Sälja 5970 för att köpa ett nytt kort, vilket?

Permalänk
Medlem

Sälja 5970 för att köpa ett nytt kort, vilket?

Hej!
Jag har en fundering över hur jag ska göra!

Har idag ett Sapphire 5970 OC edition 2GB och har tänkt att byta ut det mot ett 6970 när det lanseras. Är det ett bra byte eller ska jag byta till Nvidia? Har ett Nvidia Chipset, om det påverkar prestandan på något sätt.

Kommer 6970 att prestera bättre än mitt nuvarande kort i t.ex. Bad company 2? eller kommer det inte märkas någon större skillnad.

Vad tycker ni och hur mycket kan man begära för mitt kort i pengar i nuläget? Det är inköpt i somras.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Omöjligt att veta svaret då 6970 inte kommit än...

Iaf, ett basic 5970 presterar ca som 5850 i cf, och eftersom 6870 var bättre än 5850 kan man väl anta att 6970 kommer prestera strax över två st i CF, dock bara rena spekulationer.

har du Nvidia chipset har du dock tillgång till SLI (bör iaf ha, bror sig ju på vilket mobo du har) och då kan ett 580, alt 2x 470 vara aktuellt.

jag skulle sälja nu, köpa någe skitkort och sedan köpa ett 6990 allt 6970 beroende på hur det presterar!

Permalänk
Medlem

Du lär inte vinna mycket i prestanda mellan ett 5970 och ett 6970, tycker du ska vänta in både 69XX serien från AMD och 570 från nVidia, om du nu kan köra SLI men inte CF så kanske 2x 570 är något att tänka på?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet till SLI, hade 460 i SLI innan.

Dock bara ett 650w nätaggregat. Så vet inte vilka kort jag klarar av att driva runt. Dock är jag inne på att inte ha något Dubbel GPU-kort eller SLI utan köra ett Single-GPU kort som är riktigt bra. Sen om det blir Nvidia Eller radeon är mindre viktigt.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Avstängd

6990
bara att vänta.
6970 är bra men i grunden inte mer prestanda även om funktionerna är nya.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför sälja när du har ett highend kort redan?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Jag har möjlighet till SLI, hade 460 i SLI innan.

Eftersom att GTX 460 kom i somras och du säger att du köpte ditt 5970 i somras: hur ofta byter du grafikkort? Jag menar det är ju som att kasta pengarna i sjön bara för att man är sugen på något nytt :S
(dessutom så presterar GTX 460 SLI som ett 5970 så förstår inte varför du gjorde bytet från början?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Eftersom att GTX 460 kom i somras och du säger att du köpte ditt 5970 i somras: hur ofta byter du grafikkort? Jag menar det är ju som att kasta pengarna i sjön bara för att man är sugen på något nytt :S
(dessutom så presterar GTX 460 SLI som ett 5970 så förstår inte varför du gjorde bytet från början?)

MÅNGA som gör som honom, sugen på nått nytt så kan man springa i väg och köpa en ny mobil för 5 papp som man tröttnar på efter en vecka. känner många såna personer. vissa skuldsätter sig ibland eftersom dom ofta kör fler än 1 abbonemang för att ha nästa nya mobil eller liknande (avbetalning).

ONT: du ha redan ett väldigt bra kort, en vettig uppgradering skulle nog vara 6990 eller 2x 580gtx i sli?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Skulle vänta ett bra tag till...dumt att byta bort ett 5970 <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Eftersom att GTX 460 kom i somras och du säger att du köpte ditt 5970 i somras: hur ofta byter du grafikkort? Jag menar det är ju som att kasta pengarna i sjön bara för att man är sugen på något nytt :S
(dessutom så presterar GTX 460 SLI som ett 5970 så förstår inte varför du gjorde bytet från början?)

Jag köpte inte mitt 5970, jag bytte de till mig med en liten peng i mellan, så finansiellt så klarade jag mig fint där!

Varför jag bytte berodde dels på att jag föredrar Radeon och sedan att jag ville ha ett kort istället för två så jag kunde använda min PCI-portar som var emellan mina två GTX 460 kort när jag hade dem.

Jag har nog besämt mig för att vänta och se hur de nya presterar och avgöra därefter.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk

jag skaffade 580SLI. Tyst är bara förnamnet. 5970 borde inte gå att säljas idag.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

jag skaffade 580SLI. Tyst är bara förnamnet. 5970 borde inte gå att säljas idag.

varför borde det inte gå att sälja?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

varför borde det inte gå att sälja?

