Permalänk
Medlem

Skrik / tjut??

har en till stationär dator som ser bra ut och som var bra men problemet nu är då att så fort jag startar upp windows så börjar ett obeskrivligt tjutande eller skrikande ljud.
Efter ett tag så blir det tyst men om jag går ut på te x fire fox så börjas det igen och så helt plötsligt så startar datorn om sig eller hänger sig.

Jag tror att ljudet kommer någonstans från moderkortet men är inte säker för ljudet är så pass lågt och skärande

SNÄLLA finns det någon som har de minsta aning om vad detta är för fel??

Permalänk
Medlem

med lågt menar du ton eller ljudnivå?
moderkort piper om de låter något som regel.
Jag tror på att de är hårddisken som låter. men är inte säker och har ingen lösning.

*edit* utom att byte hårdisk förstås

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

de är ingen ton utan bara något slag av skrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinxX:

de är ingen ton utan bara något slag av skrik

Ja men menar du att det är ett tyst skrik eller ett lågfrekvet skrik?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

tyst skrik kan inte riktigt förklara

Permalänk
Medlem

Har liknande ljud på en extern hårdisk. har du en annan hårddisk så testa utan och se om det är borta,

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Koppla ur HDD och strata datorn låt den gå en stund, är det tyst då så behöver du nog byta HDD. Annars får du nog kolla cpufläkten så den inte kärvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinxX:

tyst skrik kan inte riktigt förklara

?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Huvudet på spiken!

Permalänk
Hedersmedlem

Coil whine? Låter mycket högfrekvent och är ganska störande. Typ som detta? YouTube - Corsair power supply & EVGA video card squeal/whine (20sek inne)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Coil whine? Låter mycket högfrekvent och är ganska störande. Typ som detta? YouTube - Corsair power supply & EVGA video card squeal/whine (20sek inne)

nä inte som de men något liknande och det kommer inte från nätagget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinxX:

nä inte som de men något liknande och det kommer inte från nätagget

Ljudet kan även komma från t.ex. moderkort eller grafikkort.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

På min bärbara är det något med energiinställningarna för processorn som skapar ett liknande ljud.. Gick att stänga av efter en del forskande.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ljudet kan även komma från t.ex. moderkort eller grafikkort.

ja kan komma från moderkortet har jag också vart inne på för jag har bytt grafikkort nätagg och hårddisker de som stör mig är att moderkortet är köpt förra året så man tycker att de vore inte vara de som är felet men man vet ju inte

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lipkin:

Vad fan är syftet med detta? Man får inte "bumpa" och du gör det efter 7 min inaktivitet?!??

TS: Testa evt. att trimma datorn lite lätt och stäng gärna av energispar funktionerna i bios. Det kan i vissa fall fixa till oljudet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Dra ut kontaktat på moderkortet för interna högtalaren (fyra pins förmödligen) och rengöra fläkterna

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn inte går stabilt med random krasher så gissade jag i början på tex HDD, cpu-fläkt (tempproblem). Är detta kollat eller? Annars kan vi ju ha gissningslekar om colilwine i evinnerlighet till ingen nytta eftersom det sällan har något med instabilitet att göra.

Permalänk

Men varför inte öppna datorn och lokalisera ljudet, varför ska andra sitta här och gissa vart ljudet kommer ifrån? Helt otroligt...
Vet du inte hur man gör så säg det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Men varför inte öppna datorn och lokalisera ljudet, varför ska andra sitta här och gissa vart ljudet kommer ifrån? Helt otroligt...
Vet du inte hur man gör så säg det istället.

KANSKE FÖR ATT DET INTE GÅR ATT HITTA VART LJUDET KOMMER IFRÅN FÖR ATT DET LÅTER SOM ATT DET KAN KOMMA IFRÅN VAD SOM HELST. nöjd med ditt svar på frågan? är du inte intresserad så lägg dig inte i

Permalänk
Skrivet av MinxX:

KANSKE FÖR ATT DET INTE GÅR ATT HITTA VART LJUDET KOMMER IFRÅN FÖR ATT DET LÅTER SOM ATT DET KAN KOMMA IFRÅN VAD SOM HELST. nöjd med ditt svar på frågan? är du inte intresserad så lägg dig inte i

Det är sådan information som du ska ta med från första början, pröva att ringa till en läkare och säg att du har ont och inget annat, hur bra tror du att det går?

Nu kanske det inte var din mening men det uppfattas som väldigt respektlöst när folk erbjuder sig att hjälpa dig men får sitta och dra informationen ur dig.
Tänk på det i fortsättningen.

Med det avklarat så ska du få några felsöknings tips, eftersom du säger att ljudet kommer varje gång när du startar upp datorn så tycker jag att du ska ha det som utgångspunkt.

Starta upp datorn och för varje ny gång så kopplar du ur en komponent eller stoppar en fläkt.
När du har uteslutit saker som hårddiskar,cd-rom chassifläktar mm så börjar du leta efter källan på moderkortet, håll örat så nära du bara kan och har du möjlighet så använd en gummislang eller liknande på samma sätt som en läkare gör med ett stetoskop.
När det är klart så gör du samma sak på grafikkortet.

Försök att undvika antaganden, vem vet det kanske är bildskärmen eller en extern usb-enhet som genererar missljud.

PS: Barn hör oftast högre frekvenser bättre än vuxna så har du något yngre syskon i närheten så kanske han/hon kan hjälpa dig.

Permalänk

Ändra frekvens på skärmen..

Har upplevt liknande tjut vid scrollningar och jordfel till ljudkortet. grymtstörande

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ändra frekvens på skärmen..

Har upplevt liknande tjut vid scrollningar och jordfel till ljudkortet. grymtstörande

menar du att din dator balla ur helt med eller var det bara ett irriterande ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vad fan är syftet med detta? Man får inte "bumpa" och du gör det efter 7 min inaktivitet?!??

Sry, skrev i fel tråd.