Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny speldator, ~6500

Halloj! Känner att såhär inför Cataclysm launchen vore det fint med en ny dator.

Jag hade tänkt att jag skulle köpa nytt moderkort, minnen, cpu och grafikkort. Jag hade hoppats att jag skulle kunna behålla mitt gamla nätagg som är ett Trust 570w. Jag skulle nog behöva en ny hårddisk också då min gamla dator är rätt gammal nu. Det är en gammal western digital som jag kör IDE med så det måste väl finnas nyare och snabbare nu? Det vore också svinbra om jag kunde använda mitt gamla antec sonata II chassi. Denna dator kommer jag alltså nästan bara spela wow på. Jag har en laptop till mitt surfande så jag kommer nog inte behöva en överdrivet stor hårddisk, bara att den är snabb.

CD/DVD läsare tar jag från min gamla dator också det behöver inte vara inkluderat. Hade alltså tänkt köpa lösa delar och sätta ihop maskinen själv.

Prisklassen ser jag helst runt 6 000 men den kan även sträcka sig mot 6 500.

Har föresten rätt bra fläktar i min gamla dator som jag hade tänkt att använda, så all kringutrustning är oviktig just nu. Tack på förhand!

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Förslag från inet.se, glöm ej https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Angående nätagget är det kanske datorns viktigaste komponent så jag la till en bara för att vara säker. Vet ej om ditt gamla nätagg är något att ha men är det dåligt kan det en vacker dag paja och ta med sig andra (nya)komponenter i graven. Önska dig ett finare chassi av tomten eller kanske en cpu-kylare om du vill överklocka i framtiden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oj, stort tack för ditt snabba svar! Det ser verkligen bra ut till bra prislapp. Jag hade en fråga ang. processorn. Är den flerkärning? Eller det kanske inte funkar så bra i spel ändå? Jag såg att du hade lagt till en 1TB hårddisk. Den kanske är lite onödigt stor och jag tänkte ifall man kan ta en mindre och billigare och fläska på med en annan processor? Eller den du lagt till kanske är tillräckligt bra? Kände att jag måste fråga, är helt grön på datordelar nu för tiden!

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrra:

Oj, stort tack för ditt snabba svar! Det ser verkligen bra ut till bra prislapp. Jag hade en fråga ang. processorn. Är den flerkärning? Eller det kanske inte funkar så bra i spel ändå? Jag såg att du hade lagt till en 1TB hårddisk. Den kanske är lite onödigt stor och jag tänkte ifall man kan ta en mindre och billigare och fläska på med en annan processor? Eller den du lagt till kanske är tillräckligt bra? Kände att jag måste fråga, är helt grön på datordelar nu för tiden!

Intel Core i5 760 är 4 kärnig.
Fungerar bra i spel, ja.
Om du inte ska lagra filer utan ha spel på hårddisken satsa på en SSD, stor skillnad!
SSD'n som jag lade till är Corsair Nova 64GB och det får plats spel på den, jag har en corsair force series 60 gb och har battlefield bad company 2 installerat + några program och jag har 5gb kvar.
Om inte ekonomin tillåter en SSD satsa på en vanlig 7200rpmarre tex: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Citat:

Den kanske är lite onödigt stor

Skiljer ju inte många kronor mellan 500/1000gb
Datorkomponenter - Hårddiskar - Interna (SATA/IDE) - 3.5" (stationära) - Inet.se

Permalänk
Medlem

1TB hårddiskarna är så billiga nu att det är onödigt att snåla. Väljer du en hälften så stor (500GB) sparar du bara drygt hundralappen, inte värt det. Angående processorn är den fyrkärnig och klarar spel galant, du får mycket för pengarna.
På Hawkeye01's paket vill jag bara kommentera att nVidia är bättre för WoW, vilket känns tråkigt att det ska behöva vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Intel Core i5 760 är 4 kärnig.
Fungerar bra i spel, ja.
Om du inte ska lagra filer utan ha spel på hårddisken satsa på en SSD, stor skillnad!
SSD'n som jag lade till är Corsair Nova 64GB och det får plats spel på den, jag har en corsair force series 60 gb och har battlefield bad company 2 installerat + några program och jag har 5gb kvar.
Om inte ekonomin tillåter en SSD satsa på en vanlig 7200rpmarre tex: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

Okej, är det verkligen så stor skillnad alltså? Jag ser ju priset är den är väldigt dyr. Men det kanske funkar rätt okej med en 160GB Western Digital Caviar Blue SATA II också?

