Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Närmast garanterat mitt odugliga moderkort som är problemet. Jag körde -20 länge men fick någon helt random WHEA och har inte haft det sedan jag höjde till -15. Min 7600x klarade bara -10 också.

edit: Hm, det här fick mig att tänka dock. Min PSU dog stenhårt för några dagar sedan så den kan ju faktiskt ha strulat tidigare med varierande spänning/strömförsörjning som kan ha orsakat väldigt intermittent instabilitet. Kanske får testa att sänka igen.

ja PSU kan ju strula till verkligen om det inte ger stabilt med kräm

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Funderar på att köpa en speldator och hade gärna valt amd, förmodligen ryzen 7 78003xd, men har läst massa som gör mig lite orolig, jag vill inte köpa något som jag sen måste lägga ner massa timmar på att justera för att få ut all prestanda som processorn kan ge.

Det jag läst är att man "ska" undervolta processorn för att få lägre temps och bättre prestanda. Samt att man "ska" justera om timings på ramminnena för att få optimal prestanda, då AMD failat med sina ryzen?

Är det bara fake news eller måste man pilla och justera processorn och ramminnen direkt för att inte gå miste om 15-20% prestanda?

Var exakt har du "läst om det"?

Bara kolla valfri vettig tech site för en recension, svårt att argumentera out of the box prestanda.

Hade du "läst på" så hade du vetat att senaste 2 generationer av Intel lider av för höga gränser för spänning och brända CPUer, och när man följer Intel's spec så är nyare generation ibland sämre än förra generationen, ett helt drama som ingen vet som gör fel.

Läsa rykten och fakta är 2 olika saker, höra saker från bekanta, random discords och forum är åsikter och sprider sig oftast som pesten och ger ingen riktig bild på verkligheten.

Så snack om att pilla osv är en definitionsfråga, vill du pilla så att din CPU inte försöker bränna ner ditt hus och inte få massa fps drops pga throttling så tar du senaste Intels generation och stock BIOS, om du vill fixa problemet så får du hoppas att OEM har fixat BIOS och att den faktiskt fixar problemet.

Finns säkert 50+ siter som gör vettiga recensioner utan bias, stock inställningar med out of the box inställningar, det är basen, vad du får efter att du "pillat" är en helt annan femma som ingen vettig tech-site tar upp som en garanterad prestanda av 100 olika skäl.