Permalänk
Medlem

hur stor skillnad gör en ny CPU kylare?

jag har en AMD Athlon II X2 250 3,0GHz och kör med CPU fläkten som följde med. men när jag converterade en video hamnade den upp mot 80% (vet inte om det är ovanligt) men har också hört att dom inte är super bra dom boxade fläktarna. så hur stor skillnad är det i kylning på en fläkt som följer med och en Cooler Master Hyper 212 Plus? är en sån jag funderar på att köpa.

och hur mycket kan jag överklocka min processor? just nu vet jag inte hur man gör men jag jobbar på det.

tack på förhand (;

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Eftermarknadskylare år knappt att jämföra med originalet, kyler bättre och tystare. Ska du skaffa en vettig så kolla på NH-D14. Finns ingen bättre luftkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

okej ^^ tackar. min CPU ligger på 35 grader när jag konverterar. är det mycket? annars ligger den på 19.

NH-D14 ser bara så jäkla stor ut. hoppas den får plats i chassit

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wiloh:

okej ^^ tackar. min CPU ligger på 35 grader när jag konverterar. är det mycket? annars ligger den på 19

19 grader! då måste du ha ett jävligt kallt rum! annars tanka hem realtemp eller core temp och kolla.

Permalänk
Medlem

jo jag gjorde det och den visade 19 grader^^ har dock ett chassi med 3 fläktar och jo rummet e lite kallt XD
ska nu testa om den där NH-D14 får plats i mitt chassi. sjukt stor och väger 1.2 kilo^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en Hyper 212 Plus, som kyler aldeles utmärkt.

Hyper 212 Plus är lika hög som NH-D14 föresten, såg att du var bekymmrad...

Och som ngn sa, 19grader låter väldigt lite... Kolla med anda program.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Räcker bra med 212, d14 är väldigt överdrivet om du inte ska klocka sönder datorn

Permalänk
Medlem

jo, jag är ju ganska intresserad av överklockning med har ingen aning hur man gör och vart inte så mycket klokare på eran FAQ. så blir kanske att fråga en kille jag känner. men alltid bra med mycket kylning ju^^

och e 35 grader fortfarande mycket? eller e det bara lite över det normala typ?

Visa signatur

Permalänk

Jag har en Cooler Master 212 Plus på min prolle och jag har ALDRIG kommit över 45C. Dock har jag inte kört stresstester osv, men har haft den på 80% i en timme eller vad det var ett tag. Ligger på 2 grader över rumstemperatur i idle. Mäter med Core Temp.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

ja då är det väl om jag vill gå för det billigare alternativet som ändå är bra eller det lite dyrare som jag aldrig lär få en varm processor med^^

kan ju kolla hur mkt ens föräldrar är villig att hosta upp nu inför jul >:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

35 grader är ingen fara kommer du upp mot 70 o lite över så ska du nog börja oroa dig först

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

okej^^ bra att veta blir kanske det billigare valet då. om precessorn redan är så kall^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

35 grader är ingen fara kommer du upp mot 70 o lite över så ska du nog börja oroa dig först

även om den går upp så högt så börjar den ju att throttla (om man inte har stängt av de funktionerna vid t.ex överklockning).. så då är det fortfarande typ "ingen fara" det är när den börjar stänga av sig man ska ta sig en funderare.. ;P

Permalänk
Medlem

En Hyper 212 räcker mer än väl till din processor. En NH-D14 är så mycket overkill att det gränsar till löjligt.

Permalänk
Medlem

jupp, blir en hyper 212. kan det vara farligt om man gör en processor för kall?^^ och går det ens?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

jupp, blir en hyper 212. kan det vara farligt om man gör en processor för kall?^^ och går det ens?

Med en luftkylare kan du aldrig kyla processorn kallare än den luft som används för att blåsa på flänsarna (och endast teoretiskt så lågt).

Har du kollat att inte kylflänsarna på din orginalkylare är igensatta med damm som hindrar luftflödet? Det är den mest troliga förklaringen till att din processor blir så varm.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en rumstemp på typ 12-15 grader...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har du kollat att inte kylflänsarna på din orginalkylare är igensatta med damm som hindrar luftflödet? Det är den mest troliga förklaringen till att din processor blir så varm.

Va?:P han skrev att den inte gick över 35°C när han konverterade videos (och processorn loadade på ungefär 80%) vad jag förstod det som. -.- hade cpun legat emot 80°C så hade det varit ett större problem..

Dessutom ts, varför konvertera videos på en skrutten athlon x2 när du (enligt din sign) kör med en 1055T?

Permalänk
Skrivet av wiloh:

jo, jag är ju ganska intresserad av överklockning med har ingen aning hur man gör och vart inte så mycket klokare på eran FAQ. så blir kanske att fråga en kille jag känner. men alltid bra med mycket kylning ju^^

och e 35 grader fortfarande mycket? eller e det bara lite över det normala typ?

35 grader C låter rätt normalt för idle med en medföljande AMD-kylare. Kan verkligen rekommendera CM Hyper 212+, den är kalasbra och mycket prisvärd!

Permalänk
Medlem

oj där blev det en miss, jag snvänder min AMD phenom II X6 1055T ^^

och jag konverterar HD filmer i mkv. format till vob. så jag kan spela upp dom på ps3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en 212 hyper plus till en 1055T... Överklockar den till 4,06 GHz utan att den går över 55 grader under stresstest. Kör med push-pull på låga varv för att få ner ljudet. Grymt prisvärd kylare och ännu bättre prolle!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar