Nu tankar jag i MAX 2.5mb/s vart jag än tankar, testade en fil på ftp.sunet.se där man alltid maxar sin lina, och där får jag max 2.5mb/s ner .. vad är felet?

TPTEST: Mätningen varierar mellan 85-95mbit typ och uppströms 10mbit

EDIT: Kan ju tillägga att senaste mätningen va på 30-40mbit

http://mike.atlan.se/1.JPG
http://mike.atlan.se/2.JPG <-- dessa 2 gjordes med max 5 sek mellanrum

Jag lider av samma problem som er två. Min DL är helt oregelbunden, då jag ibland kommer upp i 13 MB/s snabbt som attan. Men oftare så blir det så att jag laddar ner i max 3.2 MB/s och då tar det ett tag innan jag kommer upp till den nivån. Jag har NAT avstängt och porten är öppen.
Min kompis med 8 Mbit ner laddade ner en fil från isohunt i 1MB/s från början till slut. Sen när jag skulle ladda ner samma fil en liten stund efter att han börjat kom jag endast upp i 100 Kb/s :S

Har haft detta problem länge och skulle behöva hjälp.

Visa signatur

Antec Nine Hundred:||: Intel Core 2 Duo E6750:||: Crucial Ballistix 2 GB @ 800 Mhz:||: Sapphire Radeon 2900XT 512 MB:||: Corsair 520 W:||: Seagate 500 GB HDD:||: HP w2207

Permalänk
Medlem

bindningstiden går snart ut och dags att förlänga...ser att dom har erbjudande på 100mbit för 199kr/mån i 6 mån men gäller bara nya kunder.
då jag är kund sen tidigare,måste jag då säga upp mitt abbonnemang och teckna nytt inkl gratis modem för att få del av erbjudandet?

Permalänk
Medlem

Hehe gick i dom tankarna för några dagar sen... Det borde väl räcka att säga upp sitt abonemang och sen teckna om det efter 3 månader

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag sitter också med samma problem som er andra med att torrent går sjukt segt, börja för några veckor sen! Ibland får den "Fnatt" och går tillbaka till 13mb/s men 9/10 gånger ligger den på 20-400kb/s. Tar säkert 10min att komma upp i 400kb/s. Har inte sett comhem svara på detta heller? har ju tagits upp några gånger i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockemon:

Jag sitter också med samma problem som er andra med att torrent går sjukt segt, börja för några veckor sen! Ibland får den "Fnatt" och går tillbaka till 13mb/s men 9/10 gånger ligger den på 20-400kb/s. Tar säkert 10min att komma upp i 400kb/s. Har inte sett comhem svara på detta heller? har ju tagits upp några gånger i tråden.

Samesame. 100/10 Sthlm/Östermalm.

Permalänk

Comhem... Finns det några som inte har problem med comhem?

Kan gå hur bra som helst endel dagar. För att nästa dag gå trögt som sirap.
Verkligen ingen rolig upplevelse. Fler som har att de e extremt olika resultat.
Har 100/10 (xxl). Och kommer en bra dag utan problem upp i de resultat som utlovas via detta.

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockemon:

Testa tanka tex ubuntu via en torrent. Finns på deras site som alternativ. Den bör åtminstonde vara välseedad. Visar den bra och bbkollen oxo är det seed/peerproblem och inget comhem kan lösa. Varför skulle just torrent-trafik problem vara fel hos comhem om annat visar bra? Finns massor med anledningar till dålig torrenthastighet utanför användarens och comhems kontroll.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Testa tanka tex ubuntu via en torrent. Finns på deras site som alternativ. Den bör åtminstonde vara välseedad. Visar den bra och bbkollen oxo är det seed/peerproblem och inget comhem kan lösa. Varför skulle just torrent-trafik problem vara fel hos comhem om annat visar bra? Finns massor med anledningar till dålig torrenthastighet utanför användarens och comhems kontroll.