Tack igen

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrra:

Okej, är det verkligen så stor skillnad alltså? Jag ser ju priset är den är väldigt dyr. Men det kanske funkar rätt okej med en 160GB Western Digital Caviar Blue SATA II också?

Tack igen

http://www.sweclockers.com/recension/6190-prestandadatabas-so...

Permalänk
Medlem

Kanske? Eller byta till en

AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE och få det 350kr billigare
AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE - Inet.se

Tänk inte på 160gb hd när du får 500gb för några tior mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, nu kommer den klassiska beslutsångesten Men lutar mot #3 med en SSD hårddisk. Jag antar att jag skulle kunna köpa en extern hårddisk senare eller också köra min gamla 200GB WD. Men måste också fundera hur jag ska göra med nätagget då mitt gamla kanske inte är så bra och lite gammalt nu. Får återkomma med svar om hur jag gör. Stort tack för all hjälp!

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrra:

Okej, nu kommer den klassiska beslutsångesten Men lutar mot #3 med en SSD hårddisk. Jag antar att jag skulle kunna köpa en extern hårddisk senare eller också köra min gamla 200GB WD. Men måste också fundera hur jag ska göra med nätagget då mitt gamla kanske inte är så bra och lite gammalt nu. Får återkomma med svar om hur jag gör. Stort tack för all hjälp!

Ska du ha nytt nätagg rekomenderas Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se
dels pga pris/prestanda och för att det är ett märkes nätagg.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu såhär efter lön har jag iallafall bestämt mig för att köpa ny dator. Hur bra är förslag 1? Jag hittade en dator på elgiganten:
HP Pavilion P6550SC - Elgiganten

Hur bra är den? Går dom att jämföra? Annars kommer jag nog slå till på första förslaget jag fick

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Skrivet av mrra:

Hej igen. Nu såhär efter lön har jag iallafall bestämt mig för att köpa ny dator. Hur bra är förslag 1? Jag hittade en dator på elgiganten:
HP Pavilion P6550SC - Elgiganten

Hur bra är den? Går dom att jämföra? Annars kommer jag nog slå till på första förslaget jag fick

Den suger

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Den suger

Kort och gott.

Den går inte att jämföra på några plan. Märkesdatorer är rent lurendrejeri i min mening. Priset gentemot prestandan är hutlöst. Om du vill ha en färdigbyggd dator så lägg till montering på inet.se, alternativt gör det själv eller be en kompis. Första datorbygget är alltid kul=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Kort och gott.

Den går inte att jämföra på några plan. Märkesdatorer är rent lurendrejeri i min mening. Priset gentemot prestandan är hutlöst. Om du vill ha en färdigbyggd dator så lägg till montering på inet.se, alternativt gör det själv eller be en kompis. Första datorbygget är alltid kul=)

Okej, men vad bra då vet jag det. Jag har snackat med en polare som har koll på datormontering som har sagt att han hjälper gärna till så det är inga problem. Så det verkar som att jag kommer köra på första förslaget jag fick i tråden! Någon som har några sista invändingar innan jag beställer?

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Entusiast

Kör på det du kommer bli nöjd.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Moderkortet i första förslaget finns ej i lager, vill helst beställa ikväll så tror jag kommer köra på förslaget i post #3 istället. Något att ändra?

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Varför är alla förslag från inet.se? Dom verkar inte ha så mycket i lager

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.