Permalänk
Medlem

Stänga av NCQ i Ubuntu 10.04

Hej

Jag behöver stänga av NCQ på några diskar i en maskin (ej i sign) för att testa en grej. Har försökt med att ändra /sys/block/sd*/device/queue_depth, men det får ingen effekt när jag kollar med "dmesg|grep NCQ". Finns det något annat vettigt sätt att ändra NCQ? Jag vill inte ställa SATA-kontrollern i IDE-läge, för jag vill fortfarande ha NCQ på en av diskarna.

Några bra tips? Är lite newbie på Linux, så be gentle.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Du pillar på helt rätt variabel.

"dmesg|grep NCQ" är inte intressant, om ens outputten....

dmesg dvs kärnloggen förmodligen bara ut att devicen stödjer NCQ och inget annat. Kör inte heller grep utan "dmesg | less" och tryck / och skriv in NCQ t.ex. så söker du på det.. fler // tryckningar så söker den på nästa, istället för att enbart greppa så visar ju "less" hela filen dvs också raderna runtomkring NCQ träffarna... kan vara intressant i vissa fall. annars vet man ju inte vad man missar..

Hur som helst, det är bara vad kärnan tycker och NCQ skall ju stödjas eftersom du har stöd för det. Hade varit värre om det inte hade stått där

echo 1 > /sys/block/sda/device/queue_depth
Så har du stängt av NCQ

Hur som helst tycker jag det är intressantare att experimentera med hela IO scheduleringen.
cat /sys/block/sda/queue/scheduler

cfq är nått snurrdisks jux. "deadline" brukar jag rekommendera för medel svensson//desktopsanvändaren om man inte vill fördjupa sig alltför lågt ner. Och "noop" för virtuella maskiner så låter man i princip värden sköta IO scheduleringen efter bästa förmåga, alternativt om man har en fin raidcontroller och litar mer på den än sitt OS.

noop är transparent, och funkar även bra på SSDer, deadline gör visserligen också det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren jimi.

"echo 1 > /sys/block/sda/device/queue_depth" ger mig dock en fin access denied, även som root/sudo. Jag kan ändra i filen med nano, men den är återställd när datorn rebootar.

Jag leker med schedulingen för jag har upplevt långa svarstider från hårddisken i ett videoprogram jag skriver. Ska kika på de andra inställningarna du nämner.

Tack!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Tack för svaren jimi.

"echo 1 > /sys/block/sda/device/queue_depth" ger mig dock en fin access denied, även som root/sudo. Jag kan ändra i filen med nano, men den är återställd när datorn rebootar.

Jag leker med schedulingen för jag har upplevt långa svarstider från hårddisken i ett videoprogram jag skriver. Ska kika på de andra inställningarna du nämner.

Tack!

Att den är återställd när du rebootar är helt normalt, detta är ditt sysfs och alltså inte ett "riktigt" filsystem.