Finns det bärbara med SATA-300?

Permalänk
Medlem

Finns det bärbara med SATA-300?

Jag ska köpa en ny bärbar, och så tänkte jag kasta ut hårddisken i den och sätta in en SSD-disc 128GB med Sandforce teknologi istället. T.ex. den här:

Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Min fråga är: Hur vet man om en bärbar stödjer SATA-300? Jag kollar på bärbara på prisjakt.nu, men tyvärr finns det inga uppgifter om vad hårddiskarna är för typ, om det är SATA1, SATA2 eller IDE.

Kan man räkna med att alla bärbara tillverkade år 2010 har SATA-300 helt enkelt?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ja, SATA-300 (eller SATA 3 Gbit/s som det brukar kallas för att undvika missförstånd) har varit standard i både stationära och bärbara datorer i några år nu. Så du kan räkna med att en dator från 2010 har SATA 3 Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufduck:

Jag ska köpa en ny bärbar, och så tänkte jag kasta ut hårddisken i den och sätta in en SSD-disc 128GB med Sandforce teknologi istället. T.ex. den här:

Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Min fråga är: Hur vet man om en bärbar stödjer SATA-300? Jag kollar på bärbara på prisjakt.nu, men tyvärr finns det inga uppgifter om vad hårddiskarna är för typ, om det är SATA1, SATA2 eller IDE.

Kan man räkna med att alla bärbara tillverkade år 2010 har SATA-300 helt enkelt?

Tacksam för svar

Jag tror vi måste förtydliga. SATA-300 _är_ SATA2 och SATA-600 _är_ SATA3. Varför de heter 300 resp. 600 är för att SATA2 kan leverera upp till 3Gbit/s medan SATA3 levererar upp till 6Gbit/s.

Med det sagt kan jag på en gång säga till dig att det inte gör världens skillnad mellan SATA2 eller 3 då den övre gränsen för SATA i praktiken ligger mellan 250-280Mb/s och Sandforce presterar som allra mest 285(om man tar deras specificerade siffror vilket man oftast aldrig får, utom de första tio minuterna. Dessutom är det inte den sekventiella läs/skriv-hastigheten som gör skillnaden, utan skrivningarna på många små filer, och där är Sandforce mästarnas mästare. Trots detta kommer de inte ens upp i 100Mb/s på sådana skrivningar/läsningar.

Smäll i SSD i den laptop du väljer, och för guds skull, välj inte laptop efter lagrings-interface. Kolla på andra saker som grafikkort, processor, ram-minne, design, garanti, omdömen osv osv.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, SATA-300 (eller SATA 3 Gbit/s som det brukar kallas för att undvika missförstånd) har varit standard i både stationära och bärbara datorer i några år nu. Så du kan räkna med att en dator från 2010 har SATA 3 Gbit/s.

Ok. Det kan mycket väl vara som du säger, men jag blev lite brydd då jag kollade runt på komplett.se. Dom har angivit serial-ATA gränssnitt i deras tekniska specifikationer på bärbara. Och jag kollade på flera märken, Toshiba, ASUS, HP, Samsung. Och det var endast HP Elitebook serien för över 20 000 kr som hade Serial-ATA 300. Alla andra jag kollade på var Serial-ATA 150. Till och med ASUS värsting för 25 000 var Serial-Ata 150. (länk här: Komplett.se - ASUS NX90JQ 18.4" Full HD LED)

Även ASUS G73JW 17.3" som jag läst recension på här på Sweclockers och som verkar vara riktigt bra hade Serial-Ata 150. Komplett.se - ASUS G73JW 17.3" HD+

Jag blir osäker här. Står det fel på komplett.se:s specifikation? Borde jag mejla och fråga? Jag vill verkligen ha en Sandforce SSD-disk, det är den största anledningen till varför jag ska köpa ny bärbar.