Permalänk
Medlem

6 kärnor vs 2x4 kärnor?

Någon som kan svara svart på vitt vad som bör ge bäst prestanda; en hexa core på 3.2Ghz eller två quad cores på 3.06Ghz? Priset är ungefär det samma, quadsen är lite billigare men moderkort och kylning blir å andra sidan dyrare. Datorn kommer att användas till 3D-rendering vilket drar nytta av extra processorer.

Edit: Finns det ens något moderkort som tar två st i7?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Någon som kan svara svart på vitt vad som bör ge bäst prestanda; en hexa core på 3.2Ghz eller två quad cores på 3.06Ghz? Priset är ungefär det samma, quadsen är lite billigare men moderkort och kylning blir å andra sidan dyrare. Datorn kommer att användas till 3D-rendering vilket drar nytta av extra processorer.

Edit: Finns det ens något moderkort som tar två st i7?

Nja, två I7 vet jag inte men det finns ju alltid 2st Xeon.

Permalänk
Medlem

Antagligen ger 2st quad cores snabbare renderingar med tanke på de extra kärnorna så om det ligger inom din budget att skaffa ett sådant system vore väl inte det helt fel. Sen hur mycket snabbare det blir har jag ingen aning om men det finns säkert något test någonstans för det.

Permalänk
Medlem

det finns moderkort för 2x Xeons, inte för 2 i7, 2x xeons ger bättre prestanda i multithreadade applikation, som 3D-rendering

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Om man ska titta på Xeon så är de ju ganska mycket dyrare än i7 om man vill ha likvärdig hastighet. En 3.2Ghz i7 hexa core kostar runt 8000kr, för det får man ju "bara" två st 2.26Ghz Xeon-processorer, hur står sig dessa mot i7:an som är snabbare?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Men eftersom det är olika arkitekturer och den ena, Xeon, behandlar bild- och videorendering bättre så ska man inte stirra sig blint på klockhastigheterna.

Sen kan man ju alltid klocka upp dom lite

Permalänk
Medlem

Kollar man här så ser i7:an ut att dra det längre strået, om än med rätt liten marginal. Sen är ju frågan hur man ska tolka de här sifrrorna i förhållande till vad jag ska göra med datorn.

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=[Dual+CPU]+Intel+Xeon+E5520+%40+2.27GHz

PassMark - Intel Core i7 970 @ 3.20GHz - Price performance comparison

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att alla xeon över 4500 serien har en bugg, du borde inte använda 64bitars applikationer på 64bitars OS
(jag är seriös, men mer en såhär vet jag inte)

Permalänk
Medlem

Det blir nog en i7 970 ändå skulle jag tro, det känns lite mer prisvärt då det går att pressa det nästan hela vägen ner till 20 000 för hela burken. Den lär ju sopa mattan med min gamla Q6600 i alla fall.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butan:

Men eftersom det är olika arkitekturer och den ena, Xeon, behandlar bild- och videorendering bättre så ska man inte stirra sig blint på klockhastigheterna.

Va? 1366 Xeon är ju exakt samma arkitektur som i7 1366, enda skillnaderna är SMP-stöd och ECC-stöd.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Butan:

Men eftersom det är olika arkitekturer och den ena, Xeon, behandlar bild- och videorendering bättre så ska man inte stirra sig blint på klockhastigheterna.

Sen kan man ju alltid klocka upp dom lite

som tidigare sagt Xeon och I7 är exakt samma arkitektur. Sen hur har du tänkt klocka en Xeon ? Du vet väl att dessa körs på brädor där stabilitet är ledord och överklockningsmöjlighter på såna brädor brukar vara minimal om dom ens finns.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

2 st operton hexa-cores borde man väl kunna få för runt 8000? Det borde iaf vara bättre för flertrådade program än en i7 ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

2 st operton hexa-cores borde man väl kunna få för runt 8000? Det borde iaf vara bättre för flertrådade program än en i7 ;).

Det verkar vara riktigt svårt att få tag i både processorer och moderkort. Enligt min empiriska studie på ~5 min så finns det inte alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rSon:

Det verkar vara riktigt svårt att få tag i både processorer och moderkort. Enligt min empiriska studie på ~5 min så finns det inte alls.

Ja detta har jag ju inte kollat närmre på för 5 öre. Högst möjligt att de inte går att få tag i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är intresserad av exakt samma sak jag med! Asus har ett lite billigare 2x xeon kort, så med två antingen 5506 eller 5520, hur står detta sig mot en i7 970? Ett alternativ, då jag klarar mig rätt bra nu, men kommer i vilket fall som helst uppgradera till socket 2011 när det kommer till nästa höst.
Någon som vet om intel släpper en 8-kärnig iom. det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Tack för svaren. Om man ska titta på Xeon så är de ju ganska mycket dyrare än i7 om man vill ha likvärdig hastighet. En 3.2Ghz i7 hexa core kostar runt 8000kr, för det får man ju "bara" två st 2.26Ghz Xeon-processorer, hur står sig dessa mot i7:an som är snabbare?

mina 5620 gick på 4200 i sommras prisskillnaden mellan det och ett sr2 mot ett vanligt highend moderkort + 970 blir ca 3-4k kan vara värt att tänka på beroende på budget och krav. Med sr2 kan du trimma dina cpus vilket du inte kan med andra dubbla cpu kort mer än det du kan uppnå med standard spänningen och tex setfsb.

Alternativt köper du 1 hexa xeon för runt 10k ,ett sr2 och upgraderar när du får råd för att istället ligga på 12 kärnor.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9