Permalänk

Tips på datorskärm 27" till jul

Hej,
Jag har tänkt att önska mig en 27" datorskärm i julklapp.
Men jag vet inte riktigt vilken bildskärm som är bäst? Använder min dator för att spela spel samt internet.

Här har jag några som jag tror är hyffsade:

HP Pavilion 2710M
Expert - ProductPage

BENQ M2700HD 27" WIDE TFT BLACK
BENQ M2700HD 27" WIDE TFT BLACK - Specifikationer

EIZO FORIS FS2331 23" WIDE TFT BLACK
EIZO FORIS FS2331 23" WIDE TFT BLACK - Gamerskärm med extremt lågt inputlag! - Specifikationer

LG W2753VC 27" WIDE TFT BLACK
LG W2753VC 27" WIDE TFT BLACK - Supersnabb 2ms jumboskärm med HDMI! - Produktinformation

ASUS VE278Q 27" WIDE TFT LED BLACK
ASUS VE278Q 27" WIDE TFT LED BLACK - Stor LED-skärm med DisplayPort - Specifikationer

Skulle vara glad om jag kunde få några tips!!

tack i förväg

Permalänk
Medlem

Har tipsat om den här förut:

Recensioner av Iiyama ProLite E2710HDS

Använder den främst för spel vilket den gör exceptionellt bra.

Annars anger du flera bra alternativ, däremot är ingen så billig (läs: prisvärd) som Iiyamas.

Permalänk
Permalänk

Är det att föredra en LED skärm framför en LCD skärm?

Permalänk
Permalänk

Var lite aktsam innan du väljer en skärm med 27'' TN-panel. Även om du sitter rakt framför skärmen blir betraktningsvinkeln till skärmkanterna ganska stor. TN-skärmar har dassiga betraktningsvinklar, vilket gör att du ser färgskiftningar i skärmen.

IPS-panel är att föredra när skärmen är så stor. Då är det Dell u2711 eller kanske Fujitsus nya som gäller (tänk på att du får mkt högre upplösning på köpet då också).

Om detta blir för dyrt så tycker jag att du satsar på en billig 24'' TN (för att spara pengar), alternativt en 24'' IPS (som kostar ungefär som en 27'' TN).

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa en 27-tummare med TN-panel och 1920x1080 i upplösning är otroligt onödigt. Bildkvaliteten blir väldigt lidande. Mackansson har bra tips.

Permalänk

Har då någon några bra tips på skärmar i 24"?

Permalänk
Medlem

Dell U2711 eller U2311H

Permalänk
Inaktiv

Om du ska ha en 27 tums så skulle jag rekommendera en skärm med IPS panel, dock är de väldigt dyra.
Du sa att du spela, då ska du ha en skärm med låg responstid och bra uppdateringsfrekvens och då är BenQ XL2410T helt klart bästa köpet idag!

WEBHALLEN.com - BenQ 24" LED XL2410T (2ms / DVI/HDMI) (3D-redo) (Bundle med ZOWIE SpawN Musmatta / HeatoN Mus)

Permalänk
Medlem

HP ZR24w, Dell U2410h, U2311h

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

HP ZR24w, Dell U2410h, U2311h

Får jag fråga vad du ser hos den skrärmen? (HP ZR24w)
Är i mina ögon en helt värdelös skärm för spel, för de första är det inte led utan lysrör, den slukar ström, det är en upplösning som inte lämpar sig för spel och är påväg bort (16:9 ska det vara), INGEN HDMI?!? och låg responstid...

Det enda bra med skärmen var att det var en IPS panel, dock finns fortfarande mycket bättre alternativ, tex Asus skärmen han trodde skulle passa.

Permalänk
Skrivet av Z3bb4n:

Får jag fråga vad du ser hos den skrärmen? (HP ZR24w)
Är i mina ögon en helt värdelös skärm för spel, för de första är det inte led utan lysrör, den slukar ström, det är en upplösning som inte lämpar sig för spel och är påväg bort (16:9 ska det vara), INGEN HDMI?!? och låg responstid...

Det enda bra med skärmen var att det var en IPS panel, dock finns fortfarande mycket bättre alternativ, tex Asus skärmen han trodde skulle passa.