Exakt. Det är ju fortfarande ett Dual-GPU kort så man slipper hela SLI/Crossfire konceptet som tar plats och producerar massa värme.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Som du redan verkar ha kommit fram till är inget byte aktuellt för dig. Det finns ingen annat kort som presterar bättre, utan det är crossfire/SLI som gäller då. Och då blir det för mycket pengar. Det ända bytet som skulle gå att tänka på just nu utan att ta ekonomiskt självmord är 470 SLI vilket bara kommer ge en marginell prestanda kick men kosta ca 1000 kr i mellan plus att dit nätagg kommer på på 100% hela tiden.

580 SLI? visst, om du har en så så där 7000 kr plus att du gör en bra deal med ditt nuvarande kort så är det ett utmärkt val, och ja, det blir nästan 7000 kr även om du säljer kortet eftersom du behöver ett monster nätagg för att driva runt det hela.

Vänta på 6970, men jag tror att det kommer bli svårt för att kort att prestera bättre än ett bara ett år gammalt dubbelt... 6990 kommer kosta ca 6000 tror jag, alltså 3000 om du säljer ditt för 3000. Ganska dyrt, men det kommer med lite tur gå att köra på ditt nätagg med tanke på AMDs fina arbete med strömförbrukning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Exakt. Det är ju fortfarande ett Dual-GPU kort så man slipper hela SLI/Crossfire konceptet som tar plats och producerar massa värme.

Alternativt så dubbla man med ännu ett 5970 i CF och får en jäkla prestandaboost

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Alternativt så dubbla man med ännu ett 5970 i CF och får en jäkla prestandaboost

Hujeda mig, dubbla 5970, då måtte de bli hemskt mycket microstuttering.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Hujeda mig, dubbla 5970, då måtte de bli hemskt mycket microstuttering.

Nja.. Det kan jag inte riktigt uttala mig om. Men jag antar att detta hade uppmärksammats i samband med resultaten i prestandatester?

Sweclockers har ju i sin senaste recension av GTX 560 lite benchmarks där 5970 körs i CF och toppar nästan samtliga listor -> http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Men som sagt, vet inte hur microstuttering uppmärksammas i benchmarks, men det borde väl synas i FPS-skalan?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Nja.. Det kan jag inte riktigt uttala mig om. Men jag antar att detta hade uppmärksammats i samband med resultaten i prestandatester?

Sweclockers har ju i sin senaste recension av GTX 560 lite benchmarks där 5970 körs i CF och toppar nästan samtliga listor -> http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Men som sagt, vet inte hur microstuttering uppmärksammas i benchmarks, men det borde väl synas i FPS-skalan?

Klart det toppar listorna, det är ju Quad CF inte mycket som kan rå på det!

MicroStuttering kommer bli ett stort problem om man kör två 5970 i de flesta spel. Det syns bara när frameraten mäts ständigt och skrivs ut på en skala, då kan man se de små hacken i fpsen som blir. Men oftast så är det bara något man märker när man spelar!

Ska man ha en bra Benchmarkdator så är 5970 i crossfire ett utmärkt val

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Klart det toppar listorna, det är ju Quad CF inte mycket som kan rå på det!

MicroStuttering kommer bli ett stort problem om man kör två 5970 i de flesta spel. Det syns bara när frameraten mäts ständigt och skrivs ut på en skala, då kan man se de små hacken i fpsen som blir. Men oftast så är det bara något man märker när man spelar!

Ska man ha en bra Benchmarkdator så är 5970 i crossfire ett utmärkt val

I och för sig
Fast samtidigt är ju microstuttering lätt åtgärdat med att låsa spelets FPS till uppdateringsfrekvensen (Hz) för skärmarna. Beror ju lite på skärmen men rent generellt, vem behöver mer FPS än 60 i ett spel?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Hej!
Jag har en fundering över hur jag ska göra!

Har idag ett Sapphire 5970 OC edition 2GB och har tänkt att byta ut det mot ett 6970 när det lanseras. Är det ett bra byte eller ska jag byta till Nvidia? Har ett Nvidia Chipset, om det påverkar prestandan på något sätt.

Kommer 6970 att prestera bättre än mitt nuvarande kort i t.ex. Bad company 2? eller kommer det inte märkas någon större skillnad.

Vad tycker ni och hur mycket kan man begära för mitt kort i pengar i nuläget? Det är inköpt i somras.

Jag är visserligen nybörjare här, men ett 5970 borde väll kunna maxa Bad Company 2 på högsta tänkbara inställning (full AA osv) och fortfarande flyta på i 60 FPS hela tiden? Varför byta?