Ja, jag har testat Ubuntu x antal gånger, får samma där. Har även problem med att t.ex. kolla youtube när jag har torrentprogrammet igång, då den inte ens orkar buffra i sämsta kvaliten. Så nått knas är det! Det känns som något hände efter den senaste uppdateringen av modemet, antar att de inte går att backa en firmware heller?

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att downgrada en firmware på modemet... Nyaste mjukvaran, alltså v23 har ju legat ute i säkert 3veckor sedan den gick ut i delar av stockholm. Inte hört symptomet förän senaste dagarna så tror felet ligger nånannanstans men vart vet jag inte. Dyker även speeden i bbkollen kan det ju vara belastning såklart. Alltså för många användare som nyttjar mycket bandbredd på respektive nod. Det stämmer dock bara om ALL trafik blir lidande. Ftp, bbkollen, dc och torrent.

Youtube är nog en annan sak, kvälltid är det tvärsegt på jobbet, med comhem, med telia och bredbandsbolaget. Senast jag kollade för 2 veckor sedan buffrade det nästan konstant mellan kl 19-21. Finns många trådar om detta runtomkring på nätet. Felet ligger troligen i alldeles för kass bandbredd hos youtube mot svenska isper.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenkaos:

Comhem... Finns det några som inte har problem med comhem?

Kan gå hur bra som helst endel dagar. För att nästa dag gå trögt som sirap.
Verkligen ingen rolig upplevelse. Fler som har att de e extremt olika resultat.
Har 100/10 (xxl). Och kommer en bra dag utan problem upp i de resultat som utlovas via detta.

Hej
Jag har inga problem....kör med enbart modemet och D-link 655...
Bredbandskollen: trådat 90-95 ner 11 upp
trådlöst (n) 60-80 ner 11 upp

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Okej, nu ska ni få något att bita i, Problemet är att då jag seedar semesterfilmer till mina kamrater och släktingar, så dör mitt netgearmodem, då jag seedar med min Nätverkshårddisk typ DLINK DNS-323. Varför?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarn:

Okej, nu ska ni få något att bita i, Problemet är att då jag seedar semesterfilmer till mina kamrater och släktingar, så dör mitt netgearmodem, då jag seedar med min Nätverkshårddisk typ DLINK DNS-323. Varför?

Är det med eller utan NAT? Om det är med NAT kanske för många portar öppnas så modemet storknar...

Nån som har eller har haft strul med xbox-live idag/igår? Fick en fråga från en kollega. Tydligen kan den klaga på MTUsize när man ska ansluta... Vilket modem och hastighet har ni i så fall? Jag minns att samma fel hände i sommras men då var felet hos Microsoft trots att de hänvisade till ISPerna innan de fixade det själv 24h senare... Ser också på andra forum idag att folk med telia och BBB klagat...

MTU-sizen i netgear 3100 är satt till 1472 och inte ändrad sedan lansering

Lite info om MTUsize och hur man kan kolla sin MTU Ping Test

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nej det går inte att downgrada en firmware på modemet... Nyaste mjukvaran, alltså v23 har ju legat ute i säkert 3veckor sedan den gick ut i delar av stockholm. Inte hört symptomet förän senaste dagarna så tror felet ligger nånannanstans men vart vet jag inte. Dyker även speeden i bbkollen kan det ju vara belastning såklart. Alltså för många användare som nyttjar mycket bandbredd på respektive nod. Det stämmer dock bara om ALL trafik blir lidande. Ftp, bbkollen, dc och torrent.

Youtube är nog en annan sak, kvälltid är det tvärsegt på jobbet, med comhem, med telia och bredbandsbolaget. Senast jag kollade för 2 veckor sedan buffrade det nästan konstant mellan kl 19-21. Finns många trådar om detta runtomkring på nätet. Felet ligger troligen i alldeles för kass bandbredd hos youtube mot svenska isper.

