Speldator för GtaIV-spel Budget ca: 8000

Permalänk
Medlem

Speldator för GtaIV-spel Budget ca: 8000

Hej på er.
Jag hoppas (med mössan i näven) på lite hjälp.
Min gamla stationära (En Dell C521) säckade ihop för några månader sen.
Misstänker att den överhettades för fasen vad jag sög damm ur fläkten när jag till slut öppnade den.
Nog om det!

Jag har nu tröttnat på att surfa och sånt på min Eee 1000H och tänkte mig en ny dator.
Har försökt plocka ihop en själv men jag är så kass på datorer så med den inlärningskurva som behövs är jag väl färdig lagom till sportlovet 2011. Vad ska jag ha, vad funkar och funkar inte ihop. Hur mycket behöver jag spendera.

Jag hade tänkt köpa GtaIV ett tag men var då tvungen att köpa spel, konsol plus tv. Men den kom ju till pc för ett tag sen så istället tänkte jag lägga de pengarna på en ny speldator.
Spelade Gta San Andreas på min gamla säckade dator och det var kul även om det var nätt och jämt vad den klarade av.

Det jag vill ha är en dator som funkar att spela GtaIV och expansionerna på utan krångel på högre upplösning. Kanske även så att det går att spela Starcraft online, strunt samma med upplösning. Det tjatas om det i umgänget. Kanske Red Dead Redemption när den kommer till pc. Utöver spel kommer den att användas till filmvisning, surfning och musiklyssning, det vanliga.

Jag tänkte mig en budget runt 8000.
Inklusive OS.
Det behövs ingen våldsamt stor hårddisk.
Jag bor jävligt litet så en så liten burk som möjligt vore bra.
Jag kommer inte att överklocka den eller greja med komponenterna mer än nödvändigt.
Går det att stoppa i hårddisken från min gamla dator tro?
Skärm, tangentbord och mus finns.
Förmodligen kommer jag att be Inet att bygga den åt mig men det går utöver budgeten.

Kan inte komma på något mer.

All hjälp uppskattas livligt.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hej på dig,

Fick ihop följande på inet.se, rätt spot-on gällande budget tycker jag

Motivering
GTX460: Bra, snabbt, billigt, stabila drivrutiner.
1TB Samsung: Kan visserligen bytas mot något annat, men 1TB lagring blir fan inte billigare, om du inte hoppar ner till 5400rpm.
Corsair 4GB ram: Prisvärt och lagom snabbt. 4GB bör räcka åt alla
AMD Phenom: Här är en fyrkärning processor som inte kostar multum. GTA IV är knappt spelbart på en tvåkärnig CPU. Intel spräcker din budget här.
Gigabyte moderkort: Populärt kort som stöder USB 3.0
Corsair 550W: Inte det modernaste, men 80+cert och billigt. Ruskigt driftsäkra med bra garantier.
Windows7: 64bit, svenska.
Antec Three hundred: Bra chassi som sweclockers utnämnt till "prisvärt". Bra att bygga i och inte så jättestort.
Byggnation: Det fick plats i budget
Artic cooling kylare: Mycket tystare än originalkylaren och kyler dessutom bättre.
Fraktfritt: bara för att inet älskar oss nördar på sweclockers. Vi är nog deras största kund

Resterande 14kr tycker jag du kan lägga i en rädda barnen-bössa på ICA

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Det verkar bra.
Att byta orginalkylare hade jag aldrig kommit på. Men ska man tro omdömena var det tydligen nödvändigt.
Hoppas bara AMD-processorn klarar spelet. Det satt någon athlonvariant i gamla datorn och det var lite surt att spela spel som var äldre än processorn men ändå tvingas köra på lägsta inställningen.

Edit:
Borde väl stödja anonyma spelare med de kronor som blir över eller nåt.
Det är ju trots allt en SPELdator.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Gjorde en testbeställning...

Är jag dum i huvvet eller saknas det nån form av CD/DVD läsare?
Använder seriösa gamers inte sådant längre?
Funkar en fyra år gammal cd-läsare

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk

Ta från din gammla datorn brännaren och hårdisken

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Verkar inte ligga någon dvd i den, men det är bara att du lägger till den billigaste dvd brännaren du hittar, möjligtvis kan du försöka få en med sata kontakt vilket står tydligt på produktinformationen för det messta eller i produktnamnet.
Om du tänkt köra med den gammla hdd:n och dvd:n kan du alltid lägga till en rund ide kabel från inet för ungefär 50kr inte nödvändigt men ganska trevligt om man nu använder ide.

DVD:n undviker man så långt som möjligt, men för eller senare brukar det alltid vara bra att ha tillgång till en på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Atropos:

Är jag dum i huvvet eller saknas det nån form av CD/DVD läsare?
Använder seriösa gamers inte sådant längre?
Funkar en fyra år gammal cd-läsare

Jag personligen tycker DVD-läsare är helt onödiga idag. Windows installerar man via USB och spelen laddar man hem, liksom

Du kan stoppa i en gammal cd/dvd-läsare som du har sedan tidigare utan problem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag personligen tycker DVD-läsare är helt onödiga idag. Windows installerar man via USB och spelen laddar man hem, liksom

Du kan stoppa i en gammal cd/dvd-läsare som du har sedan tidigare utan problem

Det svaret i kombination med din sign får nog många att höja på ögonbrynen ^^ Jag gissar att du menar tjänster såsom Steam etc?

Hur som helst håller jag med dig. Dvd-läsare hör till ´00-talet och bör behandlas därefter. Jag har en extern liten rackare som jag har liggandes i en låda under sängen. Samma sak med Floppy-läsare.