Sen undrar jag varför http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619975&CKS=PCW#extra 6970 kostar mindre än 5970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

I och för sig
Fast samtidigt är ju microstuttering lätt åtgärdat med att låsa spelets FPS till uppdateringsfrekvensen (Hz) för skärmarna. Beror ju lite på skärmen men rent generellt, vem behöver mer FPS än 60 i ett spel?

För mig var det inte lika enkelt, jag har en 120hz skärm och 5970 klarar inte av att hålla så hög FPS tyvärr. Sedan blev det ett sjukt input lag när jag drog på V-sync med 5970. Vet inte varför men det fungerar också mycket bättre nu med GTX 580.

Skrivet av FFSZM:

Jag är visserligen nybörjare här, men ett 5970 borde väll kunna maxa Bad Company 2 på högsta tänkbara inställning (full AA osv) och fortfarande flyta på i 60 FPS hela tiden? Varför byta?

Sen undrar jag varför http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619975&CKS=PCW#extra 6970 kostar mindre än 5970?

Man kan maxa Bad company 2 med ett 5970 utan problem, mitt problem var att jag upplevde microstuttering. Antingen berodde det på enbart grafikkortet eller en kombination med min skärm. Nu är det hela iallafall mycket bättre!

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

För mig var det inte lika enkelt, jag har en 120hz skärm och 5970 klarar inte av att hålla så hög FPS tyvärr. Sedan blev det ett sjukt input lag när jag drog på V-sync med 5970. Vet inte varför men det fungerar också mycket bättre nu med GTX 580.

Första frågan: Du har alltså kört 5970 i CF? - Creds för det

Men får verkligen inte 5970 i CF mer än 120FPS? I vilket spel pratar vi om då eller upplevde du problem i alla spel?

V-sync är ofta känt som djävulens avkomma men just när vi pratar microstuttering är det guld värt, i alla fall fram till du skrev ovanstående. Har aldrig varit med om något liknande eller sett liknande fall. Orsaken bakom microstuttering är som bekant osynkat arbete mellan GPU-erna och denna ligger tillverkarna själva bakom. Kan vara så att AMD(Ati?) inte har lyckats lika bra med detta som nVidia?

Intressant läsning dock, även om det inte är ett resultat man hoppas på.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Första frågan: Du har alltså kört 5970 i CF? - Creds för det

Men får verkligen inte 5970 i CF mer än 120FPS? I vilket spel pratar vi om då eller upplevde du problem i alla spel?

V-sync är ofta känt som djävulens avkomma men just när vi pratar microstuttering är det guld värt, i alla fall fram till du skrev ovanstående. Har aldrig varit med om något liknande eller sett liknande fall. Orsaken bakom microstuttering är som bekant osynkat arbete mellan GPU-erna och denna ligger tillverkarna själva bakom. Kan vara så att AMD(Ati?) inte har lyckats lika bra med detta som nVidia?

Intressant läsning dock, även om det inte är ett resultat man hoppas på.

Jag hade inte 5970 i CF Har jag väl inte skriv eller? bara att det lär bli microstuttering så det räcker och blir över då.

Varför jag upplever det bättre nu än med 5970 beror ju på vad jag tror en sak, 5970 dual gpu och gtx580 single gpu.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av FFSZM:

Jag är visserligen nybörjare här, men ett 5970 borde väll kunna maxa Bad Company 2 på högsta tänkbara inställning (full AA osv) och fortfarande flyta på i 60 FPS hela tiden? Varför byta?

Sen undrar jag varför http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619975&CKS=PCW#extra 6970 kostar mindre än 5970?

För att 6970 är en hel del sämre än 5970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belzebubb89:

För att 6970 är en hel del sämre än 5970.

5970 har slutat sälja dock ?

Permalänk
Medlem

5970 är fortfarande världens snabbaste, kanske 580 som utmanar... du har ju dx 11, massa funktioner, så varför ens byta? Jag hade behållit den ett tag till, då du känner att du börjar förlora fps, kan du tänka om

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Jag hade inte 5970 i CF Har jag väl inte skriv eller? bara att det lär bli microstuttering så det räcker och blir över då.

Varför jag upplever det bättre nu än med 5970 beror ju på vad jag tror en sak, 5970 dual gpu och gtx580 single gpu.

Ber om ursäkt. Jag misstolkade dig på "För mig var det inte lika enkelt.." - antog nämligen att du syftade på 5970 i CF då. Fattade det även som att du körde GTX580 i SLI och gjorde jämförelsen mellan CF och SLI kring microstuttering. Men tack för rättelsen

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"