Oj, nu triggar du mig. Jag håller typ inte med om nåt du säger.

Skillnaden mellan skärmen du tipsade om och de tyson valde är paneltypen. Har du använt en IPS-skärm under en längre period? Bättre betraktningsvinklar, bättre färger osv.

Visst kan det vara bra med LED (ur strömförbrukningssynpunkt, inte för att bilden blir bättre), men det finns i princip bara till TN-paneler idag.

Att man skulle välja 16:9 framför 16:10 är för mig helt främmande för en datorskärm, det man oftast saknar är ju pixlar på höjden? Möjligtvis om man tittar på film 90% av tiden, annars tycker jag 16:10 har bara fördelar.

Det här med snabb responstid tror jag inte är viktigt. Detta var säkerligen viktigt när LCD-skärmen var ny på marknaden, men jag tror att i princip alla skärmar duger utmärkt att spela på för de allra flesta. OM du inte får betalt för att spela tror jag inte du drar fördel av snabbare skärmar.

Sedan är enda skillnaden mellan HDMI och DVI att du kan skicka ljud via HDMI också, men du har väl ändå inte högtalare i skärmen?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Z3bb4n:

Får jag fråga vad du ser hos den skrärmen? (HP ZR24w)
Är i mina ögon en helt värdelös skärm för spel, för de första är det inte led utan lysrör, den slukar ström, det är en upplösning som inte lämpar sig för spel och är påväg bort (16:9 ska det vara), INGEN HDMI?!? och låg responstid...

Det enda bra med skärmen var att det var en IPS panel, dock finns fortfarande mycket bättre alternativ, tex Asus skärmen han trodde skulle passa.

Enda rella fördelen med LED är strömförbrukningen, och många bryr sig inte speciellt mycket om det. HDMI behövs inte om man ska ha den som datorskärm. 16:10 är ett mycket bättre format i många fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mackansson:

Oj, nu triggar du mig. Jag håller typ inte med om nåt du säger.

Skillnaden mellan skärmen du tipsade om och de tyson valde är paneltypen. Har du använt en IPS-skärm under en längre period? Bättre betraktningsvinklar, bättre färger osv.

Visst kan det vara bra med LED (ur strömförbrukningssynpunkt, inte för att bilden blir bättre), men det finns i princip bara till TN-paneler idag.

Att man skulle välja 16:9 framför 16:10 är för mig helt främmande för en datorskärm, det man oftast saknar är ju pixlar på höjden? Möjligtvis om man tittar på film 90% av tiden, annars tycker jag 16:10 har bara fördelar.

Det här med snabb responstid tror jag inte är viktigt. Detta var säkerligen viktigt när LCD-skärmen var ny på marknaden, men jag tror att i princip alla skärmar duger utmärkt att spela på för de allra flesta. OM du inte får betalt för att spela tror jag inte du drar fördel av snabbare skärmar.

Sedan är enda skillnaden mellan HDMI och DVI att du kan skicka ljud via HDMI också, men du har väl ändå inte högtalare i skärmen?

Jasså, så det är en slump att professionella esportspelare själva säger att det är mycket skönare att spela på 2ms skärmar än 5 och att det är ännu viktigare med 120hz?
Och det är 16:9 som gäller på spel då de är gjorde för såna upplösningar, även filmsekvenserna är gjorde för 16:9 upplösningar.
Förresten, tycker du inte att man ska ha hdmi? Det är smart att hänga med i de senaste teknikerna.

För att avsluta konvertationen så märks det att du verkar vara en bot som spelar där snabbhet och reaktion inte är de minsta viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Får jag fråga vad du ser hos den skrärmen?
Är i mina ögon en helt värdelös skärm för spel, för de första är det inte led utan lysrör, den slukar ström, det är en upplösning som inte lämpar sig för spel och är påväg bort (16:9 ska det vara), INGEN HDMI?!? och låg responstid...

Antar du menar ZR24w när du snackar om "INGEN HDMI?!?".

Först är det IPS jag ser i denna skärm, detta för med sig färger som jämfört med TN pisspaneler ser ut att komma från ett annat universum och betrakningsvinklar som överträffar alla TN också.

Ström? Okej visst, den drar ca dubbelt så mycket ström som en LED, det sög ju verkligen när min dator i sig som jag spelar på (för det är ju det TS är ute efter, en spelskärm), drar ca 6 gånger så mycket. Men visst, bryr man sig så har man ett argument "emot" ZR24w där. Kan annars se det positivt då den värmer upp ditt rumt så här i vintertider. ^^

1920x1200, "påväg bort"? Hur fan ska det gå till? "ÅH NEJ, JAG SER MER!!!! Det här kan ju verkligen inte vara bra i spel, jag kanske får något övertag över mina motståndare"... Det är aldrig fel med fler pixlar och det är helt underbart i Windows. Slut med den diskussionen.

Och hej här kommer jag på min lilla trehjuling och hejar för "nya" 16.9 bildförhållanden som "kommer ta över för det är nytt och coolt" men samtidigt vill jag hellre än det nya "coola" DisplayPort som alla nya "coola" datorer (tänker då bärbara) och grafikkort kommer med, ha det äldre och sämre HDMI gränssnittet, tralalalalaaaa. Det finns för övrigt saker som kallas adaptrar som kostar tior, det är inte som att världen går under för att skärmen inte har HDMI...

And last but not least, MS är för det mesta rent bullshit. Jag hade en TN skärm med 2 (fatta coolt!) MS tidigare och jag kan absolut inte påstå att dessa hemska 5 MS som det är på ZR24w är något man märker av.

Dessutom har jag vart så snäll och gjort ett allt utom vetenskapligt test mellan en LED TN panel på min laptop och min ZR24w... Båda skärmarna är satt på 100% brightness. Motivet blev lite skevt på laptopen också då skärmen bara är 1366x768. Sen har laptopen en blank skärm också så det är lite reflektioner. Men man ser i alla fall hur betraktningsvinklarna är mellan skärmarna.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/IPSvsTN.rar

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Z3bb4n:

Jasså, så det är en slump att professionella esportspelare själva säger att det är mycket skönare att spela på 2ms skärmar än 5 och att det är ännu viktigare med 120hz?

Hm, jag skrev ju att de som märker skillnad är professionella spelare, så där är vi väl överens?

Skrivet av Z3bb4n:

Och det är 16:9 som gäller på spel då de är gjorde för såna upplösningar, även filmsekvenserna är gjorde för 16:9 upplösningar.

Alla nya spel jag spelat på sistone funkar alldeles utmärkt i 16:9 och 16:10, eller vad menar du gjorda för såna upplösningar? Förklara gärna. Sedan filmsekvenser håller jag med dig om, för film är 16:9 ofta att föredra, så där är vi överens igen även om du gärna vill få det att se ut som jag tycker nåt annat?

16:10 kommer till sin rätt när man surfar, arbetar med ordbehandling eller annat som väldigt många använder datorn till. Där saknar man ofta punkter på höjden. Dessutom ger 16:10 större yta och fler pixlar jämfört med en skärm med lika många tum fast i 16:9 format.

Skrivet av Z3bb4n:

Förresten, tycker du inte att man ska ha hdmi? Det är smart att hänga med i de senaste teknikerna.

Snälla, kan du förklara för mig var skillnaden i bildkvalitet ligger mellan DVI och HDMI?

Skrivet av Z3bb4n:

För att avsluta konvertationen så märks det att du verkar vara en bot som spelar där snabbhet och reaktion inte är de minsta viktigt.

Det där var väl onödigt? Personliga påhopp tycker jag passar ganska dåligt ihop med saklig argumentation.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Z3bb4n:

Jasså, så det är en slump att professionella esportspelare själva säger att det är mycket skönare att spela på 2ms skärmar än 5 och att det är ännu viktigare med 120hz?
Och det är 16:9 som gäller på spel då de är gjorde för såna upplösningar, även filmsekvenserna är gjorde för 16:9 upplösningar.
Förresten, tycker du inte att man ska ha hdmi? Det är smart att hänga med i de senaste teknikerna.

För att avsluta konvertationen så märks det att du verkar vara en bot som spelar där snabbhet och reaktion inte är de minsta viktigt.

