Nvidia Geforce GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

som sagt 5300kr vs 4600kr.
Jag tänker inte nämna CF

skulle aldrig skaffa ett 5970 idag när det skiljer 700:- för ingen prestanda skillnad. Tur att det börjat snöa, då kan jag kasta ut kortet så slipper jag se det.

Nej, har börjat tröttna på de röda med sina drivrutiner. Dom kan inte bygga cpu och uppenbarligen inte gpu heller. typ 1fps bättre mot en gpu från de gröna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Det här var bättre än jag förväntat mig iallafall. Speciellt temperaturen, det blir ett mumsigt kort att klocka! Beställde ett EVGA GTX 580 från Komplett så fort jag läst igenom testet lite snabbt. Hoppas på att få den med posten imorgon!

Blir väl ett till i framtiden såklart. ^^

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

Ni som ska skaffa det i sli varför? Har ni för mycket pengar att slösa? Samma folk som endast spelar wow,cs o cod ska ha sli! Det känns ovärt 580 överaskade mig faktiskt trodde det skulle ligga under 5970 och det kommer från en ati fanboy. Nu ska vi se hur 69** presterar innan det blir köp.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

I techreports test så framgår det tydligt att dubbla 6870 är snabbare än GTX580 i de flesta fall:

Nvidia's GeForce GTX 580 graphics processor - The Tech Report - Page 1

sen om man vill ha singel-GPU eller dubbla kort är upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp i januari.

Permalänk
Medlem

Ett sånt monster i SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

finns ju folk som vill kunna maxa på sin 30tummare
Det är det som dessa kort är "gjorda" för.
För oss andra så räcker ju 2st 2000kr kort i SLI/CF långt

haha

Ibland blir man glad över att man inte är en sådan.. fan vad mycket pengar de måste slösa ^

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar ju förbättra sin krets rätt mycket. Det skall bli intressant att se vad de lyckas med till Kepler nästa höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

finns ju folk som vill kunna maxa på sin 30tummare
Det är det som dessa kort är "gjorda" för.
För oss andra så räcker ju 2st 2000kr kort i SLI/CF långt

Jag kör 3 skärmar, 6048x1080, och då lider min dator fruktansvärt med 1 grafikkort. 2st GTX580 skulle nog få kämpa på rätt bra ändå i Metro 2033.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ser ju givetvis väldigt bra ut men jag tycker ärligt att det ser riktigt illa ut att de har furmarkspärrar i drivrutinerna. Vad hoppas dom få ut av det? Att någon missar att det är applikationsbegränsat och tror att el/värme är bättre än vad det är?

Kul för nvidia dock att de tar sånt steg framåt i prestanda på marknaden. Speciellt i tesseleringstitlar givetvis. Ska dock som sagts tidigare bli väldigt intressant att se hur 6900 ser ut. Om dom spöar skiten ur detta kortet tror jag nvidia blir väldigt ledsna.

Skrivet av Hymer:

580 överaskade mig faktiskt trodde det skulle ligga under 5970 och det kommer från en ati fanboy.

Det gör det ju i flera tester också.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

lul för furmark

69** kommer den 22, då får vi se vad som är bäst

Permalänk
Hedersmedlem

Att nvidia skalar strömförbrukningen efter prestanda är inget nytt, det gör även mitt gtx480, och det är inte specifikt för någon speciell applikation. T.ex. om man har 1500 fps så kunde kortet lika gärna kört på 20% så man haft 300 fps Det finns t.o.m. som val under nvidia control panel :).

Det är inte korkat att göra så, utan det är något som vanliga CPU-tillverkare gjort i många år nu,
och även GPU-tillverkare. Det är dock först nu som gpuer börjar får avancerade strömspararfunktioner. (=fler lägen än bara idle/fulload)

För att mäta strömförbrukningen under full-load måste man alltså köra ett "prime95/orthos för GPUer" :),
och inte äldre/mindre krävande program för att se maximal förbrukning. Troligtvis är det samma sak som
visar sig med Furmark - Drivrutinerna upptäcker "du du har ju redan 300 fps jag tänker inte jobba mer åt dig för du kommer inte märka någon skillnad".

Det man kan göra åt detta är att gå in i nvidia control panel och ställa in "force maximum performance" istället för "adaptive, så går det på max (varför man nu skulle vilja göra det). Sedan kan ju inställningen förstås vara trasig så att den inte bryr sig om furmark :P.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

I techreports test så framgår det tydligt att dubbla 6870 är snabbare än GTX580 i de flesta fall:

Nvidia's GeForce GTX 580 graphics processor - The Tech Report - Page 1

sen om man vill ha singel-GPU eller dubbla kort är upp till var och en.

I sweclockers test så framgår det samma sak...

Permalänk

Fortfarande, 5970>GTX580

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara att vänta på mer spel som har stöd för DX 11 för att få någon nyttja av detta kort?

lite synd att det endast är 3-4 stora titlar med dx11 stöd ute.

Permalänk

Hatten av!
detta är vad den försenade träskruvs begåvade fermi borde blivit..
att den var törstigare än amd's modeler var väll ganska väntat men dom har ju lyckats mota faan i dörren, med agresiv pris sättning mot cayman/antilles så kommer det att äga.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var det väl faktiskt inte ändå?

Nja, var snabbare på vissa delar och långsammare på andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Fortfarande, 5970>GTX580

Fortfarande Dual GPU vs Single GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Höll på att ramla av stolen av strömförbrukningen i furmark. Sen läste jag texten ^^

Haha, jag med!
Prestandanvinsten känns äntligen sådär härlig att se på för en gångs skull. Bra jobbat!

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Då är det väl bara att vänta på mer spel som har stöd för DX 11 för att få någon nyttja av detta kort?

lite synd att det endast är 3-4 stora titlar med dx11 stöd ute.

Jo det förväntar nog alla sig. Har ju varit MoH,SC2 och Black OPS som inte har haft D11 stöd än så länge, och sen ska vi inte glömma att det största PC spelet har fått D11 stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Ser ju givetvis väldigt bra ut men jag tycker ärligt att det ser riktigt illa ut att de har furmarkspärrar i drivrutinerna.

Man har helt enkelt gjort en ATI: AMD/ATI Catalyst 8.8 downclocks GPU on detecting FurMark | ZDNet

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Fortfarande Dual GPU vs Single GPU

Fortfarande bara 1kort vs 1kort beroende hur man ser på det. Där kommer vi aldrig vara överens för enligt mig mäter man 1 kort vs 1 kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Imponerande, får se hur det ser ut efter AMD släppt sina kvarvarande kort

Skrivet av Hymer:

Fortfarande bara 1kort vs 1kort beroende hur man ser på det. Där kommer vi aldrig vara överens för enligt mig mäter man 1 kort vs 1 kort.

Så kan man inte tänka. Jag såg aldrig GTX295 som ett "singel"kort då det fortfarande har två GPUer, och för den delen inte 5970 iheller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Kommer garva mössan av mig om AMD nya 69** serien inte kommer slå deras egen 5970..Då kommer nog alla AMD fanboys komma med vadå inte så konstigt det är ju ett dual gpu kort

Bra Jobbat nvidia är dock lite sur på er att ni inte fick tummen ur arslet för 1 år sedan :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Hjälpsam

Klart godkänd förbättring men inte mer.
Trodde dom skulle lyckas sänka strömförbrukningen lite mer, ser däremot inget fel i att skydda kortet under Furmark, det testet kan faktiskt knäcka grafikkort.
Jag hade hoppats på +20% prestanda och -20% strömförbrukning, nu blev det "bara" en prestandaökning, absolut inte fy och skam men ingen sensation heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

imponerande men jag väntar mig att priset kommer gåner avsevärt. Så fall är det 580 sli
eller 6970 cf.
Synd bara att serien försenades så det blir ingen aktuel julklapp

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att recensenten till viss del är lite kluven angående GTX580, visst kretsen är snabbare än GTX480100 men den är samtidigt ungefär lika snabb som en helt fungerande GTX480 borde vara. Får samma känsla när jag läser testen på Hardocp, länkar ett utdrag som pekar på detta nedan. Hela testen kan ni läsa på Introduction - NVIDIA GeForce GTX 580 Video Card Review | [H]ard|OCP

"The GeForce GTX 580 surpasses the Radeon HD 5870, but the GTX 580's real competition is going to be the Radeon HD 6900 series, and it is not far off. Again, if the GTX 580 had been the GTX 480, then we might be seeing a refresh of the 580 by now. Certainly we would have loved to have seen all the engineering dollars go towards that rather than making the GTX 480 "right." Things are as they are though, and the GeForce GTX 580 is going to have some more competition in the coming months. We have no idea how it is all going to turn out, but we look forward to finding out. "

En viktig faktor är hur stor själva GF110 är, har Nvidia lyckats spara kretsarea och i sådana fall hur mycket? En mindre krets har generellt sett ett högre tillverkningsutbyte och man kan därför inte bara få ut fler kretsar ur en given waffer utan också få ut fler fungerande kretsar vilket direkt påverkar tillverkningskostnaderna och i förlängningen det pris som vi konsumenter får betala.
Och minst lika viktigt är hur duktiga AMD varit med sin cayman krets som av allt att döma kommer bli större än cypress men också bör prestera bättre.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Catman:

Kommer garva mössan av mig om AMD nya 69** serien inte kommer slå deras egen 5970..Då kommer nog alla AMD fanboys komma med vadå inte så konstigt det är ju ett dual gpu kort

Bra Jobbat nvidia är dock lite sur på er att ni inte fick tummen ur arslet för 1 år sedan :S

Tvivlar på att HD6970 knäcker HD5970, men går HD6970 jämnt med GTX580 så är det faktiskt klart godkänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Klart man mäter 1 kort vs 1 kort.

Allt annat är bara dumt.

Om någon korttillverkare börjar köra 10 gpu per kort, vilket lär ske förr eller senare, så ser man ännu mer hur dumt det är att inte jämföra kort mot kort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

jag tror 6900 korten kommer att köra över detta så det skramlar, ati väntade säkert på detta för att justera sina klocks
iaf så är det ruttet så in i pipsvängen att kortet stryps vid en viss tdp, om man har grafikkortet i ett eller två år då ett "nytt crysis" kommit ut så kommer man inte att kunna spela utan att kortet throttlar alls, vi vet ju hur det vart med 4k serien som har underdimensionerad kylning och pwm överhettar bland annat, i dagens spel är det svårt att inte överhetta korten oavsätt chassi då de utnyttjas mer än på de gamla spelen...