Nej jag har tappat bort mitt kvitto!

Permalänk

Nej jag har tappat bort mitt kvitto!

Media Markt kräver att jag ska ha ett kvitto när jag ska lämna tillbaka en vara med garanti, varför har ingen byggt ett system där man kan spara kvitton? Skitjobbigt att hålla reda på alla!

Visa signatur

I want Balboa! I want Balboa! You hear that, Old Man? You tell Balboa to come here! Nobody can beat me! You tell him what I said! And he's NEXT! I'm gonna kill him! Nobody can stop me! You tell Balboa that! I'M COMING AFTER HIM! YOU TELL HIM!

Permalänk
Medlem

jo fan har de tänkt på de! min ser ungefär ut så här

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Frågan om lat/otrevlig personal? På expert när min telefon pajja vare bara att säga namn, efternamn och vilken månad jag köpte telefonen och det var inga problem att få lämna in den då.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Sparar alla kvitton på elektronikprylar, kläder, bygg och så vidare var sin pärm. Går igenom dem varje år i samband med deklarationen där jag rensar ut kvitton som inte längre har någon funktion. Kan verka som otroligt mycket jobb, men underlättar något enormt vid just sånna här tillfällen. Sedan är det smart att spara alla kvitton på byggvaror, färg, vitvaror och så vidare så om och när man ska sälja sitt boende så kan man överlämna dessa. Så nya ägaren kan utnyttja garanti osv på vitvaror, veta vad som är renoverat, med vilka kulörer osv och var allt är köpt om det ska kompletteras. Samma gäller elektronikprylar, om du ska sälja vidare så kan det vara bra att ha orginalkvitto.

Brukar få plats med 3-4 kvitton på ett A4 ark som jag häftar fast. Vissa ligger bara löst i en plastficka

Annars kan du börja köpa allt via faktura, då får du fina A4-ark du kan arkivera. Eller börja köpa allt via nätet hos butiker som erbjuder e-kvitto, alltså via mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

jo fan har de tänkt på de! min ser ungefär ut så här
http://www.planbok.nu/produkter/planbocker/bilder/cardwallet-...

Min ser ut så här

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Lägg alla viktiga kvitton i ett kuvert hemma som du märker med stora bokstäver VIKTIGT såkkommer du aldrig upprepa detta fenomen igen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

jo fan har de tänkt på de! min ser ungefär ut så här
http://www.planbok.nu/produkter/planbocker/bilder/cardwallet-...

dog är det EXTREMT dumt... då alla kvitton blir helt blanka efter typ 4-6 månader om man har dom i plånboken... bättre att ha en låda där man lägger alla viktiga kvitton eller bara spara dom digitalt

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Ska väl funka att bara visa kontouttaget?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Ska väl funka att bara visa kontouttaget?

Varför skulle det räcka? Du kan ju ha handlat fler varor från samma butik? Såvida du inte kan styrka ditt specifika ärende och inte har nått kvitto skulle jag tro det tyvärr är kört.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Ska väl funka att bara visa kontouttaget?

Njae, det visar ju att du köpt något inte vad... Jag godtog inte det när jag jobbade i butik för några år sedan

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Varför skulle det räcka? Du kan ju ha handlat fler varor från samma butik? Såvida du inte kan styrka ditt specifika ärende och inte har nått kvitto skulle jag tro det tyvärr är kört.

Har fungerat för mig att visa kontoutdrag, dock gäller det inte media markt utan annan butik.

Permalänk
Medlem

MediaMarkt har system för att plocka fram kvitton! PÅ DOM BARA!! Dom plockade fram kvittot på min diskmaskin så sent som igår!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Japp, "bust-a-gamer" har rätt,

Gör så här, gå dit med ditt kontoutdrag och berätta att de tidigare hjälpt med med att plocka fram kvitto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av syntaxVI:

Japp, "bust-a-gamer" har rätt,

Gör så här, gå dit med ditt kontoutdrag och berätta att de tidigare hjälpt med med att plocka fram kvitto.

Om han har betalt med kort så Ja, Annars kan dem inte se det.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Moderator
Moderator

Vet man med sig var/när man köpt en vara och vilken vara det är brukar det inte vara några problem för någon av de stora kedjorna att plocka fram en kvittokopia. Har man dåligt minne kan det bli desto svårare. Nu skriver du att det är för att utnyttja garantin så då kan MM faktiskt kräva ett kvitto.
Däremot kan ett kontoutdrag godtas vid en reklamation om du som köpare kan visa att det är just denna vara du köpt, alltså krävs i princip att det endast är denna vara och ingen annan i butiken som har just det aktuella priset. Det finns ett ARN-fall som säger just detta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av clubbalang:

Media Markt kräver att jag ska ha ett kvitto när jag ska lämna tillbaka en vara med garanti, varför har ingen byggt ett system där man kan spara kvitton? Skitjobbigt att hålla reda på alla!

Testa: Garantikoll
Jag använder deras iPhone-app och det fungerar kanonbra!