Professionella e-sportare vill ha hög refresh rate (120Hz). Detta är fullt förståeligt, eftersom många av dessa är vana vid CRT i 100+ Hz sedan förr. Själv har jag aldrig spelat med något annat än 60Hz, och har aldrig upplevt det som ett problem. Jag hade inte tackat nej till en 120Hz-skärm, men att offra allt vad bildkvalitet heter är inte hållbart enligt mig.

Att du sen påstår att responstiden är relevant är löjligt. Tillverkarnas responstids-specs är bullshit, och ingen människa kan se skillnad på en två i övrigt likvärdiga skärmar med 5 resp. 3ms i responstid. Responstid har inte varit en faktor att räkna med sedan de första LCD-skärmarna kom, och då pratar vi 25ms responstid.

Spelen som är gjorda de senaste ~3 åren är oftast gjorda för 16:9, det har du helt rätt i, men frågan är vad det spelar för roll? Det värsta som kan hända är att spelet inte har stöd för 16:10, och då får du två smala svarta kanter på skärmen. Världen går under? När du sedan stänger ner spelet eller filmen och ska surfa eller arbeta på datorn så visar det sig att du har tjänat 120px på höjden med en 16:10-skärm, vilket kan vara väldigt tacksamt när du jobbar med textbehandling, bildbehandling, forumläsning, nyhetsläsning osv.

Argumentet "det är smart att hänga med i de senaste teknikerna" visar att du precis som majoriteten av världens befolkning uppenbarligen inte har förstått syftet med HDMI. HDMI gjordes för att digital bild och digitalt ljud skulle kunna gå genom samma kabel, tillsammans med funktioner såsom läppsynk mm. Dessa möjligheter och funktioner är inte relevanta för en person som använder skärmen att koppla till datorn, såvida man inte vill använda skärmens eventuella högtalare. Bildkvaliteten du får med HDMI är identisk med DVI. Dessutom har HDMI en licenskostnad vilket betyder att du när du köper en datorskärm med HDMI och inte använder det har betalat extra för skärmen helt i onödan.

Permalänk
Inaktiv

Alla som spelar märker skillnad, och förresten har alla här som är äldre än 14 år spelat med CRT skrämar, om inte har jag denna fråga: är ni en av de trattar som var hippa med plattskärmar när det var modernt och hade det bara för det var coolt och inte för att ni ville ha en skärm med bra bild och bättre uppdateringsfrekvens?

Och ovan var det nån som sa att man såg mer i spel med högre upplsöning, det var bland de roligare kommentarerna och läst på väldigt länge, man ser inte mer, allt blir bara utdraget annorlunda, och om nu 1920x1200 är så jävla nice och är det som man ska ha på datorer så får du gärna förklara för mig varför fler och fler tillverkare av skärmar slutar med 16:10 upplösningen och går över till 1080. Tror du att det är en slump eller kan det vara för att man bör följa standarder och att man vill att skärmen ska fungera optimalt för spel?

Ett märke som börjar gå över till 1080p istället för 1200 är BenQ.
Har du något mer hopplöst argument att komma med så får du gärna komma med det så jag förhoppningsvis lär mig något nytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

så får du gärna förklara för mig varför fler och fler tillverkare av skärmar slutar med 16:10 upplösningen och går över till 1080. Tror du att det är en slump eller kan det vara för att man bör följa standarder och att man vill att skärmen ska fungera optimalt för spel?

Antagligen för att det är billigare, inte för att det är bättre.

Skrivet av Z3bb4n:

Ett märke som börjar gå över till 1080p istället för 1200 är BenQ.

Ja, BenQ är ju trots allt ett märke som är synonymt med lågbudgetskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Alla som spelar märker skillnad,

Jag blir så trött på sådana som dig. Snälla, knip!

Vilka skärmar har dessa professionella gamers testat som är 2 respektive 5ms om jag får fråga? Mig veterligen finns det inte en enda skärm där ute som faktiskt har 2ms i total responstid.

Min slutsats är att du inte har något jävla aning om vad du dillar om. Folk ser siffrorna, "åååå nej, 5ms, det kan vi inte spela på". Men faktum är kanske att den 5msaren är 20ms snabbare totalt än deras ypperliga 2msare.