Ja, jag har nog tammetusan känt av de dom senaste veckorna känns de som! Mer att jag har ruttnat helt nu. tptest visar konstigt nog alltid ca 113ner 11upp, men börjar fan undra om de är riggat! Jag vet inte riktigt om dedär med youtube, för stänger jag av utorrent så funkar de utan problem direkt efter, samma sak har hänt spotify några gånger! Jag har Nat igång på min, men tycker jag jag bör kunna funka ändå, speciellt eftersom de gjort de i ett år fram tills nu! Har ju även tänkt att jag kanske har någon konstig inställning på datorn, men vad kan skapa något sånt här? Och lite underligt eftersom de är fler som sitter med samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Är det med eller utan NAT? Om det är med NAT kanske för många portar öppnas så modemet storknar...

Nån som har eller har haft strul med xbox-live idag/igår? Fick en fråga från en kollega. Tydligen kan den klaga på MTUsize när man ska ansluta... Vilket modem och hastighet har ni i så fall? Jag minns att samma fel hände i sommras men då var felet hos Microsoft trots att de hänvisade till ISPerna innan de fixade det själv 24h senare... Ser också på andra forum idag att folk med telia och BBB klagat...

MTU-sizen i netgear 3100 är satt till 1472 och inte ändrad sedan lansering

Lite info om MTUsize och hur man kan kolla sin MTU Ping Test

Modemet kör med NAT på, och det är dom portar som behövs för torrent samt ftp som är öppna, inga mer.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Vill säga först och främst att jag har aldrig haft några problem med hastigheten, får alltid ut 100/10(95-100, 8-10) av mitt XXL.

Mitt problem är:
När jag kör NAT på modemet så får jag spamma på msn för att folk ska få det jag skriver, det kommer alltså inte fram alltid. (Vilket är irriterande för jag får inget felmeddelande om att det inte levereras)

När jag använder min Fortigate eller annan brandvägg/router så fungerar det klockrent.(NAT avslaget i modemet)

Någon annan som har samma problem eller någon som vet vad som kan vara fel?
Jag har formaterat om flera gånger, och ja, jag VET att det är modemets fel.
Jag har uppdaterat firmware och har den senaste, har dock haft problemet sen februari.
Jag har heller inte märkt några problem med annat. Har bra ping om jag spelar och inget annat verkar fela.

Permalänk
Medlem

Udd3n: det är förmodligen helt enkelt så att din connection mot MSN timear ut då du varit idel ett tag. Samma sker med diverse routrar oavsett isp och med andra tjänster som VPN med NAT aktiverat. Normalt är det väl 300-900ms som gäller innan det stängs. Antingen har MSN en keepalivefunktion inbyggd som man måste aktivera (vet ej säkert, kör Miranda som inte är skit och det fungerar) eller så får du öppna rätt port och/eller ha nått annat som ser till att sessionen inte stängs. Finns fler trådar runtom på nätet om detta och det berör inte bara comhem och inte bara netgear 3100. Sett folk klaga på samma med epc2425 som exempel. Jag tror Microsoft gjort om nått för nån version sedan som strulat till det med många routrar. De, dvs Microsoft kan säkert fixa det bara de vill. Det blir ju inte plötsligt fel på diverse routrar från olika leverantörer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Udd3n: det är förmodligen helt enkelt så att din connection mot MSN timear ut då du varit idel ett tag. Samma sker med diverse routrar oavsett isp och med andra tjänster som VPN med NAT aktiverat. Normalt är det väl 300-900ms som gäller innan det stängs. Antingen har MSN en keepalivefunktion inbyggd som man måste aktivera (vet ej säkert, kör Miranda som inte är skit och det fungerar) eller så får du öppna rätt port och/eller ha nått annat som ser till att sessionen inte stängs. Finns fler trådar runtom på nätet om detta och det berör inte bara comhem och inte bara netgear 3100. Sett folk klaga på samma med epc2425 som exempel. Jag tror Microsoft gjort om nått för nån version sedan som strulat till det med många routrar. De, dvs Microsoft kan säkert fixa det bara de vill. Det blir ju inte plötsligt fel på diverse routrar från olika leverantörer.

