Permalänk
Medlem

Vilken är bäst av dessa två?

Tjenare, undrar lite över vilken processor som är bäst för Starcraft II och WoW.

en 6-kärnig Komplett.se - AMD Phenom II X6 1055T
en 4-kärnig Komplett.se - AMD Phenom II X4 965 Black Edition

De är ungefär i samma prisklass, skiljer väl någon hundring. Men vilken är egentligen bäst, om man bortser från priset? Och hur värt är det att ha en 6kärnig om man kollar på framtiden t.ex.?

Är ingen mästare på det här med alla siffror och så, men i mina ögon ser en 6kärnig processor bättre ut än en 4kärnig. Vet inte riktigt vad det innebär men har hört att den 4kärniga i det här fallet kanske faktiskt presterar bättre inom just spel.

Diskutera

Mvh
/Gnawk

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt 965, billigare och högre klock, lättare att klocka högre också.

btw, det här är SweC, diskussion är det som forumet används till så att säga "diskutera" behövs inte Det är inte som Fragbite där allt blir flamewar direkt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man behöver knappt ens två kärnor i dagsläget så onödigt med 6. Jag personligen rekommenderar 965be. köp en fin kylare för de extra hundralapparna

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Från anandtech.com, se Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

6-kärniga AMDn är bättre i redigeringsprogram, men för spel ta den 4-kärniga.

Permalänk
Medlem

Tack alla, det lutar nog mot en 965a. Om mitt moderkort har rätt socket är det garanterat att det funkar? Även fast den e gammal menar jag. Kommer inte överklocka då jag inte riktigt vet hur man gör

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Det är inte som Fragbite där allt blir flamewar direkt.

haha, står alla med eldkastare och skjuter eld på varandra eller?

Permalänk
Skrivet av Gnawk:

Tack alla, det lutar nog mot en 965a. Om mitt moderkort har rätt socket är det garanterat att det funkar? Även fast den e gammal menar jag. Kommer inte överklocka då jag inte riktigt vet hur man gör

det beror på om ditt moderkort klarar av 125w i tdp, vad har du för nå?

Permalänk
Medlem

så sant som det är sagt så är 965 bättre till dagens spel men om du vill ha en för lite mer framtida spel så kan du köra på 1055an!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har ett som heter PBGL00, Packard bells egna tror jag. Har CPU-Z, men vart kollar man om den pallar 125w i tdp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnawk:

Har ett som heter PBGL00, Packard bells egna tror jag. Har CPU-Z, men vart kollar man om den pallar 125w i tdp?

Det står förhoppningsvis på deras (PB:s) hemsida. Var dock inte alltför optimistisk då fabriksdatorer inte är gjorda för uppgraderingar, inte heller för överklockning

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror inte det stod nåt på deras sida :/ kollade

Permalänk

Märkesdatorer kan ha låsningar i BIOS, så inte säkert att det kommer lira med processorn.