Permalänk
Medlem

Måste man "fixa" ryzen?

Hej,

Funderar på att köpa en speldator och hade gärna valt amd, förmodligen ryzen 7 78003xd, men har läst massa som gör mig lite orolig, jag vill inte köpa något som jag sen måste lägga ner massa timmar på att justera för att få ut all prestanda som processorn kan ge.

Det jag läst är att man "ska" undervolta processorn för att få lägre temps och bättre prestanda. Samt att man "ska" justera om timings på ramminnena för att få optimal prestanda, då AMD failat med sina ryzen?

Är det bara fake news eller måste man pilla och justera processorn och ramminnen direkt för att inte gå miste om 15-20% prestanda?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

15-20% procent?
Nja, kanske 1,5-2% kan du få ut med timings och undervolt skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

15-20% procent?
Nja, kanske 1,5-2% kan du få ut med timings och undervolt skulle jag gissa.

Aha okey, var någon video jag såg där dom fick 200 fps innan och runt 230 fps efter dom justerat timings osv, men kanske visar mer i benchmarks också än vad det faktiskt ger i verkligheten.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Nej detta är inget du behöver göra, det är mest för dem som har detta som intresse och vill få ut maximal prestanda. 7800X3D är galet snabb stock.

Gällande ram så är det bara att akitvera DOCP i bios så är det klart.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Aha okey, var någon video jag såg där dom fick 200 fps innan och runt 230 fps efter dom justerat timings osv, men kanske visar mer i benchmarks också än vad det faktiskt ger i verkligheten.

Mina enda två kompisar som har 7800x3d har båda gjort det. Inte för att de ville utan för att de blev tvungna pga crasher, stutter osv pga värmeutveckling och stabilitet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Mina enda två kompisar som har 7800x3d har båda gjort det. Inte för att de ville utan för att de blev tvungna pga crasher, stutter osv pga värmeutveckling och stabilitet.

Det är just detta jag inte vill vara med om. Att köpa något som från fabrik är fel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Jag äger en 7800x3d. Jag har aldrig tagit mig an med att undervolta det. Kör på standard inställning. Funkar fint och tempen ligger bra, kör en peerless assasin kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Jag äger en 7800x3d. Jag har aldrig tagit mig an med att undervolta det. Kör på standard inställning. Funkar fint och tempen ligger bra, kör en peerless assasin kylare.

Vad ligger du på för temps vid spelande?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Vad ligger du på för temps vid spelande?

Ligger runt 70. Kör även mesh chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Ligger runt 70. Kör även mesh chassi.

Förstår, gissar på att du skulle hamna 10-15 grader lägre om du undervoltade, men kanske inte behövs ändå.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

Det är just detta jag inte vill vara med om. Att köpa något som från fabrik är fel.

Du kan inte köpa Intel heller om du inte vill riskera någon slags strul, då de har problem med krascher på sina 13000/14000-modeller just nu, med de inställningar som är standard på många moderkort.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38703-intel-skyller-raptor-...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38758-intel-vill-strypa-eff...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38693-sa-mycket-langsammare...

Till sista maj ska de fixa BIOS-uppdateringar som minskar effektgränserna som standard, och därmed minskar prestandan med omkring 25-30%.

Jag skulle köra på 7800X3D och inte oroa mig. Köp 6000 MHz-minne, slå på DOCP/EXPO och så är det typ klart. Kanske lite meck med fläktkurvor också, men det är ju frivilligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Man får en del extra prestanda vid spelande genom att köra minnet lite snabbare, men över 6000MHz får du i princip ingen mer prestandaökning på ett Ryzen 7000-system. Kruxet är att inte alla processorer har en minneskontroller som klarar dessa hastigheter, så det är lite lotteri över det hela. Vill du vara extra säker på att det ska fungera så skaffa minnen som har en EXPO-profil, då är det oftast bara att slå på den i BIOS och vara glad, förutsatt att minneskontrollern är tillräckligt bra för minneshastigheten. Dessa minnen brukar listas med "AMD EXPO" i namnet, åtminstone på inet.