Det hör verkligen inte hemma i en sjyst spelburk

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Men jag hade ju tänkt att inhandla mina spel på det mest laglydiga sätt i den lokala spelbutiken. Då får man dem väl i form av en skiva? Kommer alla på sweclockers att mobba mig nu när jag avslöjat detta?

Hur som helst.
Alla som svarat ska ha tack och jag kommer nog att köra på det förslag Printscreen gjorde.
Kommer nog ändå att stoppa in min gamla brännare eller hosta upp ett par hundralappar av mina surt förvärvade för en ny.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Men jag hade ju tänkt att inhandla mina spel på det mest laglydiga sätt i den lokala spelbutiken. Då får man dem väl i form av en skiva? Kommer alla på sweclockers att mobba mig nu när jag avslöjat detta?

Hur som helst.
Alla som svarat ska ha tack och jag kommer nog att köra på det förslag Printscreen gjorde.
Kommer nog ändå att stoppa in min gamla brännare eller hosta upp ett par hundralappar av mina surt förvärvade för en ny.

Har inte tid att kolla nu men se till att moderkortet har IDE-kontakt, då en några år gammal cd läsare kan ha detta istället för sata.

Permalänk

En ny DVD-brännare/läsare kostar inte ens 2,5% extra! Dvs under 200kr!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Atropos:

Men jag hade ju tänkt att inhandla mina spel på det mest laglydiga sätt i den lokala spelbutiken. Då får man dem väl i form av en skiva? Kommer alla på sweclockers att mobba mig nu när jag avslöjat detta?

Hur som helst.
Alla som svarat ska ha tack och jag kommer nog att köra på det förslag Printscreen gjorde.
Kommer nog ändå att stoppa in min gamla brännare eller hosta upp ett par hundralappar av mina surt förvärvade för en ny.

Jag menar att man inte köper spel på gammal utdaterad fysisk media, utan kör tjänster som Steam osv. Självklart kan man ladda olagligt, men idag är ju alla spel bäst i multiplayer, singleplayer är som DVD-läsare, lite 1999

Om du prompt känner att du måste ha en DVDläsare så skit i fyra öl och lägg upp två hundringar så får du en sprillans ny samsung som bränner DVDs och hela fadderullan!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Men jag hade ju tänkt att inhandla mina spel på det mest laglydiga sätt i den lokala spelbutiken. Då får man dem väl i form av en skiva? Kommer alla på sweclockers att mobba mig nu när jag avslöjat detta?

Bättre att köpa spel som GTA IV på steam då du slipper bråka med DRM som följer med på skivorna. Då är det bara att dra hem från steam och så funkar spelet. Köper du skivorna blir det bara problem och inget funkar.

Båda är lagliga men ett sätt är bättre än det andra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Innan jag kom hit visste jag inte att saker som SSD och Steam och en massa annat här fanns..
Har inte intresserat mig nämnvärt sen jag köpte förra datorn
Kul att lära sig lite.

Egentligen har ni rätt att DVD är ganska onödig. Min spelare har inte använts mycket egentligen men pga av en packe gamla skivor som det kan va kul att titta på nån gång och gamla datorer hos anhöriga lägger jag ut för en ny.
Beställning går nog ut idag.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Snabb fråga:
Moderkortet jag beställde var slut och kommer inte in förrän nästa år
Gigabyte GA-870A-UD3
Gigabyte GA-870A-UD3 - Inet.se
Inet föreslår en Asus M4N74TD istället.
https://www.inet.se/artikel/1901839/asus-m4n75td

Funkar det lika bra eller borde jag skaffa något annat?
Borde väl ha ett bra moderkort eftersom man sitter fast med en OEM licens på Windows 7 så det får ju hålla resten av datorns livslängd, om jag inte fattat helt fel.

Mvh osv.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hej igen,

Gigabytekortet kommer in sjunde december enligt inet, eller har du fått förstahandsinformation? Asus M4N75TD har gamla 750-chipset, kanske är roligare med moderna grejer

Vidare är du inte fast med en OEM-licens på en dator hela livet. Byter du hårdvara är det bara att ringa microsoft och få en återaktivering. Det har jag gjort själv och det tog 15 minuter inkl kö-tid, Microsoft har skitbra support faktiskt!

Dubbelkolla med inet så att deras leveransdatum stämmer överens med det som står på hemsidan. Har de kortet inne den 7: tycker jag du ska fortsätta köra på Gigabyte. Har du brådis eller om kortet kommer sent; kör på Asus-brädan.

Hoppas det klarnade lite

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Oh, ja, tack så mycket snälla Printscreen!

Missade sista tvåan i 7/12 i mailet så jag fick det till januari. Tidigast 7/12 stod det.

Jag har inte bråttom så jag gjorde som du sade och bad dem köra på Gigabyte-boardet.
Kanske blir lättare med julstöket om man inte har en sprillans ny dator att leka med.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Eller så köper man moderkaken hos Dustin som har det i lager
GIGABYTE GA-870A-UD3, AMD870 AM3, ATX - Specifikationer

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Förutom att det tar en helvetes massa mer tid att "ladda" ner spelet från steam, därav varför jag fortfarande använder dvd.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av edberg24:

Förutom att det tar en helvetes massa mer tid att "ladda" ner spelet från steam, därav varför jag fortfarande använder dvd.

Jo såklart, har man inte så bra uppkoppling kanske det är värt, men från att klicka "install" till att ha spelet igång tar för mig ungefär 10 minuter. Jag hinner knappt starta bilen på den tiden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Igår bar farbror Atropos hem ett stort paket från posten...
It's here, it's black and its awesome! Min nya spelburk.
Tack alla för hjälpen!

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //