Permalänk
Medlem

Endast 3 kärnor?

Jag köpte nyss en dator i delar och byggde ihop den.
Som processor valde jag AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition som är en fyrkärning processor men när jag kollar i CPU-Z så kör den bara med 3 kärnor. Måste jag låsa upp en eller är det något fel på processorn?

MVH Xaran.

Permalänk
Vila i frid

Moderkortets BIOS behöver förmodligen uppdateras - som du inte berättar något om.

Permalänk
Medlem

Sry.
Moderkortet är ett Asus Crosshair IV Formula och jag installerade drivrutinerna som följde med idag.

Permalänk
Entusiast

Du ska inte installera det som finns i skivan, är hur gammla driverst som hälst. Du får köra på Windows 7 egna drivers, funkar utmärkt
Testa med det iallafall..
Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Kolla moderkortets bios så att kärnorna inte är inaktiverade av någon anledning. Du har även ganska låg vcore, prova sätta den till 1.35 typ.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i msconfig, fliken systemboot/systemstart, knappen Avancerade alternativ om det är ställt rätt, inget skall var ibockat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Du ska inte installera det som finns i skivan, är hur gammla driverst som hälst. Du får köra på Windows 7 egna drivers, funkar utmärkt
Testa med det iallafall..
Mvh

Det måste ju gå att ladda ner nyare från asus hemsida eller något?

Skrivet av Superlight:

Kolla moderkortets bios så att kärnorna inte är inaktiverade av någon anledning. Du har även ganska låg vcore, prova sätta den till 1.35 typ.

I´m on it.
Vad innebär låg vcore? *Kan tillägga att jag inte direkt är kunnig inom det här.*

Skrivet av Jalle64:

Kolla i msconfig, fliken systemboot/systemstart, knappen Avancerade alternativ om det är ställt rätt, inget skall var ibockat

Ingenting där vad ibockat men jag kollade hur många kärnor som den kände av där och det var bara 3.

Permalänk
Medlem

Det löste sig. Det var bara att gå in i BIOS och låsa upp den som var låst.

Men nu har jag ett till problem.. Jag kan inte se temperaturen på processorn. Jag har testat både CoreTemp och EVEREST men inget av dom funkar. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Det löste sig. Det var bara att gå in i BIOS och låsa upp den som var låst.

Men nu har jag ett till problem.. Jag kan inte se temperaturen på processorn. Jag har testat både CoreTemp och EVEREST men inget av dom funkar. =/

Vet inte om det är så med 965 men om man låser upp en 950/955 till fyra kärnor så slutar temperatursensorn att fungera, och eftersom du var tvungen att låsa upp en kärna skulle man ju kunna tro att den är lite defekt. Eller så funkar den inte av någon annan anledning.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte låsa upp kärnor om man har 955 eller 965.
Dessa heter just X4 som betyder att den ska ha 4 kärnor!

För att låsa upp kärnor ska man antingen ha en processor med två eller tre kärnor.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite dåligt formulerat kanske men det var så att det gick inte att se temperaturen innan heller.
Och jag låste inte upp en kärna utan mer aktiverade den. Den var helt enkelt avstängd bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka versioner använder du av de program du tittade i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Everest Ultimate Edition 5.50.2100 och Core Temp 0.99.8

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem en senare version av Everest och kolla där. Kolla även om det finns en senare bios till ditt mobo. Vilket är det förresten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Asus Crosshair IV Formula. Jag vet inte vilken version jag har på BIOS.

Permalänk

Jag har ett ASUS M4A785TD, inte alls i samma klass som ditt, men jag fick också "aktivera" kärnor i BIOS. Fick även med ASUS Update på skivan, vilket enkelt och snabbt uppdaterar BIOS utan massa pill

Permalänk

Fortfarande Vcore är för låg skall vara minst 1.35 brukar vara 1.40 du har 1.28.
Något är fel.

Du ska inte behöva låsa up en quadcore till quadcore.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Enligt en kompis så kan man inte se temperaturen på de enskilda kärnorna på en Phenom processor så jag får nöja mig med den sammanlagda värmen på hela processorn.

--------------------

Core volten är inställd på 1,325 enligt ASUS Turbo V EVO men enligt CPU-Z så ligger den på 1,296.
Ska jag bara öka upp den till 1,35?

Permalänk
Medlem

varför ska du upp med vcoren om du inte upplever instabilitet?

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Enligt en kompis så kan man inte se temperaturen på de enskilda kärnorna på en Phenom processor så jag får nöja mig med den sammanlagda värmen på hela processorn.

--------------------

Core volten är inställd på 1,325 enligt ASUS Turbo V EVO men enligt CPU-Z så ligger den på 1,296.
Ska jag bara öka upp den till 1,35?

Upplever du inte att datorn bluescreenar eller hänger sig så ser jag ingen anledning till att höja då det är bättre med lägre Vcore både för temp och livslängd på chipet. Att du får ~1.3v när du har inställt på 1.325 är för att du inte har LLC aktiverat(load line calibration, om de nu finns sån funktion på AMD?).

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Medlem

I BIOS så är Vcoren inställd på 1,27 och vad jag har känt av under de snart två dagar då jag har använt datorn (dock inte under någon belastning) så har allt funkat felfritt.

Angående tempen så ligget den på ~ 33 grader vid 0-10% load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

I BIOS så är Vcoren inställd på 1,27 och vad jag har känt av under de snart två dagar då jag har använt datorn (dock inte under någon belastning) så har allt funkat felfritt.

Angående tempen så ligget den på ~ 33 grader vid 0-10% load.

Bara köra Prime95 eller OCCT så du stressar processorn till 100%, är den stabil efter det så är det bara låta V-coren stå kvar på 1.27v

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Hur länge ska man stressa den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Hur länge ska man stressa den?

Det bästa är väl att köra över natten

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Okej så basically om datorn överlever natten utan en blue screen så är allt okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Okej så basically om datorn överlever natten utan en blue screen så är allt okej?

Jepp Det borde den vara

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Så det är ingen risk för överhettning eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Så det är ingen risk för överhettning eller liknande?

Med 1.27v så lär den inte bli så himla varm, tror inte du behöver vara orolig
Ladda ner HWM monitor programmet, då ser du min. och max. temp.
CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting

Du kan ju sätta igång den Prime95 eller vad du nu väljer att köra en timme innan du ska sova eller vad du nu gör på en lördag kväll. På en timme lär du nog se full load tempen på processorn osv.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Okej.

Tack så himla mycket alla ni som har tagit er tiden att hjälpa mig!

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Fortfarande Vcore är för låg skall vara minst 1.35 brukar vara 1.40 du har 1.28.
Något är fel.

Du ska inte behöva låsa up en quadcore till quadcore.

Det ska inte vara några problem när det inte finns borrkärnor på cpu:n och det brukar ska funka stabilt på 1,2v normalt sätt

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)