När det gäller undervoltning så är det inget måste och ger inte särskilt mycket extra prestanda heller. Det görs mest för att sänka värmeutvecklingen och förbättra energieffektiviteten, som i vissa fall kan leda till marginellt bättre prestanda. Läser du runt lite så kommer du se mycket "rekommendationer" om att du ska kunna köra Curve Optimiser på -30 utan problem och liknande, men det stämmer inte, långt ifrån alla chip är så pass bra att de klarar sådana värden. Det är dessutom väldigt lurigt då ett enstaka spel mycket väl kan vara stabilt med en sådan inställning men systemet är instabilt i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Det här med upplevda värmeproblem beror väl på vilken kylare man har? Jag har undervoltat min Nvidia-cpu för att den, enligt mig då, var "för varm" när den toppade på 85 grader några sekunder i spel. Det är nu inga problem egentligen då alla processorer lätt klarar av det utan att ta skada, men testade bara för testandets skull där jag undervoltade vcore med -000,50V och fick ner topparna till 69 grader (fyra grader bättre med AIO jämfört med Noctua u12A). Och visst, som bieffekt (som jag inte förstår riktigt hur det går till) fick jag typ 10 FPS mer i spel som BG3 och Starfield (allt på högsta inställningarna), inte för att jag upplever någon skillnad, men man känner sig lite cool .
Har nu inte kört AMD-CPU på ett decennium, men ska inte de vara mindre el-törstiga än Nvidias motsvarigheter och därmed svalare av naturen? Eller ska jag inte tro allt jag ser på internet?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Man får en del extra prestanda vid spelande genom att köra minnet lite snabbare, men över 6000MHz får du i princip ingen mer prestandaökning på ett Ryzen 7000-system. Kruxet är att inte alla processorer har en minneskontroller som klarar dessa hastigheter, så det är lite lotteri över det hela. Vill du vara extra säker på att det ska fungera så skaffa minnen som har en EXPO-profil, då är det oftast bara att slå på den i BIOS och vara glad, förutsatt att minneskontrollern är tillräckligt bra för minneshastigheten. Dessa minnen brukar listas med "AMD EXPO" i namnet, åtminstone på inet.

När det gäller undervoltning så är det inget måste och ger inte särskilt mycket extra prestanda heller. Det görs mest för att sänka värmeutvecklingen och förbättra energieffektiviteten, som i vissa fall kan leda till marginellt bättre prestanda. Läser du runt lite så kommer du se mycket "rekommendationer" om att du ska kunna köra Curve Optimiser på -30 utan problem och liknande, men det stämmer inte, långt ifrån alla chip är så pass bra att de klarar sådana värden. Det är dessutom väldigt lurigt då ett enstaka spel mycket väl kan vara stabilt med en sådan inställning men systemet är instabilt i övrigt.

Om man köper minnen utan expo, finns då inte något X.M.P läge hos de flesta moderkortstillverkare? Eller funkar detta bara om minnena är gjorda för det?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem nuförtiden, särskilt inte default settings på processorn och EXPO-kits. Har absolut inte varit felfritt, men det tillhör nya plattformar. AM5 känns moget nog nu med de senaste BIOSarna.

7800X3D är rätt lättkyld så man behöver inte gå bananas med kylningen. Har du ett öppet mesh-chassi så kommer du undan med en processorkylare för 400-500kr typ Peerless Assassin eller Phantom Spirit. Går även med mindre men är rätt dumsnålt enligt mig. Kör du stängt chassi så behöver du något ordentligare, annars kommer det gå varmt.

Några hundralappar extra tycker jag man kan avvara till en ordentlig kylare. Alla dom timmarna man spelar så vill man ju inte att datorn ska rusa upp och ner med fläktarna för att den går för varmt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Man får en del extra prestanda vid spelande genom att köra minnet lite snabbare, men över 6000MHz får du i princip ingen mer prestandaökning på ett Ryzen 7000-system. Kruxet är att inte alla processorer har en minneskontroller som klarar dessa hastigheter, så det är lite lotteri över det hela. Vill du vara extra säker på att det ska fungera så skaffa minnen som har en EXPO-profil, då är det oftast bara att slå på den i BIOS och vara glad, förutsatt att minneskontrollern är tillräckligt bra för minneshastigheten. Dessa minnen brukar listas med "AMD EXPO" i namnet, åtminstone på inet.