Varför fungerar det med alla andra routrar jag testat då? Jag har även testat flera olika msn-apps...
Jag har kört flera månader med en annan router nu utan några problem alls. När jag testat med netgear har jag samma problem igen...

Permalänk
Medlem

Nu kanske du har ett annat fel för andra som klagat säger att de inte kan ta emot efter endel idel-tid. Jag tror dock nån typ av keepalivafunktion är vägen att gå. Misstänker nån typ av rellation.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det någon annan än jag som har problem med Socks5 och comhem? Socks4a och 4 funkar utan problem men inte Socks5.

Permalänk

Har Comhem dålig peering mot Bredbandskollens testserver i Göteborg? Eller är den kanske överbelastad?

Uploaded with ImageShack.us

Det första (längst ner) och tredje testet gjorde jag mot servern i Göteborg. Det andra mot Stockholm och det fjärde mot Malmö. Får ofta liknande resultat. Det framgår ju tydligt av responstiden att jag sitter närmast servern i Göteborg.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Har Comhem dålig peering mot Bredbandskollens testserver i Göteborg? Eller är den kanske överbelastad?

http://img26.imageshack.us/img26/1430/bredbandskollentestmoto...

Uploaded with ImageShack.us

Det första (längst ner) och tredje testet gjorde jag mot servern i Göteborg. Det andra mot Stockholm och det fjärde mot Malmö. Får ofta liknande resultat. Det framgår ju tydligt av responstiden att jag sitter närmast servern i Göteborg.

Hej
Samma här får alltid 113/11 mot Stockholm, och runt 90/11 mot GBG...konstigt,,

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Ganska ny på detta. Men varför kopplar folk både CG3100 med något trådlöst modem? Räcker det inte med CG3100?

Fick mitt paket idag, fick det dock utan sladdar. Lär sladdarna komma senare, eller funkar mina gamla som jag använde för mitt 24mbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ADP10:

Ganska ny på detta. Men varför kopplar folk både CG3100 med något trådlöst modem? Räcker det inte med CG3100?

Fick mitt paket idag, fick det dock utan sladdar. Lär sladdarna komma senare, eller funkar mina gamla som jag använde för mitt 24mbit?

Jag personligen anser att CG3100 är en värdelös router och använder därför det som kabel-modem. Finns bättre saker att koppla emellan.

Sladdarna skulle du fått med i paketet. Speciellt AC-adapter. Självklart kan du använda nätverks- tele- och coax-kabel som du redan har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag personligen anser att CG3100 är en värdelös router och använder därför det som kabel-modem. Finns bättre saker att koppla emellan.

Sladdarna skulle du fått med i paketet. Speciellt AC-adapter. Självklart kan du använda nätverks- tele- och coax-kabel som du redan har.

Jag bryr mig nog inte om det. Har Jensen Air:Link 89300, eller någon liknande. Kanske inte är så mycket bättre.

Drog ut alla kablar min gamla Cisco hade och körde in dom i CG3100, allt starta förutom Tele och Online symbolen. Det trådlösa hittades väldigt fort, dock utan internet! Självklart fick jag med en AC-adapter, dock endast det! Fick inte ens med en skiftnyckel för coax-kabeln!

Permalänk
Medlem

Om modemet fastnar på någon utav blixtarna så är det förmodligen ett signalfel(Dvs att någon utav blixtarna blinkar). Kan dock ta upp mot 60min för ett nytt modem att range:a in ibland + att modemet ska ladda ner/installera ny mjukvara. Du bör i vilket fall som helst ringa supporten om det inte fungerar efter en timme inkopplat, är det signalrelaterat kan du ju alltid prova med den coaxkabeln du fick med istället.

Tänds alla lampor men att modemet ändå saknar IP-adress så behöver du kolla med supporten, troligen något provsioneringsstrul isåfall.

Vad ska du med skiftnyckel till? Helt onödigt, är ändå bättre att använda händerna bara.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")