Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Processor vill inte klocka upp sig när den väl har klockar ner sig, Hjälp?

Permalänk

Processor vill inte klocka upp sig när den väl har klockar ner sig, Hjälp?

Hej all Sweclockers

Det här handlar om en bärbardatorn och som rubriken säger att CPU:n vill inte klocka upp sig när den väl har klockar ner sig en gång.
Datorn är en HP Pavilion dv6 1170eo och jag plockade isär hela datorn och rengjorde kylaren. Det var en hel dam i den må jag säga.
Varför jag stör mig på när den klockar ner sig är att exempelvis i spelet hon så flyter det på när den inte har klockar ner sig till 1.1GHz från 2.2GHz. Men när den klockat ner sig ligger FPS:n cirka på 15.
Kan också tillägga att jag kollade i biosen om det fanns någon funktion som likande intels "speedstep" och någon sån funktion hittades inte.

Tacksam för all hjälp man kan få
Vet inte om tråden ligger rätt, om den ligger fel var snäll och flytta på den

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

hur varm är cpu'n? blir de för varma klockar de ned sig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Om jag gör prime95 så kommer cpu:n upp till 90grader men då har inte fläkthastigheten ändrat och då klockar den ner sig till 1.1GHz och max tempen blir 65grader. Kan också tillägga att jag har en kylplatta under datorn. Kan man göra på något sätt att fläkten ska snurra snabbare istället för att den först ska klocka ner sig?
Har provat med speedfan men lyckades inte.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |