Får ingen bild på skärmarna vid uppstart av datorn. (Tror det är Moderkortert)

Permalänk
Medlem

Får ingen bild på skärmarna vid uppstart av datorn. (Tror det är Moderkortert)

När jag startade min dator i morse så fick jag ingen bild på skärmarna, det var bara svart, men datorn gick som vanligt. Testade att ta ut mitt grafikkort för att blåsa kontakterna. Men det hjälpte tyvärr inte...

En kompis sa att jag kunde dra ut strömmen och sedan ta ut "klockbatteriet" som sitter på moderkortet.
Gjorde detta och väntade en stund innan jag satt tillbaka det + grafikkortet. Och då gick datorn igång som vanligt med bild på båda skärmarna.
Dock så blir det såhär ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - felu.png

Men problemet kvarstår... För om jag startar om datorn så händer det igen och så måste jag plocka ut batteriet igen för att få bild.

Jag är inte så "high" på datorer, men det verkar som det är moderkortet som krånglar? Kan det vara att jag måste ställa in något i Bios?

Operativsystem: Windows 7
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
Processorkylare: Ingen aning.
Moderkort: ASUS P5Q-E
Minne: 4 Gig
Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 PCI-E
Hårddisk: 3 Stycken Wester Digital, 180 Gig, 500 Gig och 1 TB.
Nätaggregat: Crossair 400w
Övrigt: Kör med 2 stycken 18" skärmar ifrån dell, med DVI.

Kan fixa fram mer info ifall ni behöver.

All hjälp uppskattas verkligen! (Vill inte att datorn ska börja krångla när jag ska lira Black Ops imorgon )

Permalänk
Medlem

Skumt att du måste resetta BIOS varje gång. Testa att uppdatera BIOS om du inte gjort det, går att ladda ner från Asus hemsida.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Skumt att du måste resetta BIOS varje gång. Testa att uppdatera BIOS om du inte gjort det, går att ladda ner från Asus hemsida.

Hur ska jag "uppdatera"? För bios-filen är .rom.

Permalänk
Medlem

Läs manualen till moderkortet eller tillverkarens hemsidan och glöm inte att nollställa bios efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Läs manualen till moderkortet eller tillverkarens hemsidan och glöm inte att nollställa bios efteråt.

Vet inte om du menar att jag ska ladda ner nya bios, men iallfall så laddade jag ner Asus´s program för att uppdatera bios, och den hittar inga till mitt kort.

Vad menar du med att nollställa bios? Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

Menade att det stod även på deras hemsida hur man uppdaterar bios för du vill inte göra några misstag. När man letar efter drivrutiner så bruka man samtidigt hitta bios uppdateringar och info hur man gör på deras hemsidan.

Nollställa bios. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.