Vid ett korrekt blindtest med skärmar som det FAKTISKT skiljer 3ms på kan jag nästan lova dig att ingen märker skillnad. Du behöver inte må dåligt, den totala okunskapen om vad som är relevant respektive missvisande när det rör skärmar är du inte ensam om besitta. Du kan joina dina gamer-polare.

Märk väl att jag inte sagt att de inte märker skillnad mellan skärmar, det tror jag de absolut kan göra. Dock drar de slutsatser baserade på ren okunskap.

Ah, skärmtillverkarna går över till 1080 för att det är optimalt för spel, mm, för spel är anledningen... Innan jag börjar tycka synd om dig så kan jag ge dig en ledtråd: Materialkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Alla som spelar märker skillnad, och förresten har alla här som är äldre än 14 år spelat med CRT skrämar, om inte har jag denna fråga: är ni en av de trattar som var hippa med plattskärmar när det var modernt och hade det bara för det var coolt och inte för att ni ville ha en skärm med bra bild och bättre uppdateringsfrekvens?

Och ovan var det nån som sa att man såg mer i spel med högre upplsöning, det var bland de roligare kommentarerna och läst på väldigt länge, man ser inte mer, allt blir bara utdraget annorlunda, och om nu 1920x1200 är så jävla nice och är det som man ska ha på datorer så får du gärna förklara för mig varför fler och fler tillverkare av skärmar slutar med 16:10 upplösningen och går över till 1080. Tror du att det är en slump eller kan det vara för att man bör följa standarder och att man vill att skärmen ska fungera optimalt för spel?

Ett märke som börjar gå över till 1080p istället för 1200 är BenQ.
Har du något mer hopplöst argument att komma med så får du gärna komma med det så jag förhoppningsvis lär mig något nytt..

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Z3bb4n:

Alla som spelar märker skillnad, och förresten har alla här som är äldre än 14 år spelat med CRT skrämar, om inte har jag denna fråga: är ni en av de trattar som var hippa med plattskärmar när det var modernt och hade det bara för det var coolt och inte för att ni ville ha en skärm med bra bild och bättre uppdateringsfrekvens?

Och ovan var det nån som sa att man såg mer i spel med högre upplsöning, det var bland de roligare kommentarerna och läst på väldigt länge, man ser inte mer, allt blir bara utdraget annorlunda, och om nu 1920x1200 är så jävla nice och är det som man ska ha på datorer så får du gärna förklara för mig varför fler och fler tillverkare av skärmar slutar med 16:10 upplösningen och går över till 1080. Tror du att det är en slump eller kan det vara för att man bör följa standarder och att man vill att skärmen ska fungera optimalt för spel?

Ett märke som börjar gå över till 1080p istället för 1200 är BenQ.
Har du något mer hopplöst argument att komma med så får du gärna komma med det så jag förhoppningsvis lär mig något nytt..

Jag är 19 år, och har aldrig spelat ens en gnutta "seriöst" på något annat än en LCD-skärm. Innan dess var det Nintendo-konsoler som gällde för mig och de flesta av mina kompisar. En liten ledtråd till varför skärmtillverkarna går ner i storlek är att mindre material kostar mindre. Logiskt, eller hur?

Det är dock ganska intressant att diskutera med dig, trots att du håller en ganska tråkig ton. Jag vill inte starta krig, bara diskutera.

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att man över huvud taget använder 16:9 format är för att tillverkarna kan använda billiga TV paneler för att göra skärmar, sen tjänar de änu mer pångar då de kan kränga dig en 27" skärm i 16:9 som har mycket mindre skärmyta än en 27" 16:10.

Full HD på datorskärmar är ett skämt, jag har kört motsvarande, eller högre, upplösningar senaste 5-10 åren, utan här passar skärmtillverkarna att rida på den massiva marknadsföring som TV tillverkarna kört med. Allvarligt man har använt 1024 som vertikal upplösning sen 386 var snabbt och att sen komma och försöka påstå att 1920x1080 är "hög" uplösning är bara löjligt.
Det finns som ingen anledning att löpa en stor lågupplöst datorskärm och sen sittat längre bort för att pixeltätheten suger.

