Permalänk
Medlem

Nya Servrar

Vi har beställt in lite grejer till vår hörna i skolan. Vi fick en leverans idag från Dustin.

Vi ska sätta upp en Windowsdomän åt ungefär 150 datorer och förmodligen några hundra användare i slutändan.

Specifikationer:

Tesla, Domänkontrollant

Compucase S411 19"
TYAN TEMPEST I5100X
2x Intel Xeon E5405 Quad Core 2.4GHZ 12MB
8GB DDR2 ECC
2X Chieftec Bakplan
8x 1TB Diskar

Newton, Domänkontrollant

Compucase S411 19"
TYAN TEMPEST I5100X
2x Intel Xeon E5405 Quad Core 2.4GHZ 12MB
8GB DDR2 ECC
2X Chieftec Bakplan
8x 1TB Diskar

Router, Brandvägg (ej byggd ännu)

Compucase S411 19"

Intel i3
2-4GB RAM
2x Gbit nics.
1x 60GB SSD

UPSer

2x APC Smart-UPS SC 1000

Nya Servrar

Permalänk
Medlem

vad är det de vita sakerna för nåt? inte pci... de andra som är längre ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

vad är det de vita sakerna för nåt? inte pci... de andra som är längre ???

PCI-X - PCI-X - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

Alltid kul att pilla med lite roligare hårdvara.. dock så tycker jag ni borde valt någon AMD propp istället

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

-=FULLMOON=-

Då det var jag som fick välja så tyckte jag att det skulle bli bäst med en intel plattform. Har aldrig grejat med AMD servrar förut. Så därför fick det bli intel! hehe

Permalänk
Medlem

Skall du ha 8 1Tb diskar i RAID5?
Jag har en server med 4 2Tb diskar, det tog över en VECKA att göra en rebuild när jag testade att rycka ut en disk. LoL på det

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av anemic:

Skall du ha 8 1Tb diskar i RAID5?
Jag har en server med 4 2Tb diskar, det tog över en VECKA att göra en rebuild när jag testade att rycka ut en disk. LoL på det

Tror jag hade 1,5 dag rebuild på scic diskar 4x38gb Raid5

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Då Tesla (Primär DC) är testad med 6x 1TB i Raid-5.. Kommer vi att köra det på Newton också. Verkar fungera härligt, jo det kan nog ta en del tid. Men när det är skolmiljö så kan det nog vara bra att ha lagomt med säkerhet.. Vi kommer också att köra filreplikering mellan dc apparaterna!

Permalänk
Medlem

Tror jag just kom lite

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med raid-10 för systemet. Och en fet 5a för lagringen. 200 pers som grejar samtidigt kan dra en del disk IO.

Anemic: Vad kör du för kontroller för det?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

fragwolf: Ja, vi får se hur det blir.. Tror inte vi ska hetsa servrarna med 200 användare på en gång.. Utan vi kommer gå ifrån kommunens nät sakta men säkert.. Till att börja med kommer det bli ungefär 40 - 60 inloggningar, då vi kommer att gå mot servrarna från två - tre olika klassrum endast.

Vi använder iallafall Highpoint rocketraid 2320 kort i maskinerna.. Såg även nu att jag skrivit fel, vi kommer att ha 6st lagringsdiskar i raid-5 och 3st diskar till på 250gb ungefär. En för SYS, Active Directory, och sista som printer spool.

Permalänk
Medlem

CX agg? Eeeew.

Permalänk
Avstängd

Det är väl Stiernhööks gymnasiet ?
Gick sjävl ECDT där , är från Rättvik.

Permalänk
Medlem

Varför inte använda sig av en lager 3 switch för att skapa någon form av lastbalansering?

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att det känns dyrt och för att min lärare inte riktigt har koll på grejerna.

Permalänk
Avstängd

vart kan man köpa server dela ?

Permalänk
Medlem

Lite här och där, vi beställde ifrån Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tror jag hade 1,5 dag rebuild på scic diskar 4x38gb Raid5

lol...

är inte så hajj på RAID osv, men när den gör rebuild är systemet up n running?

Kör RAID1 på min server (2x146GB SCSI) om jag skulle få för mig och rycka ut en hårddisk och byta den kommer det ta typ en hel dag för och få den nya "syncad"?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

lol...

är inte så hajj på RAID osv, men när den gör rebuild är systemet up n running?

Kör RAID1 på min server (2x146GB SCSI) om jag skulle få för mig och rycka ut en hårddisk och byta den kommer det ta typ en hel dag för och få den nya "syncad"?

Kärt barn har många namn. Satte upp från början. dock har jag inte kvar serven längre. Dell 2550?

Inte en susning vad det kan ta i tid. beror på Diskar och kontroller.

Visa signatur

I am Extrazz.