När det gäller undervoltning så är det inget måste och ger inte särskilt mycket extra prestanda heller. Det görs mest för att sänka värmeutvecklingen och förbättra energieffektiviteten, som i vissa fall kan leda till marginellt bättre prestanda. Läser du runt lite så kommer du se mycket "rekommendationer" om att du ska kunna köra Curve Optimiser på -30 utan problem och liknande, men det stämmer inte, långt ifrån alla chip är så pass bra att de klarar sådana värden. Det är dessutom väldigt lurigt då ett enstaka spel mycket väl kan vara stabilt med en sådan inställning men systemet är instabilt i övrigt.

Datorn jag kanske ska köpa har dessa ramminen:
https://www.inet.se/produkt/5304914/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Bör jag sälja dessa och köpa 6000mhz istället om jag köper datorn eller spelar det mindre roll?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Om man köper minnen utan expo, finns då inte något X.M.P läge hos de flesta moderkortstillverkare? Eller funkar detta bara om minnena är gjorda för det?

Där finns en del timings i DDR5 som AMD CPU:er inte använder och tvärtom, samt vissa timings och andra inställningar som har olika stor inverkan på AMD och Intel-system. EXPO är optimerat för AMD:s processorer medans XMP är mer optimerat för Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Aha okey, var någon video jag såg där dom fick 200 fps innan och runt 230 fps efter dom justerat timings osv, men kanske visar mer i benchmarks också än vad det faktiskt ger i verkligheten.

Lägre latenser ger högre prestanda men det är inte unikt för AMD. Det varierar från spel till spel (eller program) hur stor inverkan latenser och bandbredd har på prestandan. Första generationens Ryzen hade mycket minnesstrul och det känns som att många av dagens "rykten" är kvarlevor från det. Det var en helt ny arkitektur med obeprövade designval och som led av en del barnsjukdomar.

Dagens arkitekturer och minneskontroller är betydligt mer finslipade. Aktiverar man bara XMP/EXPO med normalsnabba minnen så håvar man in merparten av prestandan, men vill man kan man naturligtvis försöka optimera subtimings m.m. för att klämma ut så mycket prestanda som möjligt.

Angående undervoltning så är det naturligtvis inget krav, men med tanke på hur enkelt det är att använda Curve Optimizer och den minskning av effektuttag man ev. kan åstadkomma är det ingen dum idé att åtminstone prova.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Datorn jag kanske ska köpa har dessa ramminen:
https://www.inet.se/produkt/5304914/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Bör jag sälja dessa och köpa 6000mhz istället om jag köper datorn eller spelar det mindre roll?

Jag hade satsat på ett 6000MHz-kit med EXPO då det är väldigt hög chans (men inte garanterat) att sådana minnen kommer att fungera utan problem. Exempelvis G.skills kit verkar vara hyffsat populära https://www.inet.se/produkt/5306215/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Jag hade satsat på ett 6000MHz-kit med EXPO då det är väldigt hög chans (men inte garanterat) att sådana minnen kommer att fungera utan problem. Exempelvis G.skills kit verkar vara hyffsat populära https://www.inet.se/produkt/5306215/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-....

Okey tack. Minnena som sitter i ska vara EXPO, men dock 5200mhz och inte 6000mhz, göra detta någon märkbar skillnad i prestanda?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Okey tack. Minnena som sitter i ska vara EXPO, men dock 5200mhz och inte 6000mhz, göra detta någon märkbar skillnad i prestanda?

TechPowerUp är en bra sida som fortfarande testar minnesprestanda ganska regelbundet. I deras senaste minnestest så kunde man se en ordentlig prestandaförbättring vid spelande upp till ungefär 6000MHz, sen är det upp till dig om du tycker det är värt pengarna.

https://www.techpowerup.com/review/team-group-vulcan-eco-ddr5...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Okey tack. Minnena som sitter i ska vara EXPO, men dock 5200mhz och inte 6000mhz, göra detta någon märkbar skillnad i prestanda?

6000mt/s cl30 är sweetspot för Ryzen 7000 cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

TechPowerUp är en bra sida som fortfarande testar minnesprestanda ganska regelbundet. I deras senaste minnestest så kunde man se en ordentlig prestandaförbättring vid spelande upp till ungefär 6000MHz, sen är det upp till dig om du tycker det är värt pengarna.

https://www.techpowerup.com/review/team-group-vulcan-eco-ddr5...

Sjukt att det skiljer 30 fps i Bg3 mellan ram 🤯 resten verkade vara likvärdig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sjukt att det skiljer 30 fps i Bg3 mellan ram 🤯 resten verkade vara likvärdig

BG3 är helt galet beroende på minne/cache.

5800X med 2133 MHz mot 5800X3D med 3133 MHz. Nästan 100% skillnad på just det där stället (Goblin Camp i akt 1).
Var tvungen att köra 2133 på 5800X pga strul med datorn just då. (Därför jag bytte CPU också.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

BG3 är helt galet beroende på minne/cache.

<Uppladdad bildlänk>

5800X med 2133 MHz mot 5800X3D med 3133 MHz. Nästan 100% skillnad på just det där stället (Goblin Camp i akt 1).
Var tvungen att köra 2133 på 5800X pga strul med datorn just då. (Därför jag bytte CPU också.)

Stört, undrar om de lyckats med optimeringen eller misslyckats 🤔 för egentligen borde ju fler spel vara ram beroende

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Stört, undrar om de lyckats med optimeringen eller misslyckats 🤔

I det här fallet är det ett ganska extremt exempel; 2133MHz kommer strypa prestandan rejält i det mesta och det är ingen "normal" hastighet. Sweet spot för Zen 3 ligger väl någonstans runt 3600 och det officiella stödet är 3200.

Skrivet av Swedishchef_90:

för egentligen borde ju fler spel vara ram beroende

Tror det är starkt beroende på typ av spel och vilka beräkningar som processorn förväntas utföra. I ett spel som BG3 (eller strategispel som Civ, Anno, Cities: Skylines m.fl.) är det väl en massa fysiksimulering i realtid som kan dra nytta av cache och minnesbandbredd på ett annat sätt än t.ex. FPS-spel (som i sin tur ofta kan dra större nytta av lägre latenser).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

I det här fallet är det ett ganska extremt exempel; 2133MHz kommer strypa prestandan rejält i det mesta och det är ingen "normal" hastighet. Sweet spot för Zen 3 ligger väl någonstans runt 3600 och det officiella stödet är 3200.

Tror det är starkt beroende på typ av spel och vilka beräkningar som processorn förväntas utföra. I ett spel som BG3 (eller strategispel som Civ, Anno, Cities: Skylines m.fl.) är det väl en massa fysiksimulering i realtid som kan dra nytta av cache och minnesbandbredd på ett annat sätt än t.ex. FPS-spel (som i sin tur ofta kan dra större nytta av lägre latenser).

Du ser även stor skillnad på ddr5 i hans länk, skiljer 20fps mellan 6400Mhz och 5600

Och ned mot 4800 är det ca 30

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du ser även stor skillnad på ddr5 i hans länk, skiljer 20fps mellan 6400Mhz och 5600
<Uppladdad bildlänk>
Och ned mot 4800 är det ca 30

Ifrågasätter inte att det skalar med minneshastighet upp till en viss gräns, men procentuellt sett handlar det inte om någon dubblering av prestandan (som i det extrema exemplet ovan) utan ca 15% i ditt första exempel.

Det är inte heller något unikt för just BG3. Vill man klämma ut det mesta ur en 7800X3D så verkar väl sweet spot ligga runt 6000MHz CL30 (med EXPO om man inte vill pilla själv).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Detta är en ryzen 9 7900x som jag kanske ska köpa, men tycker den ligger väldigt högt vid benchmark? 95 grader? En nzxt kraken x53 240mm som kyler den. Vågar jag köpa datorn med denna temp?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Detta är en ryzen 9 7900x som jag kanske ska köpa, men tycker den ligger väldigt högt vid benchmark? 95 grader? En nzxt kraken x53 240mm som kyler den. Vågar jag köpa datorn med denna temp?

<Uppladdad bildlänk>

Ja, occt maxar tpd. Den söker max temp. Amd vill boosta till 95

Edit
Sen är max för en 240 aio runt 200W generellt sett om du inte trimmar vcore mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25