Permalänk

HAF 922 vs CM690 II Advanced

Väljer som sagt mellan HAF 922 och CM690 II Advanced.

Kortfattat, rätta mig om jag har fel.

HAF lite bättre luftcirkulation.
CM690 något bättre ljuddämpat.

Vad jag förstått så har båda dessa chassin dammfilter på alla platser utom på sidofläktarna?

Era egna erfarnheter om dessa chassin tas emot med tacksamhet.

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX

Permalänk

Har storebror till HAF922 och den kyler riktigt bra. Eftersom jag själv föredrar att datorn låter lite så skulle jag själv satsa på ett HAF. Det sänker temp riktigt bra. Vet inte riktigt vad det är för storlekar på fläktarna i 922, Men tror det är en 200mm i toppen , En 200mm fram och en 120 bak. Och i 932, Är det en 230 topp, 230 sidan, 230 fram och en 140 bak

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Vet ej om jag skulle kalla CM690II för ett tyst chassi. Jag kör et par milllimeter bitumen plus dämpskum i mitt plus att jag bytt fläktarna mot tystare. Blir riktigt behagligt då, men out of the box inbillar jag mig att det låter en del.

Du har rätt i ditt antagande att CM69II har dammfilter överallt förutom på sidorna.

Jag gillar mitt CM690II stenhårt förutom den blå fläkten i fronten, men den försvann innan den ens fick snurra ett varv.
Ett trevligt och lättbyggt chassi som jag lätt rekommenderar.

Saknar tyvärr erfarenhet av HAF.

Permalänk
Skrivet av Bellum:

Vet ej om jag skulle kalla CM690II för ett tyst chassi. Jag kör et par milllimeter bitumen plus dämpskum i mitt plus att jag bytt fläktarna mot tystare. Blir riktigt behagligt då, men out of the box inbillar jag mig att det låter en del.

Du har rätt i ditt antagande att CM69II har dammfilter överallt förutom på sidorna.

Jag gillar mitt CM690II stenhårt förutom den blå fläkten i fronten, men den försvann innan den ens fick snurra ett varv.
Ett trevligt och lättbyggt chassi som jag lätt rekommenderar.

Saknar tyvärr erfarenhet av HAF.

Hur tycker du att luftkylningen fungerar? Har du satt dit sidofläktar?

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX

Permalänk
Medlem

Den fungerar helt ok. Har inget att anmärka på där faktiskt.
Dock har jag fler fläktar än vad som ingår i original.

Jag har sidofläkt på GPU-platsen. Den andra blockeras av CPU-kylare modell torn.

Tror dock inte att sidofläkten på GPU-platsen gör någon vidare skillnad om man kör originalkylare på GPU. Blir ju bara en fläkt som blåser på plast då.. (eller suger..)
Kör man med annan kylning på GPU kan det nog göra en del skillnad. Jag har ingen vidare statistik att visa på dock. Hade för avsikt att provmäta när jag monterade fläkten, men det kom av sig.

Permalänk
Avstängd

jag har ett HAF 922 och chassit är fint och kyler bra skaffa bara en fläkt kontroll så blir det tyst som graven men om du har pengar så kör på HAF X way beter

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Om man får rekommendera andra chassin så skulle jag rekommendera fractal designs Define R3, ett enligt mig mkt snyggare chassi, med möjlighet att själv välja nivå på kylning/ljudnivå

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

jag har ett HAF 922 och chassit är fint och kyler bra skaffa bara en fläkt kontroll så blir det tyst som graven men om du har pengar så kör på HAF X way beter

Såg att HAF X är sänkt till 1300 på komplett, ungefär samma prisökning som två nya fläktar om jag väljer detta, dock så känns det som om det kommer att dominera mitt studentrum på 16m2...

Skrivet av Bellum:

Den fungerar helt ok. Har inget att anmärka på där faktiskt.
Dock har jag fler fläktar än vad som ingår i original.

Jag har sidofläkt på GPU-platsen. Den andra blockeras av CPU-kylare modell torn.

Tror dock inte att sidofläkten på GPU-platsen gör någon vidare skillnad om man kör originalkylare på GPU. Blir ju bara en fläkt som blåser på plast då.. (eller suger..)
Kör man med annan kylning på GPU kan det nog göra en del skillnad. Jag har ingen vidare statistik att visa på dock. Hade för avsikt att provmäta när jag monterade fläkten, men det kom av sig.

Kommer inte använda kort med orginalkylare, därav är sidofläkt ett måste för mig.

Skrivet av the_speed:

Om man får rekommendera andra chassin så skulle jag rekommendera fractal designs Define R3, ett enligt mig mkt snyggare chassi, med möjlighet att själv välja nivå på kylning/ljudnivå

Tackar men är inte av intresse.

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX

Permalänk
Medlem

En liten rättning: CM690II har inte dammfilter i bakre utblåset, men det visste du säkert redan.. (Tänkte mest på att mitt svar i början av tråden kan tolkas som att det har filter även i bak..)

2 saker till som jag gillar med CM690II, och som delvis avgjorde mitt val:
1: Möjligheten att ta bort racket för hårddiskar så bara de två övre är kvar. (Jag har iaf hellre mer utrymme för luftflöde än en massa tomma hårddiskplatser. 2st 3,5" platser plus de som blir över i 5,25" räcker mer än väl för mig)
2: Möjligheten att ansluta en hårddisk på ovansidan av chassit. Det är förvisso inte hotswap, men jag har haft mycket nytta av funktionen ändå.

Permalänk
Medlem

andvänder själv HAF922, kyler RIKTIGT bra.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Skrivet av Bellum:

En liten rättning: CM690II har inte dammfilter i bakre utblåset, men det visste du säkert redan.. (Tänkte mest på att mitt svar i början av tråden kan tolkas som att det har filter även i bak..)

2 saker till som jag gillar med CM690II, och som delvis avgjorde mitt val:
1: Möjligheten att ta bort racket för hårddiskar så bara de två övre är kvar. (Jag har iaf hellre mer utrymme för luftflöde än en massa tomma hårddiskplatser. 2st 3,5" platser plus de som blir över i 5,25" räcker mer än väl för mig)
2: Möjligheten att ansluta en hårddisk på ovansidan av chassit. Det är förvisso inte hotswap, men jag har haft mycket nytta av funktionen ändå.

Valde CM690II Advanced, tänkte fråga om sidofläkten, antar av ditt tidigare inlägg att du har den som inblås fläkt, jag tänkte använda den som utblås för att fasa ut varmluften då jag kommer ha ett gigabyte 470 soc. Vad för fläkt har du använt, ljudnivå och kapacitet? Nöjd?

Visa signatur

Sandlådan 1.0 // CM 690 2 Advanced // Evga P55 FTW // i5 760 2.8 // Gigabyte 470 SOC // Corsair 4Gb 1600 // Samsung SpinPoint 1TB // Corsair 750HX