Och vad då förlja stanard på upplösning, skojar du? Jag har aldrig varit med om ett spel som inte snyggt och prydligt skalat till vilken idiotisk upplösning jag än slängt på det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Inaktiv

lideri: jag sa heller inte att det var fult med fel format, jag sa att det är snyggare med 16:9, det är en jävla stor skillnad faktsikt.
Verkar intressant att samtliga tillverkare var så dumma att de från första början började med mest 16:10 och efteråt kom på att det skulle bli billigare med 16:10 skärmar.

Som sagt så är 16:9 den upplösning som är standard idag på film och moderna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

lideri: jag sa heller inte att det var fult med fel format, jag sa att det är snyggare med 16:9, det är en jävla stor skillnad faktsikt.
Verkar intressant att samtliga tillverkare var så dumma att de från första början började med mest 16:10 och efteråt kom på att det skulle bli billigare med 16:10 skärmar.

Som sagt så är 16:9 den upplösning som är standard idag på film och moderna spel.

Att du ens vill skriva ett inlägg igen. Det perfekta med det här inlägget är att du har fel, än en gång

16:9 är inte standard på filmer, du ska nog ta och lära dig lite, eller låt bli och låt andra posta, vilket som funkar

Okej, du tycker 16:9 är snyggare, *antecknar*.

Intressant att samtliga tillverkare var dumma? Är du helt bakom flötet? Jag tror du skämtar, det måste du göra. 16:10 användes innan när det rörde widescreen. Sen testade BenQ marknaden med 16:9-skärmar, de gick åt som smör i solsken.

Billigare att tillverka, bättre priser, kunderna klagar inte i så hög grad åt den något lägre upplösningen och aspect ratio-ändringen. Varför inte hoppa på 16:9?

Permalänk
Inaktiv

Det roliga är att det är det, tror du syftar på 21:9? 21:9 är också ett vanligt format och används på filmer med har själv hur många filmer som helst som är i 16:9 format. Var det något mer du ville?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

Det roliga är att det är det, tror du syftar på 21:9? 21:9 är också ett vanligt format och används på filmer med har själv hur många filmer som helst som är i 16:9 format. Var det något mer du ville?

Filmerna spelas inte in i ens närheten av 16:9. Att de skalar om dom numera så att de är 16:9 i många fall, vad tror du det beror på?

Permalänk
Medlem

Tycker gott ni kan ta diskussionen i PM då den inte är relevant då TS ville ha tips på skärmar i 27"/24" klassen som han kan önska sig i julklapp. Verkar som om budgeten ligger kring 4 tusen.

Jag skulle vilja slå ett slag för DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestandaskärm med IPS-panel - Specifikationer (Dell U2311H review - FlatpanelsHD), en skärm som jag köpte efter att jag köpt BenQ 24" HDBL och jag kan direkt konstatera att Dellen sopar banan med BenQen. Önska dig två, köp en till och du har eyefinity. De har displayport så slipper använda converters!

Men nu vill TS ha en riktig gamerskärm och då kan jag bara säga att en 120hz skärm med tn-panel nog passar bäst. Det är faktiskt rätt stor skillnad mellan 60hz och 120hz speciellt i t.ex CS om man kör V-sync. TS kan ju även köra 3d på dessa skärmar om han så önskar. Däremot märkte jag ingen som helst skillnad mellan Dellen och BenQen vad gäller ghosting osv. Dellen har knappt någon input-lag heller så det enda som talar för att TS ska välja en skärm med TN-panel är att de finns för okej pris och med 120hz.

Annars är DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK - Fabrikskalibrerad IPS-skärm med 110% color gamut! - Produktinformation en otroligt bra skärm, verkligen en riktig dunderskärm. Men då börjar du komma upp mot 5-6k.

Mitt råd, önska dig en 120hz skärm.
Samsung 2233rz review - FlatpanelsHD
Alienware AW2310 review - FlatpanelsHD
Asus VG236H review - FlatpanelsHD

Permalänk

Tack för förslagen ska titta på dem.
Men vad är skillnaden mellan TN och en annan sort? Ser man verkligen någon skillnad? i såfall vad?