Gammal mac IDE hårdisk funkar inte i en annan nyare dator.

Permalänk
Medlem

Gammal mac IDE hårdisk funkar inte i en annan nyare dator.

Hallå där!

Slaktade precis farsans gamla Mac från tidigt 2000 tal, för att få tag på en 60gb hårddisk fylld med massa bra musik och filmer. Visst, det är ingen superviktig grej men det skulle vara kul att ha.
Är det någon som har en lösning på hur jag ska göra för att få det att funka? Jag har redan två stycken hårdiskar i datorn, en med Windows 7 ultimate och en med Ubuntu 10.10. Dock så är ju dom inkopplade i moderkortet med SATA. Och Mac hårddisken sitter i med IDE, som jag nämnde tidigare. Jag hittar alla tre hårddiskarna i BIOS, men när jag bootar upp så får jag ändå bara upp ubuntu och Windows. Och hittar inte hårddisken inne i Windows heller, bara när jag högerklickar på "Computer" sen går in på "Manage" och går dit där man kan se hårdiskarna. Då ser jag den. Men det finns inget som jag kan göra med den. Datorn kan se hårdisken men vill inte prata med den.
Har någon vänlig person en lösning på mitt problem? Eller är det helt enkelt så att det inte är möjligt för datorn att hitta hårddisken, då den sitter ikopplad med IDE?
Har ett Asus M4A89GTD moderkort om det hjälper.

Tack på förhand.

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Windows och Mac har inte samma filsystem, därav kan Windows inte se vad som finns på disken.
Kanske Ubuntu kan, och sedan lägga över på annan disk, testa?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det har funnits Win program som kan förstå Mac formaterade diskar men vet inte vad de heter.

Permalänk
Medlem

Testa HFS explorer (i windows).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

MacDrive Mediafour

Annars finns en drivrutin som ingår i bootcamp, har inte hittat om den finns att ladda ner löst?