Permalänk
Medlem

Jag kör alla mina viktigare kvitton (läs: på dyrare varor) i kopiatorn. Sparar kopian och originalkvittot i ett "viktigt"-kuvert. Vanliga kvitton bleknar med tiden. Har man otur så blir de oläsbara innan reklamationsrätten har tagit slut.

Permalänk
Medlem

Jag slänger ner alla min viktiga kvitton i karton, fungerar kanon. Tycker däremot att alla dessa borde lagras elektroniskt hos affären..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av clubbalang:

Media Markt kräver att jag ska ha ett kvitto när jag ska lämna tillbaka en vara med garanti, varför har ingen byggt ett system där man kan spara kvitton? Skitjobbigt att hålla reda på alla!

E-handelsbutiker med inlogg, räcker med att du har ditt namn, email, telefonnummer eller liknande så kan kontot hittas och alla kvitton är sparade. Gäller i alla fall de större butikerna.

Tror jag inte har sparat ett enda kvitto från Komplett till exempel, men har full lista på allt jag handlat där sedan första köpet: 2007-12-09 kl15:48 och allt finns i web och PDF format om det skulle behövas till något.

Usch för fysiska butiker och spara papper, gärna när det är en kedja och kvittot etc endast gäller i den fysiska butiken man handlade i, inte i någon av deras kollegor, nämner inga namn men det har hänt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köpa online brukar jag föredar eftersom man då alltid har kvittot online

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Plånboken funkar aldrig, kvitton försvinner lika lätt som pengarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppar in och använder tråden lite, gäller samma problem.

Köpte en Samsung 1TB S-ATA HDD från Webhallen över disk, kontant men hittar inte kvittot. Hårddisken vibrerar och låter ovanligt mycket, den roterar i högvarv varannan sekund. Jag tänkte att jag skulle byta ut den men hittade som sagt inte kvittot men skickade e-post till Webhallen som nekade mig, jag vände mig sen till Samsung som hänvisade till butiken då de inte hade hand om garantiärenden. Är det 'lagligt' rätt fastän hårddisken är ny (två eller tre-års garanti enligt Samsung). Jag har ju trotts allt serienummer på den..?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av arganis:

Är det 'lagligt' rätt

Det är upp till dig att påvisa att den är köpt hos webhallen. Kan du inte det har de all rätt att neka dig garanti/reklamation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är upp till dig att påvisa att den är köpt hos webhallen. Kan du inte det har de all rätt att neka dig garanti/reklamation.

Helt rätt, bevisbördan ligger på konsumenten i sådana här fall. Ett kvitto är en värdehandling som man ska vara rädd om.

Däremot så kan butiken i vissa fall hjälpa dig att spåra kvittot om du har betalat med kort samt vet vilket datum och tidpunkt du handlade varan. I Mediamarkts fall kan man även be dem att söka på ett sk. säljdokument om du fick ett sådant vid köpet. Men det är endast om butiken vill hjälpa dig med det, som konsument har du ingen laglig rätt att kräva detta.

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Skrivet av norrby89:

dog är det EXTREMT dumt... då alla kvitton blir helt blanka efter typ 4-6 månader om man har dom i plånboken... bättre att ha en låda där man lägger alla viktiga kvitton eller bara spara dom digitalt

Vill bara påpeka att blanka kvitton går att läsa med ultraviolett ljus. Så även om texten är borta så gäller det att spara kvittot!

Visa signatur

Riggen: Corsair 600T :: i7 2600K@4,8 - Thermalright Silver Arrow :: MSI Z77 MPOWER :: Corsair Vengeance 16gb DDR3 1600MHz :: Corsair AX 850 Gold Modulär :: EVGA GTX580 SOC :: Corsair Force GT 120gb :: Samsung 830 120gb :: Samsung Ecogreen 2tbx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preddan72:

Vill bara påpeka att blanka kvitton går att läsa med ultraviolett ljus. Så även om texten är borta så gäller det att spara kvittot!

och hur många som sitter i kassan har någon lampa med ultraviolett ljus? samt hur många i kassan tror du vet om det? förmodligen kanske 1 av 10 000 personer eller något i den stilen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

och hur många som sitter i kassan har någon lampa med ultraviolett ljus? samt hur många i kassan tror du vet om det? förmodligen kanske 1 av 10 000 personer eller något i den stilen

De många kassor har någon form av UV-ljus, för äkthetskontroll av sedlar....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Ett kontoutdrag gäller som inköpsbevis om det är från inköpstillfället vid reklamationer. Står klart och tydligt i konsumentköplagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clubbalang:

Media Markt kräver att jag ska ha ett kvitto när jag ska lämna tillbaka en vara med garanti, varför har ingen byggt ett system där man kan spara kvitton? Skitjobbigt att hålla reda på alla!

så du klandrar någon annan för ditt misstag ?
och det finns flera system: Pärmar, lådor osv. ta ansvar för dina egna misstag och sluta gnäll.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToneBank:

Ett kontoutdrag gäller som inköpsbevis om det är från inköpstillfället vid reklamationer. Står klart och tydligt i konsumentköplagen.

Det står inte ett enda ord i den om hur man bevisar att en vara är inköpt här eller där. Var fick du det ifrån?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion